hasse lundberg
Aktiv medlem
Jag blev utslängd av Telia ADSL mitt i ett inlägg, därför kom det visst 2 st. med ungefär samma mening.
Hoppas ni förstår båda.
Hoppas ni förstår båda.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det var hit jag ville komma. Resten bör jag kunna härleda själv. Tack!Hasse Lundberg skrev:
... Vi har nu minskat reflektionen med 3 steg totalt vilket motsvarar en minskning av densiteten med 0.9 (varje steg motsvarar 0.3).
Densitet = Log 1/procent reflektion.
18% motsvarar alltså 0.75 i densitet.
För att få en yta med 18% reflektion skall vi täcka ytan motsvarande 2,5 steg.(2.5 * 0.3 = 0.75)
jimh skrev:
Så det är avhängigt av massa variabler som material, färg etc. Det enda sättet att få ett kalibrerat gråkort är att kalibrera det mot en känd normal, alltså ett riktigt gråkort, med en ljusmätare.
Nej, zonsystemet handlar om att visualisera den färdiga bilden när man står framför motivet. Man mäter en bestämd del av motivet och placerar den i önskad zon. För svartvit negativ film kan man också anpassa svärtningsomfånget till fotopapperets omfång.Hasse Lundberg skrev:
Jag har kanske uttrykt mig slarvigt men jag tror inte jag sagt att omfånget är ett steg.
Nåja,
Om vi tar ett vitt ark och täcker hälften med en icke reflektiv färg så minskar vi reflektionen med ett steg, eller hälften.
Täcker vi ytterligare kvarvarande vita yta till hälften halverar vi ytterligare en gång, motsvarande ett steg till.
Upprepar vi detta ännu en gång så halverar vi reflektionen ännu en gång med hälften, eller ett steg till.
Vi har nu minskat reflektionen med 3 steg totalt vilket motsvarar en minskning av densiteten med 0.9 (varje steg motsvarar 0.3).
Densitet = Log 1/procent reflektion.
18% motsvarar alltså 0.75 i densitet.
För att få en yta med 18% reflektion skall vi täcka ytan motsvarande 2,5 steg.(2.5 * 0.3 = 0.75)
Detta är zonsystemets grunder och den som vill gå djupare kan läsa Phil Davis bok "Beyond The Zone System" som säljes bl.a av SvenGe.
Javist är han bra,och hans resonemang är logiskt också.steinick skrev:
Phil Davis är en oförbätterlig mätnisse.