Annons

Graderat gråfilter

Produkter
(logga in för att koppla)

vbg_snake

Aktiv medlem
Hej,

Är i köptankarna på graderade gråfilter. Har kollat på cokins system.

Såg att scandinavianphoto hade deras fyrkantiga + filterhållarsystemet. Hur fungerar dessa på ett 17-40 som har 77mm diameter?

Är det någon som prövat cokins vanliga p-hållare? Vet att det finns z-hållare också, men dessa glasen är då betydligt större - och bör väl då vara dyrare.

Står inte så mycket om hur många steg man tjänar med deras olika grad-filter heller. Skulle vilja ha ett 3-steg, detta är väl 0.9 då. Men deras beteckningar ger mig ingen förklaring.

Tacksam för hjälp.
 
Här hittar du info om filtren. http://www.cokin.co.uk/pages/grad1.htm

Om du tar Download Neutral filter chart så hittar du info om hur många bländarsteg det handlar om.

Jag hade (har) filter från Cokin men de har inte använts mycket pga färgstick som de flesta upplever med just Cokin. Färgstick kan korrigeras i datorn så något jätteproblem är det inte.

Min största anpassningsring till p-systemet är till ett objektiv med 82mm filtergänga och det är den största som finns. Den ringen är så smal att den böjs lätt och då blir den väldigt svår att skruva på och av. Ner till 77mm gör säkert att ringen blir stabilare, min näst största är på 67mm och då är det inga problem.

Nu använder jag bara Lee Filtersystem men då går det loss på bra mycket mer pengar.

/Frode
 
Tack för svaren!

Jag vill köpa gråfilter för att få mer kontroll över partierna när jag fotar landskap. Jag vet att många nu för tiden kör HDR, men jag har en negativ inställning till det, vilket är trist på ett sätt.

Hur ställer ni andra er till HDR? Är det bättre att köra HDR än att köra graderade filter t ex? Det är ju så trist att man skall vara så inrutad om att göra så lite i t ex photoshop som möjligt, men på ett sätt blir det väl roligare får jag väl intala mig.. :)
 
Med nogrann och medveten exponering kommer man ju rätt långt med enbart partiella justeringar i raw-konverteringen - jag skulle tippa på att det gjort att betydligt färre pysslar med tonade gråfilter idag jämfört med för 10 år sedan. Skulle det inte räcka så har man ju också möjligheten att lägga samman två eller flera exponeringar, utan att gå hela vägen till HDR (om det nu känns bättre på nåt sätt..). I vilket fall slipper man den raka toningen som kan se väldigt mysko ut, och väl är den stora nackdelen med tonade gråfilter.

Per
 
Tack för svaren!

Jag vill köpa gråfilter för att få mer kontroll över partierna när jag fotar landskap. Jag vet att många nu för tiden kör HDR, men jag har en negativ inställning till det, vilket är trist på ett sätt.

Hur ställer ni andra er till HDR? Är det bättre att köra HDR än att köra graderade filter t ex? Det är ju så trist att man skall vara så inrutad om att göra så lite i t ex photoshop som möjligt, men på ett sätt blir det väl roligare får jag väl intala mig.. :)

HDR vet jag inget om, men då och då struntar jag i mina filter och "blendar ihop" två exponeringar istället, alltså en exponering för himmel och en för övrigt. Det tar lite längre tid i efterarbetet att måla samman de två (eller fler) exponeringarna i PS men på vissa typer av kompositioner/bilder så funkar det bättre än att använda filter och ibland orkar man inte stå och pilla med hållare och filter och sånt. Ska man däremot t ex stå och fånga dyningar i kombination med rörelser av moln på himlen etc så blir det enklare att jobba med en enda exponering och därmed avtonade filter. Det är min uppfattning. Jag använder Lee för övrigt och håller med Frode om att de är bättre än Cokin men avsevärt dyrare. /M
 
Tack för svaren!

Jag vill köpa gråfilter för att få mer kontroll över partierna när jag fotar landskap. Jag vet att många nu för tiden kör HDR, men jag har en negativ inställning till det, vilket är trist på ett sätt.

Hur ställer ni andra er till HDR? Är det bättre att köra HDR än att köra graderade filter t ex? Det är ju så trist att man skall vara så inrutad om att göra så lite i t ex photoshop som möjligt, men på ett sätt blir det väl roligare får jag väl intala mig.. :)

Har köpt ett graderat gråfilter med hållare som jag aldrig använt. Jag trivs bättre med PS.
När jag hittar alla delar så skall jag ge dig ett bra erbjudande. Men hinner inte leta nu då jag skall till tandläkaren i Kungsbacka och få en ny tand. Har 17 mil dit enkel väg så dagen går till resa.
Enl lådorna som jag hittat skall adapterringen vara 77 mm.
 
Du får problem med att P-hållaren syns i bilden om du har t ex Canon 5D (småbildssensor) och använder 17-40 i det mest vidvinkliga läget. Jag har för mig att hållaren försvinner ur bilden först vid brännvidden någonstans runt 20 mm. Jag skaffade också en hållare från Cokin som skulle vara gjord för vidvinkelobjektiv, men den var inte bättre.

Själv funderar jag därför gå upp till de större filterhållarna och filtren (100 mm). Photax i Nybro har några olika filtermärken i olika prisklasser.

/Gunnar
 
Jag ser inte filter som ett alternativ till sammanslagning i PS eller HDR, utan som ett komplement. Du skriver att du vill få bättre kontroll över exponeringen och det får du enligt min erfarenhet klart bäst med filter, även om bilden ändå kan behöva en omgång i PS om det dynamiska omfånget är väldigt stort.

Cokin har vissa problem: färgstick, särskilt när man stackar flera filter, och extrem känslighet för repor. Dessutom syns filterhållaren vid korta brännvidder, som redan konstaterats. Cokin har visserligen en specialhållare för vidvinkel med det har bara plats för ett filter, vilket är starkt begränsande. Man kan hålla filtren med handen, men det blir lite jobbigt när slutartiderna kliver över minutstrecket.

Smakar det så kostar det. Du får helt enkelt avgöra vad du har råd med och hur utgiften står i proportion till dina behov. Men tänker du köra med 17 mm på fullformatare så kan du lika gärna skippa Cokins filterhållare. Hur som helst kan jag lova dig ett lyft för din landskapsfotografering =)
 
Tack för svar.

Har en 1.6 crop nu, tanken är en 1D3 i vår. Så det kan gå bra ändå med cokin, för att testa i början.

Ja, självklart behöver bilderna ett tryck med photoshop. Fast när vi pratar HDR är vi inne på en annan sak, i alla fall i min trånga skalle.. Jag vill ogärna sitta och blenda ihop flera bilder i photoshop. Jag skulle gärna vilja göra det, men det känns inte rätt för mig, vilket jag också tycker är trist.

Dykhjelm: Kolla gärna, jag köper det mer än gärna av dig.

Tack för en bra diskussion. Hoppas ni förstår mitt tragiska dilemma, med HDR vs filter.. Omvänd mig gärna :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.