Annons

Gråkort vid fotografering med äldre helt manuell kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Snowtigher

Medlem
Som rubriken lyder. Har funderar på det här med gråkort, är det många som använder det och funkar det bra- använder en äldre systemkamera- helt manuell och analog. Vilken storlek är bäst att köpa isåfall- sett varianter från nykelknippa på 4-8 cm till stora A4 ark.
 
Som rubriken lyder. Har funderar på det här med gråkort, är det många som använder det och funkar det bra- använder en äldre systemkamera- helt manuell och analog. Vilken storlek är bäst att köpa isåfall- sett varianter från nykelknippa på 4-8 cm till stora A4 ark.

Gråkort är användbart för att kalibrera hela processen från exponering till kopia.

Jag använder ett gråkort på en bit kartong i A4-format.

Det kom som ett set med vitt, grått och svart. Tyvärr minns jag inte varifrån jag beställde.
 
Oki. Är det någon skillnad att använda med digital kamera eller helt manuell?
Och ger det bra resultat- jämfört med att mäta ljuset i någon del av bilden tex snön, himlen eller dylikt. Jag tänker mig det som isåfall referens vid fotoögonblicket, inte vid efterbehandling då jag varken framkallar själv eller gör digital behandling av fotona då jag skickar efter negativen eller färdiga bilder
 
Oki. Är det någon skillnad att använda med digital kamera eller helt manuell?
Och ger det bra resultat- jämfört med att mäta ljuset i någon del av bilden tex snön, himlen eller dylikt. Jag tänker mig det som isåfall referens vid fotoögonblicket, inte vid efterbehandling då jag varken framkallar själv eller gör digital behandling av fotona då jag skickar efter negativen eller färdiga bilder

Ok, jag förstår, du vill använda kortet för att mäta ljuset.

Ett mycket bättre sätt är att använda en ljusmätare och mäta infallande ljus (incident light). Det är i princip samma sak. Jag använder en Sekonic L-308 flashmate. Kostar ungefär 1000 spänn.

Ett annat sätt är att mäta i handflatan som är ungefär ett steg ljusare än gråkortet.
 
Ok, jag förstår, du vill använda kortet för att mäta ljuset.

Ett mycket bättre sätt är att använda en ljusmätare och mäta infallande ljus (incident light). Det är i princip samma sak. Jag använder en Sekonic L-308 flashmate. Kostar ungefär 1000 spänn.

Ett annat sätt är att mäta i handflatan som är ungefär ett steg ljusare än gråkortet.

Ljusmätare är förstås bekvämt, men är väl mest nödvändigt för blixtfoto.
Att mäta mot handflatan och öka exponeringen ca 1 steg duger bra i de flesta fall.
 
Fast då är du väl närmast ute efter en spotmätare så att du enkelt kan få grepp om dynamiskt omfång hos motivet. Men då är vi tillbaka på mätning av reflekterat ljus.

Ljusmätaren jag rekommenderade kan mäta reflekterat ljus. Det är inte en spotmätare, men oftast går det att mäta upp den ljusaste och mörkaste punkten ändå.

För 1000:- kan jag mäta reflekterat ljus, infallande ljus och multipla blixtar.

Jag har uppmärksammat att många i de här forumen är snabba att slå ner på någon lucka i vad man säger, men de tillför ingenting...
 
Ljusmätaren jag rekommenderade kan mäta reflekterat ljus. Det är inte en spotmätare, men oftast går det att mäta upp den ljusaste och mörkaste punkten ändå.

För 1000:- kan jag mäta reflekterat ljus, infallande ljus och multipla blixtar.

Jag har uppmärksammat att många i de här forumen är snabba att slå ner på någon lucka i vad man säger, men de tillför ingenting...

Ja, som t.ex. att börja tala om zonsystemet, eller för den delen dra in ljusmätare över huvud taget när någon behöver ett gråkort.

L-308 är klart prisvärd om man har behovet, men gråkort billigare och kanske väl så prisvärt, för att inte tala om insidan av handen. Problem kan lösas på många sätt börja att testa de billigaste först.
 
Ja, som t.ex. att börja tala om zonsystemet, eller för den delen dra in ljusmätare över huvud taget när någon behöver ett gråkort.

L-308 är klart prisvärd om man har behovet, men gråkort billigare och kanske väl så prisvärt, för att inte tala om insidan av handen. Problem kan lösas på många sätt börja att testa de billigaste först.

Du kanske minns att jag föreslog att mäta i handen i början av den här tråden.

En ljusmätare är ett måste för den som vill utveckla kunskapen om ljus och samspelet med film och fotopapper.

Jag har träffat många sin inte riktigt förstår vad som händer, så när de kopierar en bild så är det mest slumpen som avgör hur den ser ut.

Det gäller att fånga så mycket information som möjligt på negativet och sen måste man översätta det till papperet.

Det är lätt att lära sig, men utan ljusmätare är det omöjligt.
 
Ett mycket bättre sätt är att använda en ljusmätare och mäta infallande ljus (incident light). Det är i princip samma sak. Jag använder en Sekonic L-308 flashmate. Kostar ungefär 1000 spänn.
Jag håller med. Att mäta det infallande ljuset är ofta det säkraste sättet att mäta ljuset rätt. Man måste dock befinna sig ganska nära motivet (som inte får springa iväg när man ställer sig bredvid det) eller ha riktigt bra kondition och gott om tid.

Sekonic L-308 kan jag också rekommendera. Liten, billig och lätt att använda.
 
Du kanske minns att jag föreslog att mäta i handen i början av den här tråden.

En ljusmätare är ett måste för den som vill utveckla kunskapen om ljus och samspelet med film och fotopapper.

Jag har träffat många sin inte riktigt förstår vad som händer, så när de kopierar en bild så är det mest slumpen som avgör hur den ser ut.

Det gäller att fånga så mycket information som möjligt på negativet och sen måste man översätta det till papperet.

Det är lätt att lära sig, men utan ljusmätare är det omöjligt.

Fast TS har redan en ljusmätare i kameran. Visserligen mäter den bara reflekterat ljus, men mäter man reflekterat ljus från ett gråkort kommer man få värden som ligger rimligt nära vad du kan få från din seconic, men visst det är lättare med en riktig mätare.

Vill man ha koll på hur det fungerar från previsualisering av bild till papperskopia skulle jag rekommendera The New Zone System Manual av Minor White, Richard Zakia och Peter Lorenz. Mera snabbläst än Ansel Adams böcker.
 
Ett gråkort är mer för att få vitbalansen rätt o används på bilder som du kommer ställa själv.Om du använder gråkort på negativ/eller dia film som du skickar iväg har du ingen nytta av det. Jag brukar använda gråkort ibland vid tex porträtt jobb för att få rätt hudvärden enkelt o kan börja med en bild på varje person med kortet.

Det jag har har tre ytor först grå sedan vit o svart ruta. När du öppnar bilden i tex PS så tar du pipetten på tex den gråa delen o får den exakta värdet där. Sedan så finns det visserligen färgvärden som brukar stämma för porträtt bla Stefan olsson tar upp dom i hans bok.
Om du tex ska använda en analog kamera så brukar dom flesta av dom mäta tillräckligt bra för att klara av negativ film som har större expoenringstolerans.

Kör man med diafilm så har du max 0,3 steg fel exponering på högdagrar då använde jag själv ibland en sekonic mätare har för mig den hette 557.
Men jag tror det är rätt onödigt att köpa en exponeringsmätare om du inte verkligen börjar plåta analogt med tex dia film.
Du kan om du har en digital kamera använda den som ljusmätare om du vill checka exponeringen. Visst bökigt med två kameror men jag har alltid 2-3 kameror med mig men det som backup eftersom jag jobbar som fotograf.
 
Ett gråkort är mer för att få vitbalansen rätt o används på bilder som du kommer ställa själv.Om du använder gråkort på negativ/eller dia film som du skickar iväg har du ingen nytta av det. Jag brukar använda gråkort ibland vid tex porträtt jobb för att få rätt hudvärden enkelt o kan börja med en bild på varje person med kortet.

Det jag har har tre ytor först grå sedan vit o svart ruta. När du öppnar bilden i tex PS så tar du pipetten på tex den gråa delen o får den exakta värdet där. Sedan så finns det visserligen färgvärden som brukar stämma för porträtt bla Stefan olsson tar upp dom i hans bok.
Om du tex ska använda en analog kamera så brukar dom flesta av dom mäta tillräckligt bra för att klara av negativ film som har större expoenringstolerans.

