Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gråkort och RGB

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag blev utslängd av Telia ADSL mitt i ett inlägg, därför kom det visst 2 st. med ungefär samma mening.
Hoppas ni förstår båda.

RGB är ju en "additiv"färgrymd, lägger vi till mer av färgerna blir det ljusare.
CMYK är en "subtraktiv" färgrymd, lägger vi till mer av färgerna blir det mörkare eller svart.

Hasse Lundberg skrev:
... Vi har nu minskat reflektionen med 3 steg totalt vilket motsvarar en minskning av densiteten med 0.9 (varje steg motsvarar 0.3).
Densitet = Log 1/procent reflektion.

18% motsvarar alltså 0.75 i densitet.
För att få en yta med 18% reflektion skall vi täcka ytan motsvarande 2,5 steg.(2.5 * 0.3 = 0.75)
Det var hit jag ville komma. Resten bör jag kunna härleda själv. Tack!

Jag fick lite e-post om det här inlägget och orsaken till att jag anger skillnaden mellan Kodaks gråkort och ett vitt papper (kopieringspapper) till 2 1/3 steg är att det är vad Kodak anger på instruktionerna till sina gråkort.

Dessutom har ett otal tester visat att det i praktiken är den skillnaden man får.
Så för en gångs skull(!) stämmer en tillverkares uppgifter väl.
Jag tror jag gort sådana här jämförelser kanske 150 gånger de senaste arton åren.

jimh skrev:
Så det är avhängigt av massa variabler som material, färg etc. Det enda sättet att få ett kalibrerat gråkort är att kalibrera det mot en känd normal, alltså ett riktigt gråkort, med en ljusmätare.

Men sen är det tydligen inte säkert att mätaren är kalibrerad efter 18% grått...

Erik... nu håller du på att trilla in i en klassisk diskussion. Missförstå mig rätt men min åsikt är att det egentligen inte spelar någon roll eftersom man ändå kör in sig på en viss metod och vissa produkter.

Hasse Lundberg skrev:
Jag har kanske uttrykt mig slarvigt men jag tror inte jag sagt att omfånget är ett steg.
Nåja,
Om vi tar ett vitt ark och täcker hälften med en icke reflektiv färg så minskar vi reflektionen med ett steg, eller hälften.
Täcker vi ytterligare kvarvarande vita yta till hälften halverar vi ytterligare en gång, motsvarande ett steg till.
Upprepar vi detta ännu en gång så halverar vi reflektionen ännu en gång med hälften, eller ett steg till.
Vi har nu minskat reflektionen med 3 steg totalt vilket motsvarar en minskning av densiteten med 0.9 (varje steg motsvarar 0.3).
Densitet = Log 1/procent reflektion.

18% motsvarar alltså 0.75 i densitet.
För att få en yta med 18% reflektion skall vi täcka ytan motsvarande 2,5 steg.(2.5 * 0.3 = 0.75)

Detta är zonsystemets grunder och den som vill gå djupare kan läsa Phil Davis bok "Beyond The Zone System" som säljes bl.a av SvenGe.
Nej, zonsystemet handlar om att visualisera den färdiga bilden när man står framför motivet. Man mäter en bestämd del av motivet och placerar den i önskad zon. För svartvit negativ film kan man också anpassa svärtningsomfånget till fotopapperets omfång.

Om man vill lära sig behärska zonsystemet rekommenderar jag Ansel Adams: The Negative. Phil Davis är en oförbätterlig mätnisse.

För övrigt rekommenderar Adams aldrig att man ska använda Kodak gråkort i fält.

Visst är Phil bra, jag har läst Beyond the zone system (jag har t o m två upplagor av boken, den första är otrolig) och hans artiklar i Photo Techniques. Problemet är bara att han komplicerar enkla saker. Fast han är inte värst: White, Zakia & Lorentz The new zone system manual går utanpå allt jag har läst om zonsystemet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar