ANNONS
Annons

Gotlands folkhögskola

Produkter
(logga in för att koppla)
nu när det är flera här på fotosidan som ska till hemse (det blir säkert fler som dyker upp innan 17 maj) skulle det ju vara kul att träffas redan på färjan så vi slipper sitta ensamma, sjösjuka och nervösa i tre timmar. alla åker ju inte samma båt och några flyger, men de som lyckas hamna på samma transportmedel kunde ju ses...
 
ja, nu lutar det väldigt mycket mot att jag kommer att åka dit, och då blir det med 20.10 från nynäshamn.
 
okok. vi får bestämma någon plats eller så.

och angående gamleby. dom är färdiga med ansökningarna och svaren skickas ut nästa vecka.
 
Hemse är förövrigt ett trevligt litet samhälle.

Skolan ligger ju inte helt ensligt till (som Biskops-Arnö) utan inne i samhället.

Hemse är såpass stort att det har ett systembolag ;-) - det enda systembolaget förutom i Visby om jag inte minns helt fel.

Nu var det ju många år sedan jag gick skolan, men vad jag kommer ihåg så var det en mycket bra utbildning.

Vad jag kommer ihåg av antagningen så handlade det mest om lära känna varandra - grilla korv och dricka öl i solnedgången vid kusten alltså :)
 
elin f skrev:
kusten? hemse ligger ju mitt på ön :)

Jag har för mig att vi åkte buss eller i bilar ut till kusten och grillade - det är inte så jättelångt.

Det enda jag kommer ihåg av intervjun till skolan var frågan om jag inte tyckte att jag var överkvalificerad för utbildningen.
(trots att jag inte hade några tidigare erfarenheter)

Att försöka glänsa med en massa kunskaper är alltså inget smart drag ;-)
 
Är jag den enda här som ska ta färjan från Oskarshamn dit?

Jag ser hursomhelst framemot det (konstigt nog?)
 
Handlar antagningen om att lära känna varandra, o sedan när man gjort det då skall 20 pers bort, lite taskigt.

Men man är alltså där två dagar, sover över ett dygn. o sedan är det slut eller?
 
halloj alla

jag kommer med över till Hemse då :)
Kul att det är lite folk från fotosidan som ska dit.

Perfekt om man kan ses på färjan, den är seg annars :)
Hemse är litet med trevligt, och skolan är ännu trevligare. det kommer bli toppen med vårsolen där.

//patrik
 
Björn Jansson skrev:
Handlar antagningen om att lära känna varandra, o sedan när man gjort det då skall 20 pers bort, lite taskigt.

Men man är alltså där två dagar, sover över ett dygn. o sedan är det slut eller?

ja, det kändes lite taskigt för mig förra året när jag hade sett hur bra det var och sen inte fick gå där. men nu jäklar, nu kommer jag tillbaka!

två övernattningar blir det ju. sen är det klart och bara en jobbig väntan kvar...
 
Du är tillbaka, starkare än någonsin, Hemse II-
revanschen. Efter ett år av jämna plågor så är det dags för all träning att ge resultat, den här gången tar du platsen, bara det inte är på min bekostnad :)
 
för att vara lite personlig, fick du någon anledning varför du inte kom med förra året?

det lär ju bli rätt roligt faktiskt :) man kanske får ta en krogrunda i visby på kvällen och sova över på något sunkigt vandrarhem istället för att åka hem på tisdagen.
 
på nåns bekostnad blir det iaf. kanske min egen :)

nu kommer jag sitta och stamma på intervjun och vara nervös för att säga fel saker så de skickar hem mig igen...
 
jesper; nej, jag fick bara ett brev där det stod att jag var reserv, nånstans mellan nr 4 och 10. det var mer irriterande att vara reserv än att inte ens vara det. det var ju så nära! kände mig lite nöjd iaf som hade kommit så långt med tanke på att det är ganska många som söker.
 
Hej

Jag går på reportagekursen nu. Vill ni fråga något speciellt får ni gärna maila mig så ska jag försöka svara. Tittar dock inte så ofta här på forumet, så säkrast är min mail. [email protected]

Året har varit bra. Vi har lärt oss en hel del. Själklart finns det alltid saker som kan vara bättre men i det stora hela har det varit mycket givande. Vi på foto och reportage verkar vara priviligerade på skolan.
Man skulle såklart nú mot slutet velat ha hunnit vara lite mer i färglabbet, lite mer i svartvit labbet, jobbat mer med photoshop, mer med indesign, mer i studion. Ja, ni hör att tiden inte räcker till.
Vi har arbetat mycket med detta så jag kan helt klart mycket mer än vad jag kunde innan!

Svartvitlabbet är mycket bra, likaså färg. I studion finns mellanformat, storformat, småbildskameror som man kan använda. Blixtar, reflexskärmar mm. Jag har faktiskt inte saknat någonting alls i ateljen + att det finns massa saker som jag inte använt. Alla skall ha en egen kamera att tillgå också, men det vet ni säkert.

Vi har skrivit olika former av artiklar som personporträtt, reportage, nyhetsartiklar mm. Gjort en tidning. Layoutuppgifter, fotouppgifter.
Fotouppgifter i olika former som "möte med okänd" när man skulle gå ut och träffa någon som man inte känner och ta sig in i deras hem och fota dem. Bra övningar att börja prata med folk. Bildserier och mycket mer.

Kursen har givit mig mycket och jag är helt nöjd!

Hoppas ni kommer in och att ni får det bra.
Häls wiwi
 
Det är ju svårt när man inte vet vad dom går på, skall man ha med bilder? eller hålla låg profil osv, men man får väl bara försöka vara sig själv, men jag är faktiskt grymt nervös redan nu av någon skum anledning, känns som jag skall gå in o snacka med dem i morgon bitti typ.
 
björn: bäst att vara sig själv. kan bli det allt faller på annars, att man var nån annan under intervjun :) lärarna var väldigt trevliga och lätta att prata med, jag slutade att vara nervös när intervjun väl var igång.

nu kommer jag bli nervös bara för att vi pratar om "de där läskiga dagarna". i morse var jag nästan helt inställd på att inte åka dit men nu har jag ändrat mig, det skulle vara så kul!
 
ANNONS