Kör man med diafilm så har du max 0,3 steg fel exponering på högdagrar då använde jag själv ibland en sekonic mätare har för mig den hette 557.
Men jag tror det är rätt onödigt att köpa en exponeringsmätare om du inte verkligen börjar plåta analogt med tex dia film.
Du kan om du har en digital kamera använda den som ljusmätare om du vill checka exponeringen. Visst bökigt med två kameror men jag har alltid 2-3 kameror med mig men det som backup eftersom jag jobbar som fotograf.

En oändlig diskussion ang gråkort som vitbalanserare. Det är nog så att man bestämmer exponeringen med ett gråkort och vitbalanseringen med en speciell vit yta. Kommer inte ihåg vad det har för data eller egenskaper men det är ju bara att googla så får man tips och besked.
 
Gråkort används för både vitbalans och exponering. Tillsammans eller var och en för sig.

Det hänger ihop för att ytan är 18% grå, för att du ska få rätt mätvärde för både vitbalans o exponering. Men exponeringen är det minsta problemet det löser dom flesta kameror utan problem, däremot är det ett utmärkt hjälpmedel för att få rätt vitbalans.
Gråkortet gör inte att du får rätt exponering däremot så mäter du mot en yta som är 18% grå o lurar inte ljusmätaren som kan ske om du tex fotar när det är snö ute, men som sagt dom flesta kameror har utmärkta ljusmätare.
Dessutom har du facit med dig om du kör digitalt, du kan kolla histogrammet o se att du ligger rätt, däremot när du ska ställa bilderna kan du ha större nytta av ett gråkort för då har du ett riktigt referensvärde när du ska ställa bilderna.
Bara att sätta pipetten på gråkortsytan i bilden o du har rätt värde för vitbalansen.

På analoga tiden körde jag ljusmätare ibland när jag körde mellanformat för att vara säker på rätt exponering eftersom dia film tål lite felexponering. Gråkort har jag alltid använt för att få rätt mätvärde för vitbalans vid större porträtt fotograferingar.
Att få rätt ljusmätning har aldrig varit något problem o det finns bättre sätt än gråkort till det.

Om du ska ställa vitbalansen på en bild o inte har något medelgrått värde kan det bli fel men jag mäter upp varje färgkanal o brukar inte ha några större problem med det utan det brukar stämma. Sedan finns det en hel del som väljer att ha ett medvetet färgstick att bilderna går i ljusa pastelltoner med gult i (en del kör bröllop på det viset)

Det fina är att du kan använda vilka hjälpmedel du vill bara du når det resultat du är ute efter, precis samma sak som i PS. Där jobbar jag oftast med det sättet som går snabbast o tillräckligt bra för att det ska kunna funka. Ska du ställa 300 bilder på en dag så kan du inte sitta i 20 minuter per bild utan måste ha ett flöde som funkar.
 
Ett gråkort är mer för att få vitbalansen rätt o används på bilder som du kommer ställa själv.Om du använder gråkort på negativ/eller dia film som du skickar iväg har du ingen nytta av det. Jag brukar använda gråkort ibland vid tex porträtt jobb för att få rätt hudvärden enkelt o kan börja med en bild på varje person med kortet.

Det jag har har tre ytor först grå sedan vit o svart ruta. När du öppnar bilden i tex PS så tar du pipetten på tex den gråa delen o får den exakta värdet där. Sedan så finns det visserligen färgvärden som brukar stämma för porträtt bla Stefan olsson tar upp dom i hans bok.
Om du tex ska använda en analog kamera så brukar dom flesta av dom mäta tillräckligt bra för att klara av negativ film som har större expoenringstolerans.



Kör man med diafilm så har du max 0,3 steg fel exponering på högdagrar då använde jag själv ibland en sekonic mätare har för mig den hette 557.
Men jag tror det är rätt onödigt att köpa en exponeringsmätare om du inte verkligen börjar plåta analogt med tex dia film.
Du kan om du har en digital kamera använda den som ljusmätare om du vill checka exponeringen. Visst bökigt med två kameror men jag har alltid 2-3 kameror med mig men det som backup eftersom jag jobbar som fotograf.

Jo ett gråkort är alltid bättre än något, då man har en fast referens. Men jag undrar om den här personen står och pratar i nattmössan.

https://www.youtube.com/watch?v=UZ8lPKmYGc4&frags=pl,wn
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar