Annons

Gråfilter för vidvinkel?

Produkter
(logga in för att koppla)
Läste för snabbt. Mitt svar avsåg att skålform som var större än objektivet. Allra bäst är att formad filter avsedd för just det objektivet.

Kollade på detta t.ex https://www.cyberphoto.se/info.php?article=318067

"Filterringen är mycket tunn för att minimera risken för vinjettering och funkar från 18mms brännvidd APS-C-sensor och 28mm vid fullformatssensor"

Vad är det som gör att det funkar från 18mm och upp?

Har kollat på Lee och Cokin och liknande system men blir för dyrt.. Är endast intresserad av gråfilter.

Jag frågade Cyberphoto om detta och fick först bara detta till svar:

"Dom flesta filtertillverkare försök jobba på att få så slimmad design som möjligt för att undvika att det kan bli problem med vinjettering.

Men helt rätt så är vi lite dålig på att ange information om detta på filter."

När jag ställde frågan lite tydligare och frågade om det var så att texten kunda vara kopierad från ett filter med variabel styrka, för där finns samma formulering, medan det inte är samma text på andra "vanliga" filter. Då fick jag detta till svar:

"Berättigad fråga, jag kan tyvärr inte se vem hos som skrivit texten.

Men nog verkar det som att texten kommer från en variabelt filter sida.
Självklart är ju svaret inte så enkelt utan det är som du säger att det beror
på objektivets konstruktion i kombination med filtrets tjocklek."

Hur som helst så beslöt jag mig, med ågerrätten som försäkring, att testa och köpte ett med 82mm diamter som används på ett Tamron 24-70 på FF och det funkar utan problem även på 24mm. Filtret ger dessutom väldigt lite till inget färgstick, till skillnad från det B+W ND110 som jag har sedan tidigare.

Man kan ju fundera på varför Cyberphoto inte tittat närmare på detta och korrigerat texten. Det är ju uppenbarligen inte bara jag som tycker den är märklig... Jag ställde frågan i oktober förra året.

Läste för snabbt. Mitt svar avsåg att skålform som var större än objektivet. Allra bäst är att formad filter avsedd för just det objektivet.

Har svårt att se att någon annan form än perfekt sfärisk kan vara det optiskt bästa. Med sfärisk faller ljuset igenom med brantaste möjliga vinkeln oavsett varifrån ljuset kommer, i mitten eller i kanten.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar