Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

GPS för kameran, tips på bra köp?

Produkter
(logga in för att koppla)

LapplandMedia

Aktiv medlem
Jag vill köpa en bra GPS som lägger in koordinater direkt in i xmp filerna. Jag har en Canon Mark IIIDS. Har ni något tips på en GPS som fungerar bra till den.Jag har läst om JOBO och Sonys men det finns säkert fler att välja mellan och som kanske fungerar ännu bättre?

Tacksam för tips.

Hälsn,
Peter

Jag kör med Sonys GPS-CS1
Dock finns bara programvaran för PC :-S
Annars funkar det perfekt! Den loggar ju kordinaterna med tid, och mappar mot EXIF-datat i bilden och på så sätt lägger in kordinaterna.

/J

Jag har provat min Garmin 60CSx handburna GPS med 1D Mark III, men det kräver Canons WFT-E2 (nätverk- och USB-kommunikation) och en sladd mellan kameran och GPS:en. Fördelen är att koordinaterna hamnar direkt i råfilen, men de stora nackdelarna är priset, och kabeln. Den är väldigt mycket i vägen och jag kan inte tänka mig att stå ut med det särskilt ofta. Jag skulle förmodligen skaffa mig någon sorts mjukvarulösning och synka ihop datat i efterhand om jag behövde GPS-koordinater ofta, men jag känner inte till något program så här på raken som stöder råfiler.

GlobalSat DG-100 GPS Data Logger

Jag har tidigare använt en gammal Garmin GPS12, IPX-7 klassad, tålig och tung.
Kikade lite på Sonys GPS-CS1, vilket ledde mig in på tankegångarna med en GPS tracker.
Mottagaren hos den gamla GPS12 var inte speciellt känslig, samt tog tid på sig för att göra en positionsbestämning. GPS-CS1 verkade inte heller ha en mottagare av senaste snitt eller med en batteritid som jag önskade.

Hittade därefter en GlobalSat DG-100 GPS Data Logger, som tekniskt motsvarade mina krav på bästa mottagarkänslighet (SiRFIII chipset med 20 kanalers mottagare), batterilivslängd (20-30h) och format (80 x 54.6 x 17.8mm och bara 62g utan batterier). Miljötåligheten fixade jag med att stoppa enheten i en plastpåse. DG-100 har även en MMCX koaxialkontakt för anslutning till en extern antenn.

Med tre loggningsalternativ och möjlighet att lagra hela 60000 punkter, samt bästa batteriprestanda jag hittat hos en portabel GPS, så fungerar DG-100 utmärkt som en logger. Laddas enkelt via USB-sladen, samt konfigureras och töms via en PC.

GlobalSat Data Logger PC Utility heter konfigureringsprogrammet som följer med. Det är ganska rudimentärt, så många använder istället DGManager.NET - 1.0.3309 (Last Update: Jan 22 2009). DGManager finns inte för MAC, eftersom det är baserat på MS.NET.

Har nu sett att Sony har en nyare GPS-CS3KA:
• Records up to 3 months logging information (approx. - used for 12 hours/day)
• Runs on one AA battery for up to 15 hours (approx.)
• Approx. Size (mm): W57 x H80 x D23
• Approx. Weight: 70g

I framtiden torde en GPS-integration i kameror vara möjlig. Problemet är antennen, som antingen kan vara integrerad i kamerakroppen, eller ansluten externt via en mekaniskt utsatt MMCX-kontakt. Ett batterigrepp med inbyggd GPS är en tänkbar kompromiss.

Ref:

Lånar tråden lite; är det bra position som kan lagras ner i exif? Skulle annars vara trevligt att få med en rikting också, det skulle ju bädda för trevliga kartapplikationer där varje tagen bild symboliseras av en punkt med en pil. Kanske redan finns?

Per

Jag har provat min Garmin 60CSx handburna GPS med 1D Mark III, men det kräver Canons WFT-E2 (nätverk- och USB-kommunikation) och en sladd mellan kameran och GPS:en. Fördelen är att koordinaterna hamnar direkt i råfilen,

Och var får man tag i Canons WFT-E2 samt sladden?

Ägen själv en Garmin 60CSx, perfekt när man är ute i skogen och letar Runstenar.

Och var får man tag i Canons WFT-E2 samt sladden?

Ägen själv en Garmin 60CSx, perfekt när man är ute i skogen och letar Runstenar.

Där kameror säljs (om dom nu har någon hemma vill säga), t.ex.
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=6170895
Sitt ner innan du tittar på priset så du inte ramlar och gör illa dig. :)

Kabeln är en vanlig USB-kabel, du fick nog med en med GPS:en, fast du vill antagligen ha en som är lite längre.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto