Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

GPS till Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

jdandanell

Aktiv medlem
Jag är ute efter en GPS-lösning till Nikon. Jag ser att det finns lite att välja på och det naturliga valet borde vara Nikons egna GP-1 men dels så kostar den 2k och dels har jag hört en del negativt om den bland annat att den skall slösa en hel del batteri.

Någon som har andra bra lösningar?
Gärna med egna erfarenheter...

Tanken är att använda den på resor och då i form av dokumentativt syfte ala "var fan togs denna bilden?" på ett ungefär.

Du behöver egentligen bara en GPS logger eller din egen bilnavigator. Finns appar till iPhone o Android också.

Grejen är att GPS:en sparar ett spår vid start o stopp, te.x en stadsvandring. Med lämpligt program kan du sedan matcha tiden mellan bilderna och spåret för att för att få stämpling i bilderna, simsalabim.

Och denna lösning funkar därmed till alla dina kameror samt kompakter osv.

Samt ger dig ett spår att följa om det är en berättelse du har :)

Jag har kört detta på ballongflygning bl.a., funkar perfekt.

Ska kolla fram lite länkar.
/Leif

Det finns ju billiga varianter där man har en extern GPS-manick som man synkar med bilderna i ngt program när man kommer hem. Det smidigaste är förstås om datan skrivs direk i exif när bilden tas. Nikons egen kostar som sagt. Yongnou har en kopia för mycket mindre. Köps lämpligen via ebay eller direkt från kina om man vill spara ytterligare någon hundralapp. Har inte testat själv, men läst några tester på nätet. Kopian skulle vara så gott som lika bra som originalet. Det finns en smidig blåtandlösning också där man slipper sladdar på kamerahuset, men de kostar mer. De är olika kontakter på olika kamerahus så kolla att det är rätt vid köp. För den händige finns det sidor på nätet där man bygger en själv av en original nikonkabel och en slaktad GPS-modul. Sök efter "geotagger for nikon".

Testade med att köpa appen gps4cam och tog ett varv idag på lunchen.
Det verkar fungera helt klart ok, vet dock inte hur batteritiden blir med ett längre varv

Någon som har erfarenhet av denna typ av lösning speciellt gällande batteritiden?

Batteritiden är ett stort problem både med telefonen och med GPS navigator typ Garmin.

Telefonen kan gå att ställa ner uppdateringsfrekvensen, detta sparar mycket batteri.

Annars brukar min telefon (HTC Desiree) klara max 4-5 timmar, på sommaren... sedan slut.

Samma med min navigator (Garmin Nuvo 500), den klarar inte en heldags tur

Finns ju iofs enkla batterilådor med USB jack att ha till hjälp.

Jag har kört med enkla GPS logger istället, typ denna:
http://www.ebay.com/itm/i-Blue-747A...0702381027?pt=GPS_Devices&hash=item35b6eef7e3

+ Små, lägg i fickan eller fotoväskan
+ Lätta, haft den i modellplanet :)
+ Lång batteritid, brukar räcka med att ladda den varannan/ var tredje dag.
+ kan lagra många tracks
+ Enkelt o ställa in hur ofta den skall logga, tätare vid löpning/bilåkning t.ex, mer sällan vid vanlig promenad

- Alla inställningar/avläsningar måste ske med dator, ingen display.

När man väl läst in spåret till datorn så finns det många program som kan fixa Geo taggarna.

/Leif

Jag har en Visiontac VGPS-700 till min Nikon D7000. Den består av en liten del som du sätter i kamerans GPS-uttag och en gps reciver som trådlöst sänder till kameran. Alla data sparas automatiskt i bildfilen. Fungerar kanonbra. Gäller dock att man sätter igång den på rätt sätt. Läs och följ instruktionerna noga så fungerar det. Om du går inomhus eller på något annat sätt förlorar GPS signalen kommer den att spara senast kända position. Kan bli lite fel om du åker tunnelbana och fotar på nya stationen innan du kommer ut. Men så är det ju med alla gps:er.

Jag har en Visiontac VGPS-700 till min Nikon D7000. Den består av en liten del som du sätter i kamerans GPS-uttag och en gps reciver som trådlöst sänder till kameran. Alla data sparas automatiskt i bildfilen. Fungerar kanonbra. Gäller dock att man sätter igång den på rätt sätt. Läs och följ instruktionerna noga så fungerar det. Om du går inomhus eller på något annat sätt förlorar GPS signalen kommer den att spara senast kända position. Kan bli lite fel om du åker tunnelbana och fotar på nya stationen innan du kommer ut. Men så är det ju med alla gps:er.

Vart kan man köpa den? Vad kostar den? Trodde aldrig det skulle vara så svårt att hitta en enkel lösning på detta.

Jag hittade en tutorial om ett hemmabygge, med en bluetoothmottagare i kameran och en extern GPS med blutooth. Kommer inte ihåg länken, men googla på bluetooth+GPS+Nikon :)

http://wdaehn.blogspot.com/2008/04/after-thinking-about-it-for-longer-time.html

http://www.foolography.com/products/

http://photo.net/filters-bags-tripods-accessories-forum/00V6gx

http://www.aokatec.com/

Intressant., men jag är inte intresserad av att bygga något själv, vill ha en färdig lösning :)

Vart kan man köpa den? Vad kostar den? Trodde aldrig det skulle vara så svårt att hitta en enkel lösning på detta.

Var tvungen att fråga min man, för det var han som beställde den. Tror han köpte den via ebay eller amazon. Minns inte vilket och hittar inga mail från köpet. Här kommer i alla fall en länk till sidan vi hittade den på.
http://www.gisteq.com/phototrackr/phototrackr-plus-n.php
Har för mig att vi i maj gav ungefär 1000:-

Var tvungen att fråga min man, för det var han som beställde den. Tror han köpte den via ebay eller amazon. Minns inte vilket och hittar inga mail från köpet. Här kommer i alla fall en länk till sidan vi hittade den på.
http://www.gisteq.com/phototrackr/phototrackr-plus-n.php
Har för mig att vi i maj gav ungefär 1000:-

Tack :) Men har precis beställt en AOKA AK-4NII Wireless Geotagging Adapter, sen får jag väl köpa en gps mottagare med bluetooth och hoppas d passar :)

Temperaturmätare till kameran

Fatta mig inte fel nu, men jag tar bilder dagligen på min arbetsplats, mycket över naturen omkring. Jag ser då hurdant vädret är, använder ofta GPS:s (Nikon GPS 1 och GEOLogger). Vad jag saknar i bliand är hur varmt el kallt är det. Vet någon omdet finns något program, och finns någon smidig termometer för detta ändamål. Ganska långsökt kanske.......................

Men vilken programvar måste man använda? Det finns ju inget sådan i Bridge.

Jag har ju Mac och IPhoto stöder GPS. Bilderna kommer snyggt upp på kartan. Men det finns säkert fler lösningar. Man ska ju inte behöva gå över till Mac. Annars är det väldigt lätt att blir fast i Mac-världen :)

Jag har ju Mac och IPhoto stöder GPS. Bilderna kommer snyggt upp på kartan. Men det finns säkert fler lösningar. Man ska ju inte behöva gå över till Mac. Annars är det väldigt lätt att blir fast i Mac-världen :)

EN del säger det ;) Jag avskyr dock apple och mac för man blir så fast till just deras grejor :) Och så tar dom extra betalt. Jag får leta vidare. Lite dåligt att Adobe inte har lagt in den funtkionen i Bridge, Photoshop kostar ju run 10 000.

Lightroom 4.

Antingen tar du en GPX-fil och importerar den i LR4 så kan du automat-tagga alla bilder tagna under samma tidsperiod, eller så grabbar du tag i en bild i filmremsan och släpar ut den på kartan i kartmodulen. Det går också att synka otaggade bilder mot redan taggade bilder.

Att det inte finns i PS är väl inte så förvånande, CS5 är ju nästan två år gammalt vi det här laget och då var geotagging knappast någon allemansfunktion.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto