fotobollfoto
Aktiv medlem
[...]
Dessutom har du facit med dig om du kör digitalt, du kan kolla histogrammet o se att du ligger rätt, [...].
Trådskaparen kör analogt.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
[...]
Dessutom har du facit med dig om du kör digitalt, du kan kolla histogrammet o se att du ligger rätt, [...].
Nej. Har du tillgång till en Color Checker så prova att vitbalansera med de olika grå rutorna så ser du skillnaden. För råfiler använder jag den här:Jo ett gråkort är alltid bättre än något, då man har en fast referens. Men jag undrar om den här personen står och pratar i nattmössan.
https://www.youtube.com/watch?v=UZ8lPKmYGc4&frags=pl,wn
Ett gråkort avsett för exponeringsmätning behöver inte ha rätt färgbalans för att fungera som exponeringsgråkort, så man bör kolla upp den saken om man köper ett gråkort som saluförs som exponeringshjälpmedel och tänker använda det för vitbalansering.Jo ett gråkort är alltid bättre än något, då man har en fast referens. Men jag undrar om den här personen står och pratar i nattmössan.
https://www.youtube.com/watch?v=UZ8lPKmYGc4&frags=pl,wn
Saken kompliceras lite av att inbyggda ljusmätare ofta är kalibrerade efter 12% reflektion. Thom Hogan skrev en artikel om det för många år sen (men med tanke på hans inriktning så verifierade han det antagligen bara på Nikonkameror).Så en ljusmätare som fyller ljusmätningen med ett ljus som träffar gråkortet i 30graders vinkel skall då visa på "mitten", rätt exponering.
Trådskaparen kör analogt.
Behövs det en grunka? Räcker det inte med ett program i telefonen?Eller en grunka till Iphonen, men dom tappar man väl bort så småningom.
Som jag skrev: det finns kort med andra %-satser...Saken kompliceras lite av att inbyggda ljusmätare ofta är kalibrerade efter 12% reflektion. Thom Hogan skrev en artikel om det för många år sen (men med tanke på hans inriktning så verifierade han det antagligen bara på Nikonkameror).
Har ett litet A5 i ryggan.Hur många här på fs springer runt med ett gråkort utomhus ?
Finns någon svensk återförsäljare?Nej. Har du tillgång till en Color Checker så prova att vitbalansera med de olika grå rutorna så ser du skillnaden. För råfiler använder jag den här:
http://michaeltapesdesign.com/whibal.html
Jo, men man behöver veta hur ljusmätaren i ens kamera är kalibrerad för att kunna välja rätt gråkort.Som jag skrev: det finns kort med andra %-satser...
Finns någon svensk återförsäljare?
Behövs det en grunka? Räcker det inte med ett program i telefonen?
Har ett litet A5 i ryggan.
Men jag förstår inte varför man skulle behöva springa med kamerautrustning bara för att man har ett gråkort.
Måste vara ngt logikfel.
God jul
Du är nog rätt ensam om att ta med gråkort till utebilder. Har svårt att se vitsen med det speciellt om du kör digitalt. Det gäller oavsett om du springer,går, kryper,simmar.
Ja, om nu Henrik syftade på mätning av infallande ljus. Det var inte helt självklart.Du behöver i så fall en halvgenomskinlig sfär, så att du kan få en allmän riktningsfri bild av ljuset. Skulle tro att man lika gärna kan ta mätaren man har i kameran och mäta mot handleden i så fall. Har man kamera med mätare räcker det då med att man har händerna med sig.
Ja, om nu Henrik syftade på mätning av infallande ljus. Det var inte helt självklart.
Handmätningsmetoden fungerar för dem som har en hudfärg som passar.
Handflatan är väl ganska universell oavsett hudfärg i övrigt?
Nej, mörkare hy reflekterar ju mindre ljus så det måste man kompensera för.Handflatan är väl ganska universell oavsett hudfärg i övrigt?