Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Grövelsjön

Produkter
(logga in för att koppla)

peterfuchs

Aktiv medlem
Kommer i sommar ta en sväng till Grövelsjön för att köra dagsturer några dagar.

Någon som har några tips på fotoställen, eller bra dagstursleder?
 
Grövelsjön är fantastiskt vackert. Jag var där förra sommaren och deltog i dagsturer som ordnades av STF fjällstation. De har också kartor och bra förslag anpassade efter dagens väder om du vill gå själv.

De flesta dagarna hade jag mest nytta av min kompaktkamera. Det är ju mycket som skall bäras ändå. De dagar jag tog med systemkameran saknade jag ett mest ett vidvinkelobjektiv och ett macro. Ljusstarka objektiv var till god hjälp då det var relativt mörkt under regnmolnen.
http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=253734

/Martin
 
Det är ju fint nästan i alla riktningar där.
Men Silverfallet är en trevlig dagsutflykt med fin miljö på vägen dit och tillbaka, man kan gå en runda så man får lite omväxling.
Men fråga på fjällstationen, dom har koll.
 
Kommer i sommar ta en sväng till Grövelsjön för att köra dagsturer några dagar.

Någon som har några tips på fotoställen, eller bra dagstursleder?

Det ligger ett tyskt flygplansvrak från Andra Världskriget i sjön, på den norska sidan. :)
(Några delar sticker ännu upp ur vattnet).

Annars finns det mycket fina leder på den Norska sidan, bla upp till Elgåhogna och Båthusberget,
och en bit ifrån ligger Rendalsölen, (också i Norge) de e mycket fina toppar.
På den Svenska sidan e det litet lägre, men fint och lättgånget.
En båttur till Sylen på den Norska sidan av sjön kan man åka, se'n går man hem.
Det finns mycket att göra, men kontakta STF för mer info.
/B
 
Kommer i sommar ta en sväng till Grövelsjön för att köra dagsturer några dagar.

Någon som har några tips på fotoställen, eller bra dagstursleder?

Om du inte redan varit där har Du även Njupeskär, Sveriges högsta vattenfall vid Fulufjället. Ligger ner mot Särna. Passeras i det närmaste på vägen till Grövelsjön. Samt resultatet av det rejäla regn för att antal år sedan där hela landskapet ändrades. Ligger vid mörkret i Fulufjället.
 
Hej
Anders Dahlin som är på Fjällstationen är en fantastisk fotograf.....
Fråga honom
Chatarina
 
Det ligger ett tyskt flygplansvrak från Andra Världskriget i sjön, på den norska sidan. :)
(Några delar sticker ännu upp ur vattnet).

Annars finns det mycket fina leder på den Norska sidan, bla upp till Elgåhogna och Båthusberget,
och en bit ifrån ligger Rendalsölen, (också i Norge) de e mycket fina toppar.
På den Svenska sidan e det litet lägre, men fint och lättgånget.
En båttur till Sylen på den Norska sidan av sjön kan man åka, se'n går man hem.
Det finns mycket att göra, men kontakta STF för mer info.
/B
Festligt att vraket fortfarande finns kvar. Såg det i mitten på 60-talet när jag var färdledare i Grövelsjön.
 
Ville bara meddela att vistelsen i Grövelsjön var trevlig. Det blev Grövelsjön runt och andra dagen en sväng till Rönnsjöen på Norska sidan, efter en båttur över sjön.

Trevligt ställe med stor variation på lederna. Nästan allt utgår ifrån STFs fjällstuga där de har kanonservice och trevlig servering.

Vill man äta gott på kvällen rekommenderas Lövåsgårdens Fjällhotell några minuter ifrån Grövelsjön där middagarna är topp!

Tack för alla tips!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.