GlobalSat DG-100 GPS Data Logger
Jag har tidigare använt en gammal Garmin GPS12, IPX-7 klassad, tålig och tung.
Kikade lite på Sonys GPS-CS1, vilket ledde mig in på tankegångarna med en GPS tracker.
Mottagaren hos den gamla GPS12 var inte speciellt känslig, samt tog tid på sig för att göra en positionsbestämning. GPS-CS1 verkade inte heller ha en mottagare av senaste snitt eller med en batteritid som jag önskade.
Hittade därefter en GlobalSat DG-100 GPS Data Logger, som tekniskt motsvarade mina krav på bästa mottagarkänslighet (SiRFIII chipset med 20 kanalers mottagare), batterilivslängd (20-30h) och format (80 x 54.6 x 17.8mm och bara 62g utan batterier). Miljötåligheten fixade jag med att stoppa enheten i en plastpåse. DG-100 har även en MMCX koaxialkontakt för anslutning till en extern antenn.
Med tre loggningsalternativ och möjlighet att lagra hela 60000 punkter, samt bästa batteriprestanda jag hittat hos en portabel GPS, så fungerar DG-100 utmärkt som en logger. Laddas enkelt via USB-sladen, samt konfigureras och töms via en PC.
GlobalSat Data Logger PC Utility heter konfigureringsprogrammet som följer med. Det är ganska rudimentärt, så många använder istället DGManager.NET - 1.0.3309 (Last Update: Jan 22 2009). DGManager finns inte för MAC, eftersom det är baserat på MS.NET.
Har nu sett att
Sony har en nyare GPS-CS3KA:
• Records up to 3 months logging information (approx. - used for 12 hours/day)
• Runs on one AA battery for up to 15 hours (approx.)
• Approx. Size (mm): W57 x H80 x D23
• Approx. Weight: 70g
I framtiden torde en GPS-integration i kameror vara möjlig. Problemet är antennen, som antingen kan vara integrerad i kamerakroppen, eller ansluten externt via en mekaniskt utsatt MMCX-kontakt. Ett batterigrepp med inbyggd GPS är en tänkbar kompromiss.
Ref: