Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gocart & Minimoto Inomhus?

Produkter
(logga in för att koppla)

karoko

Ny medlem
Hejsan!
Jag har en Canon 400D och är på väg att köpa ett objektiv för sportfotografering både inomhus och utomhus.

Dock är det mest för inomhusbruk nu till att börja med.

Min fråga är då?
Vilket objektiv rekommenderas i 2-5000 kronors klassen, och blixt är väl nödvändig? eller?

God fortsättning på Er allesammans!
MVH Robin

Snabba sporter?

Ska du fotografera sport så bör du skaffa ett riktigt bra objektiv.

Själv har jag ett EF 70-200/f4l, vilket kostade 7000:- nytt.
Det fungerar bra utan blixt i de inomhushallar som har riktigt bra belysning.
Men i hallar med sämre belysning så riskerar det att inte räcka till.

Blixt är nog inte att föredra.
För vill du frysa bilderna så måste slutartiden ner till 1/500.
"Standardtiden" för blixt ligger på 1/60, vilket ger på tok för mycket rörelseoskärpa.

Dessutom så krävs det snabb AF, vilket sällan återfinns i billigare objektiv.

Det "bästa" tipset jag kan ge på något inom din budget är nog Canon EF 55-200/4,5-5,6 II USM som går att få så billigt som 1.500:-
Det är snabbt i AF pga USM.

Har haft ett sådant själv, presterar bra för priset, men går inte att jämföra i skärpa och färgåtergivning med mitt 70-200 i L-serien.

Standardobjektivet för sportfotografer som kör Canon är Canon EF 70-200/2,8 L IS USM, vilket som billigast kostar 17.995:-
Men det fungerar i princip alltid inhomhus, även utan blixt. Grymt bra skärpa och riktigt snabb AF.

/D.

Inomhus hallar brukar inte vara särskilt stora, iaf inte de jag är i, därför behöver man inte så mycket som 200mm brännvidd.

Om jag var du skulle jag nog satsa på ett mindre fast objektiv.
Själv använder jag ett nikon 50mm f1.8 objektiv.
Stor bländare är vad du söker i detta sammanhang.
Brännvidden får du avgöra själv, om du känner att du vill fotografera ut efter en raksträcka kanske det är nödvändigt med längre brännvidd.

swe-mx skrev:
Inomhus hallar brukar inte vara särskilt stora, iaf inte de jag är i, därför behöver man inte så mycket som 200mm brännvidd.

Om jag var du skulle jag nog satsa på ett mindre fast objektiv.
Själv använder jag ett nikon 50mm f1.8 objektiv.
Stor bländare är vad du söker i detta sammanhang.
Brännvidden får du avgöra själv, om du känner att du vill fotografera ut efter en raksträcka kanske det är nödvändigt med längre brännvidd.
Vet inte exakt vad det är du fotograferar inomhus.

Men jag grundar mina rekomendationer av att ha fotograferat ishockey på elitserienivå, och vid tre tillfällen har jag stått precis vid isen.
Proffsen brukar förutom ett 70-200 ofta ha med sig ett fast 300 eller 400mm.

Förutom mina egna erfarenheter, så grundar jag mina åsikter på ett köptips som jag fick igår från en av Sveriges absolut bästa sportfotografer.
Ni kan hitta det i min gästbok om ni kikar där.

Avslutningsvis så finns det alltid undantag på sporter, som ex handboll (vilket jag aldrig fotat själv) där en del står i närheten av målvakten med brännvider på 50-85mm.

/D.

Helt enligt min rubrik fotograferar jag go-carts och minimoto. Då ishallar har betydligt bättre ljus så går det inte att jämnföra som sport.
Tack ändå!
danielsfrilansfoto skrev:
Vet inte exakt vad det är du fotograferar inomhus.

Men jag grundar mina rekomendationer av att ha fotograferat ishockey på elitserienivå, och vid tre tillfällen har jag stått precis vid isen.
Proffsen brukar förutom ett 70-200 ofta ha med sig ett fast 300 eller 400mm.

Förutom mina egna erfarenheter, så grundar jag mina åsikter på ett köptips som jag fick igår från en av Sveriges absolut bästa sportfotografer.
Ni kan hitta det i min gästbok om ni kikar där.

Avslutningsvis så finns det alltid undantag på sporter, som ex handboll (vilket jag aldrig fotat själv) där en del står i närheten av målvakten med brännvider på 50-85mm.

/D.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar