Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gråter snart....

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutad111028

Avslutat medlemskap
Ja, snart gråter jag verkligen stora tårar.... :(

Hämtade ut en helt ny Canon EOS 5D MKII två olika objektiv för någon dag sedan.
Ett 24-70/2.8L USM och ett 70-200/2.8L IS II USM Canon, allt för att vara på säkra sidan att allt skulle fungera ihop.

Så nu har jag tagit ca 700 exponeringar i olika miljöer och inte någon av bilderna är bra.
Alla är korniga och gryniga oavsett inställning, har även testat fota i studion och där blir bilderna också kass.

Det är som om att kameran tappar fokuseringen och jag har även testat olika ISO-tal och bländarinställningar men inte något hjälper.....

Någon som kan svara på vad som är fel?

Tacksam för hjälp !!
 
Kanske, men garanterat inte utan att du lägger ut bilder som visar hur det ser ut. Både hela bilden och något utsnitt som är förstorat. Glöm inte att Exif (inställningsinformationen) ska vara med.

OK, skriver för sakta.
 
Trollkarlar?

Hur ska vi kunna svara på den frågan om du inte bifogar en bild/utsnitt eller länkar till någon bild?
 
Alltyså.. 1/4000 med 2.8@ISO 1000

Hur långt står du från bilen? 2 meter?
Isåfall har du ett skärpedjup på cirka 3 centimeter vid 135mm.

Bilden ser väl ut ungefär som man bör förvänta sig under de omständigheterna tycker jag?

Pröva med (tillexempel) 70mm, f/11 (Du får du ett skärpedjup på cirka 50cm) samt ISO200. Om inte min huvudräkning så här på nattkvisten är helt off så blr det ge en slutartid på 1/100 och vara fullt möjligt att handhålla.
 
Senast ändrad:
Janne. Jag står ca 4 meter från bilen....fotat med 70-200:an. Bytte även till 24-70 gluggen och samma fel där med samma avstånd till bilen.
 
Bilden är mycket skarp för ISO1000, f2.8, och jpeg-direkt-ur-kameran (gissar jag?) inom skärpeområdet. Se t.ex snöflingetrycket i gummet på däcket.
 
Fotade även en kyrka idag med båda objektiven och bilderna är korniga och ej skarpa.

Har tidigare haft liknande problem med min förra Nikon D300:a och på den var OCC´n trasig och fel i fokuseringen i kameran....efter utbyte av OCC´n och injustering av fokusen fungerade kameran perfekt och tog glasklara bilder oavsett objektiv.
 
Jag håller med Janne. Bilden ser ut som man kan förvänta sig, med de inställningarna.
Grejorna fungerar nog som de ska. Du har ju skaffat riktigt bra prylar, så det är inte där felet är.

Vad är OCC förkortning för?
 
Oblique Coherent Constrast (Något som Nikon är kända för i sina Mikroskop, men inte något som återfinns i en DSLR) (Det är den enda optiska OCC jag kan komma på).
 
Fotade även en kyrka idag med båda objektiven och bilderna är korniga och ej skarpa.

Har tidigare haft liknande problem med min förra Nikon D300:a och på den var OCC´n trasig och fel i fokuseringen i kameran....efter utbyte av OCC´n och injustering av fokusen fungerade kameran perfekt och tog glasklara bilder oavsett objektiv.

Det är ju en viss skillnad att jämföra en 12.3MP-bild med en 21MP-bild vid 100%. Den senare kommer troligen innehålla mer detaljer men riskerar att se mer brusig och mindre skarp ut.

Fota inte vid högre ISO än du behöver, blända ned lite om du har möjlighet och behöver skärpedjupet samt kika inte på bilderna i 100% utan skala ned dem till den storlek du tänkt använda dem så tror jag att paniken kommer lägga sig :)

Visa gärna fler bilder annars, den på däcket ovan tycker jag (och flera andra här) ser ut precis som man kan förvänta sig med de inställningar du gjort.
 
Du har valt att visa en bild med ett sluttande skärpeplan. Det är omöjligt att se var kameran har fokuserat på (fokuspunkter).
Vissa partier i bilden är skarpa.
Förmodligen har du problem med handhavandet. Eller möjligtvis kan det handla om front/bakfokus med objektivet.

Ta en "klassisk" testbild i stället. Mot tegelvägg eller tidning uppsatt på en vägg, absolut vinkelrät mot kameran. (Givetvis lågt ISO och stativ, ingen IS)

MVH J O
 
Det är JPG-fine direkt ur kameran förmodar jag?

Du har följande inställningar i kameran som jag skulle ändra enligt följande:
High ISO noice reduction: Low (ändra till Standard)
Auto Lighting Optimizer: Standard (ändra till Off)
Picture Style: Standard (behåll)
Sharpness: 3 (ändra till 5)

Jag skulle även ändra Long exposure noice reduction från On till Off, men det påverkar inte denna bild.

Vet inte om du med flit fotat med Av F2.8 + ISO 1000 och fått 1/4000s för att påvisa bruset eller om du försökt göra en så bra och ren bild som möjligt? Men det har du säkert koll på. Du har säkert koll på fördelarna med RAW gällande brusbehandling också.
 
Senast ändrad:
Du har fotat på största bländare på ett zoom-objektiv? Då krävs efterskärpning i bildbehandlingen.
Jpeg direkt ur kameran? Fota i Raw-format så kan du lättare skärpa bilden och korrigera kontraster och färger efteråt.
Iso 1000 i dagsljus? Varför?
Brusigt? Var finns bruset? Jag inte se nåt.

Du ska se att om du bara fortsätter fotografera och lär dig mer om kamerans funktioner och inställningar så kommer det att ordna sig. Det är inget fel på kameran.
 
Däcket är skarpt uppe till höger, till höger om texten "Frost 5". Sen blir det snabbt suddigt pga det extremt smala skärpedjupet, vilket är precis som det ska.

Du har köpt en toppklass-utrustning som du säkert kommer att ha stor glädje av. Men först krävs det att du experimenterar mycket för att du ska få ut vad du förväntar dig. Det fina med digitaltekniken är att det är smidigt att ta många bilder på samma motiv med olika iso, slutartid och bländare.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.