Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

gps o lightroom dylikt

Produkter
(logga in för att koppla)

oggeboyn

Avslutat medlemskap
Jag har en powershot s5is och några av dom bilderna vill jag ta reda på vart jag har fotograferat den men bilden saknar gps information och jag har förgäves försökt ta reda på vart den är tagen har kollat i lightroom men under karta eller under bibliotek står det ingenting jag har ingen koll på vad jag ska göra eller om det finns nåt program eller en inställning i lightroom som jag har missat snälla hjälp mig me detta

Bilagor

• IMG_4084.jpg
    IMG_4084.jpg
    34.8 KB · Visningar: 95
Jag kollade på Canons hemsida och vad jag kan läsa där så saknar din kamera GPS, vilket omöjliggör att kameran kan sätta GPS-koordinater.

Den karta som finns i Lightroom kan läsa in GPS koordinater från bildfiler som t.ex. de flesta mobiltelefoner, men du kan även manuellt sätta ut platser där dina bilder är tagna. Då din kamera inte själv kan lagra GPS koordinaterna återstår för dig att vid varje import till Lightroom markera platser för de bilder du läser in.

Sorry :(

PS. De flesta proffskameror saknar också GPS så du är inte ensam. DS

Har du en smartphone kanske en app kan vara ett alternativ? Jag har inte testat själv, men har vänner som använder en app som heter Geotag Photos Pro och säger att den funkar utmärkt. Du ser till att kamerans klocka är synkad med telefonens och startar appen när du ger dig ut för att fota. När du avslutar fotorundan skickar appen en gpx-fil till din dator via dropbox eller mail. En fil du sedan tar in i Lightroom och häpp! Bilderna placeras på rätt ställe på Lightrooms karta.

Har du en smartphone kanske en app kan vara ett alternativ? Jag har inte testat själv, men har vänner som använder en app som heter Geotag Photos Pro och säger att den funkar utmärkt. Du ser till att kamerans klocka är synkad med telefonens och startar appen när du ger dig ut för att fota. När du avslutar fotorundan skickar appen en gpx-fil till din dator via dropbox eller mail. En fil du sedan tar in i Lightroom och häpp! Bilderna placeras på rätt ställe på Lightrooms karta.

Har testat den och det funkar ok. Men numera brukar jag hel enkelt knäppa en bild med Iphonen i samband med fotograferingen och sedan synka in den metadatan till de "riktiga" bilderna i LR. Då får man dem geotaggade på ett ganska smidigt sätt.

Har testat den och det funkar ok. Men numera brukar jag hel enkelt knäppa en bild med Iphonen i samband med fotograferingen och sedan synka in den metadatan till de "riktiga" bilderna i LR. Då får man dem geotaggade på ett ganska smidigt sätt.

Det funkar ju om det bara rör sig om nån enstaka bild. Är man på en lång promenad, resa eller liknande så är det ju smidigt med en app som loggar din position kontinuerligt. Om bara kamerans klocka är rätt inställt så är det sen enkelt att koppla bilder tagna vid vissa tidpunkter till motsvarande plats. Och skulle kamerans klocka vara felinställd så kan man oftast justera det i programmet som synkar bilderna till GPS-loggen. Jag använder själv Lightroom för att göra just detta rätt ofta, t.ex. GPS-tagga bilder från en semesterresa eller en lång helgpromenad.

En snarlik variant är ju att använda nån annan pryl som också kan logga en rutt. Själv har jag en träningsklocka med GPS som jag ursprungligen skaffade för att mäta joggingrundor, men som funkar suveränt till att geotagga med via GPX-logg och LightRoom.

Det funkar ju om det bara rör sig om nån enstaka bild. Är man på en lång promenad, resa eller liknande så är det ju smidigt med en app som loggar din position kontinuerligt. Om bara kamerans klocka är rätt inställt så är det sen enkelt att koppla bilder tagna vid vissa tidpunkter till motsvarande plats. Och skulle kamerans klocka vara felinställd så kan man oftast justera det i programmet som synkar bilderna till GPS-loggen. Jag använder själv Lightroom för att göra just detta rätt ofta, t.ex. GPS-tagga bilder från en semesterresa eller en lång helgpromenad.

Som bonustips relaterat till det här med kamerans klocka så lärde jag mig en gång att tanka ur kameran via Canons DPP och USB-kabel snarare än att ta ur minneskortet. Man kan ställa in att DPP automatiskt ska synka kameraklockan varje gång den ansluts och vips har man alltid rätt tid i kameran. (Om motsvarande funktion finns i Nikons kameror/mjukvara vet jag inte.)

Jupp. Så är det ju. Sedan varierar det ju lite, iaf för mig, hur noggrann man vill vara med positionen. Om jag t ex åker upp till Tiveden på en fototur så kanske jag gör ett par st taggningar under vandringen. I andra fall vill jag vara lite mer petig. Bra att det finns flera lösningar.

GPS-klockor för motionärer brukar ha mer exakt positionering än mobiltelefonernas GPS. GPS drar en del batteri, så man kan plötsligt vara utan telefon om man går med GPS:en på. Jag brukar använda min pulsklocka med GPS och konvertera till en GPX-fil som hämtas in i LR. Klockan får tiden från satelliter och kameran, ja den går som en klocka ;-).
Andra lösningar är att köpa en GPS-tillsats. Yongnuo t.ex. har till olika kameramodeller. Eller en lös GPS-tracker.

Tillägg: EN cykeldator med GPS, om man råkar ha en sådan, har ännu bättre batteritid än en vanlig pulsklocka. 15 timmar med GPS påslagen ska de klara åtminstone.

Om du vet vart du fotograferat en speciell bild så går du in under Karta i lightroom, uppe till höger ser du en sökruta. där skriver du platsens namn eller något ställe i närheten och tryck sök. Sen när du hittat stället så har du dina bilder längst ner, klicka på bilden/er håll ner vänster musknapp och dra in bilderna till platsen och de får en koordinat på kartan.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto