Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Godkänd skärpa? Sigma 50-150/2,8

Produkter
(logga in för att koppla)
Magnus Edström skrev:
Bildutsnitt.

Verkar vara en jättefin glugg du har införskaffat Magnus.
Omfånget är trevligt och den verkar ju ordentligt skarp. Skulle vara kul att testa den. Eller iaf se fler bilder tagna med den.

/K
 
Octomore skrev:
Ooops! trode de skarpa orden var menat till mig!
Men jag verkar inte ha problem med att fokus hamnar fel på min glugg.
Skall kontrollera detta nogrannare men vad jag kan se så ligger fokus rätt.

Inga fler hårda ord, jag har precis hämtat mitt ex av Sigmat på cyberphoto. Jag gjorde ett snabbt fokustest direkt i butiken, omkring närgräns f2.8 vid både 50 och 150mm. Fokus satt perfekt, något mjuk i 150 läget, men inget som märktes i bilder som jag tog senare från balkongen. Objektivet har lite svårt att hitta fokus när ljuset är omkring 1/30 f2.8 vid iso 1600. Det skulle behövas en fokuslampa, men den sitter föhoppningsvis på en framtida extern blixt, som man ändå måste ha för att kunna fota vid så dåligt ljus på fri hand.

Jag är glad att objektivet bara går till 150mm, det är nog så svårt att undvika skakning. Fotografer som har lite erfarenhet av tele ska inte ha feta teleobjektiv utan inbyggd antiskak.
Objektivet balanserar hyffsat på en D70s som väger omkring 600gram. Ett batterigrepp eller någon form av extra vikt (kanske en gummiklädd blyplatta på 4mm) skulle sitta fint för att få bättre balans.
 

Bilagor

  • 50-150-ex.jpg
    50-150-ex.jpg
    43.4 KB · Visningar: 351
Här kommer de två bilderna tagna direkt vid disken på cyberphoto. Jag tycker att skärpan ligger perfekt och detta på ett avstånd på sådär 1.5m. En del har klagat att objektivet har svårt att sätta fokus rätt nära närgränsen och 150mm.
 
Trevligt att se bilder med rätt fokus. Mitt exemplar lade skärpan en aning framför. Se denna tråd.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=74343

Jag ringde återförsäljaren och beskrev läget. Jag blev direkt erbjuden ett nytt exemplar. Skönt med bra service. /M
 
Magnus Edström skrev:
Trevligt att se bilder med rätt fokus. Mitt exemplar lade skärpan en aning framför. Se denna tråd.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=74343

Jag ringde återförsäljaren och beskrev läget. Jag blev direkt erbjuden ett nytt exemplar. Skönt med bra service. /M

Du har möjligtvis inte använt det med en telekonverterare? Har letat efter bilder där någon använt en 1,4 (är väl bara sigmas egen som fungerar?) men har inte lyckats hitta några.

Tack på förhand

/K

PS: Får man fråga vad det var för återförsäljare du handlade av? DS
 
Nu har jag gjort litre mer noggranna tester vad gäller skärpa. Vid avståndet 1.2mm har jag fotat en linjal och ett batteri. Stativ och blixt användes, slutartiden var 1/250, iso 320. Två objektiv testades med identiska prestanda och skärpan ser ut enligt följande:

50mm
 

Bilagor

  • 50mm.jpg
    50mm.jpg
    43.2 KB · Visningar: 275
D70s har katastrofal vitbalans, ibland undrar man vad f-n kameran håller på med.

Som ni ser är det skärpa mellan 6 och 11 cm vid 50mm, alltså sådär 1.5cm bakfokus som försämrar skärpan. Vid 100mm är fokus och skärpa ok och vid 150mm är det frontfokus på sådär 0.5-1cm. Tillräckligt för att skärpan ska hamna fel. Rattar man lite manuellt så kan man få bra skärpa på 50 och 150mm, men aldrig lika bra som vid 100mm som verkar vara sweet spot.
 
Här kommer två bilder tagna från balkongen mot krogen på andra sidan gatan, skylten är ca. 100m bort. Jag ser väldigt liten/ingen skillnad mellan f2.8 och f8. Kontrasten/skärpan kanske ökar lite på f4 men förblir konstant därefter. Mer än så brukar jag inte behöva blända ner.

f2.8
 

Bilagor

  • f2.8.jpg
    f2.8.jpg
    59.9 KB · Visningar: 269
Jag misstänkte oskärpa i förra f8 bilden, så här kommer de på nytt, men nu är det lite större skillnad i kontrast och skärpa. Allt verkar bero på hur gluggen fokuserar för tillfället, men när den väl har hittat skärpan så vill den ogärna ändra sig, inte alls som 18-70DX som gärna ändrar sig och flyttar fokus.

f2.8
 

Bilagor

  • f2.8.jpg
    f2.8.jpg
    65.2 KB · Visningar: 245
Här kommer bilder på kortare avstånd, gissar på omkring 3m. Först den stora bilden och sedan crop:
 

Bilagor

  • dsc_0192.jpg
    dsc_0192.jpg
    33.5 KB · Visningar: 236
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.