Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"Gnällspik"??

Produkter
(logga in för att koppla)

Bozi

Aktiv medlem
Hej,

Undrar bara om jag är en “gnällspik” om jag inte accepterar 2 döda pixlar (minst) efter service för samma problem? Eller är det så att man måste leva med döda pixlar i en digitalkamera?

Jag har haft inne min Canon 20D två gånger nu för att få ordnat ett problem med vita fläckar som uppstått på en del bilder (inte alla). Första gången så kunde verkstaden inte återskapa problemet (hade skickat med en CD mer fler bildexempel). Det man då gjorde var att plocka bort lite döda pixlar från CCD:n.

Men problemet var inte borta. När fick tillbaka den så var det fortfarande samma problem och jag fick rådet att skicka tillbaka den igen för backrep. Gjorde som de sagt och returnerade den igen. Efter ett par veckor fick jag en bekräftelse från Canon RCC att de tagit emot den från verkstaden. Efter ett par veckor till fick jag besked om att de inte heller kunde återskapa problemet utan vill ha kompletterande info om hur bilderna var tagna. Skickade då in komplett bildinfo.

Jag fick efter ytterligare någon vecka besked om att de hittat felet och att de bytt ut CCD:n. Kameran fick jag igen i onsdags och tog mina första kort nu i dag lördag.

Döm om min förvåning när jag ser att det är minst två ”döda” punkter som återkommer. Dessa syns TYDLIGT om jag zoomar in till 66,7 % i Photoshop.

Är jag gnällig om jag inte accepterar detta? Helst vill jag nu att de byter ut kameran då det uppenbarligen är något annat fel som de inte får i ordning på. Hur stor är chansen till det?

(sammanlagt har min kamera varit borta i ca 8-9 veckor)

Mvh
Bosse
 
Man är väl inte gnällspik för att man ställer krav på produkten??

Hur gammal är din kamera? Jag tycker jag att du ska ta ytterligare ett snack med canon i vilket fall som helst, felet finns ju kvar. Du har ju bilder som visar att så är fallet, alltså är reparationen de gjort inte tillräcklig.

Har du något bildexempel att lägga ut? Kunde vara intressant att se.
 
Man ska ha höga krav på en 20D tycker jag.
Jag vet inte vad Canon har för policy ang. döda pixlar, vet någon ?

Men å andra sidan 2 (TVÅ) pixlar ... det tar inte allt för lång tid med klon-verktyget eller en liten penna att fixa det...

Jag tycker du ska försöka få dom att fixa problemet, men är det värt den tid det troligtvis kommer ta ?
 
Ska man överhuvud taget acceptera att en produkt inte är fullvärdig? En analog kamera som genererar repor. Accepterade man det? Nej, det tycker jag är en svaghet hos konstruktionen och ska reklameras.
 
När jag hade inne min 300D, så sa Canon att man har nollpolicy, på döda och heta pixlar vid korta slutartider.
 
Skulle du vilja köpa en beg kamera med döda pixlar? inte jag. Det ska vara noll.
när företag kan tillverka stora tft-skärmar o ha noll-policy, så ska man inte behöva acceptera felande pixlar på en så liten skärm.

Det tycker jag :)


O sen ska man läsa hela innan man svarar. Efterssom det är på CCDn så är det ju oacceptabelt på en helt annan nivå.
 
Bo;

Du har nog råkat ut för en tämligen trött tekniker verkar det som....tråkigt!

Om pixlarna syns på kortare tider än en sekund, finns det all anledning att skicka kameran tillbaka till Canon.
Det är inga problem för teknikerna att trolla bort dessa defekter...
Dom använder helt enkel program som talar om för för kameran att bortse från dessa pixlar genom att interpolera fram ett värde från omkringliggande pixlar och använda detta istället.

Vad du ska göra innan du lämnar in kameran är att peka ut vilka pixlar det handlar om i X- och Y-led (kan göras i Photoshop eller annat bildprogram)

Om du inte haft inne den där förut: testa Canon RCC i Mölndal, dom brukar vara snabba och bra.
 
Hej, och tack för alla era svar!

Jag har varit i kontakt med Canon igen, RCC i Möndal, och de har verkligen ställt upp för mig.

Jag kommer få en rutersedel för att slippa frakten och kameran kommer omgående ses över av en tekniker. De kommer även skicka tillbaka den med företagspaket så jag har den senast torsdag fredag igen.

Kan förstå att vissa tycker att man överreagerar. Men personligen är det mycket pengar för mig som jag betalt och jag avser att behålla kameran länge. Att då veta att den inte är 100% ok känns inte bra. Kameran är även ca 1 år och även om jag har 2 års reklamationsrätt så anser jag att det är bättre att reklamera så snart som möjligt. Vem vet - blir det fler pixlar efter hand som är döda?

Men som sagt - Canon har lovat att se över den igen och verkligen ställt upp för mig. Jag är jättenöjd med deras svar och support i det här fallet.

Återigen - tack för era svar.

Mvh
Bosse
 
Hej igen,

Jag har nu fått svar från Canon och det var ett väldigt märkligt fel (är det någon annan som råkat ut för något liknande?).

De har testat att byta en del till på den, förutom CCD:n (vad vet jag inte) men problemet dyker fortfarande upp lite sporadiskt när de testar igen. Deras teknikers teori var då att det är en elektrisk störning och att kameran ev. skulle få bytas ut. Men de ville vänta och se efter låtit en specialist se på kameran.

Det blev inget utbyte direkt utan jag fick i dag en lånekamera (behöver nämligen kameran till helgen). Detta för att de ville vänta för teknikern och specialisten har ännu inte bestämt sig för om de ska byta ut kameran eller ej.

Jag har skrivit tillbaka till dem att jag blir mer och mer tveksam till att ta tillbaka min kamera. Om inte specialisten kan säga direkt om den går att reparera eller ska bytas ut så tycker jag personligen att man ska byta ut den. Är jag fel på det? Vad hade ni krävt om det var er kamera?

För det känns inte heller helt OK att ha en kamera som "spökar" som min. Vilka garantier finns det för att problemet inte kommer upp igen om det nu är elektroniken som stör? Är ju tredje gången som den är inne nu för samma problem. Problemt är ju inte bara att man behöver skicka iväg den och vara utan den. Bilderna som man annars är nöjd med risker ju även att bli undermåliga

Jag vill dock ge en eloge till RCC i Mölndal! De har varit väldigt hjälpsamma så här långt och återkopplat snabbt när jag skickat mail till dem

Hoppas bara att de nu även nu byter ut den :)


Mvh
Bosse
 
Himla svårt detta. Det förekommer ju som vi vet ofta, på alla typer av digitalkameror. Sonen köpte en billig kompakt (Canon) från Cyberphoto & den uppvisade inte bara några enstaka pixelfel utan en hel grupp samanhängande blå pixlar. Det syntes så väl så att man ledigt såg det på displayen vid preview!

Han kontaktade CyberPh som sa att man inte skulle godta några som helst pixelfel. Han har skickat tillbaks den & en ny är på väg.

Själv så är jag lat & orkar inte vara utan kamera såvida inte problemet är stort. Jag har haft både hot, stucked & dead pixels till & från på alla mina digitalkameror, utom min nuvarande DSLR (KM). Nu har jag inte sökt efter dom & kommer inte att göra det heller. Den dagen jag hittar så får vi se hur stort problem jag tycker att det är (har tre års försäkring).

Det är alltså upp till var & en om man vill reklamera eller inte & jag har ännu inte hört om någon kameratillverkare som inte ställer upp & hjälper en för att lösa det.

Hoppas att det löser sig för dig, ett litet råd bara. Sök inte så mycket, man hittar oftast nåt man inte vill se:)

//Larsa
 
Bozi skrev:
Hej igen,

Jag har nu fått svar från Canon och det var ett väldigt märkligt fel (är det någon annan som råkat ut för något liknande?).

De har testat att byta en del till på den, förutom CCD:n (vad vet jag inte) men problemet dyker fortfarande upp lite sporadiskt när de testar igen. Deras teknikers teori var då att det är en elektrisk störning och att kameran ev. skulle få bytas ut. Men de ville vänta och se efter låtit en specialist se på kameran.

Det blev inget utbyte direkt utan jag fick i dag en lånekamera (behöver nämligen kameran till helgen). Detta för att de ville vänta för teknikern och specialisten har ännu inte bestämt sig för om de ska byta ut kameran eller ej.

Jag har skrivit tillbaka till dem att jag blir mer och mer tveksam till att ta tillbaka min kamera. Om inte specialisten kan säga direkt om den går att reparera eller ska bytas ut så tycker jag personligen att man ska byta ut den. Är jag fel på det? Vad hade ni krävt om det var er kamera?

För det känns inte heller helt OK att ha en kamera som "spökar" som min. Vilka garantier finns det för att problemet inte kommer upp igen om det nu är elektroniken som stör? Är ju tredje gången som den är inne nu för samma problem. Problemt är ju inte bara att man behöver skicka iväg den och vara utan den. Bilderna som man annars är nöjd med risker ju även att bli undermåliga

Jag vill dock ge en eloge till RCC i Mölndal! De har varit väldigt hjälpsamma så här långt och återkopplat snabbt när jag skickat mail till dem

Hoppas bara att de nu även nu byter ut den :-


Mvh
Bosse

Hej

faktum är att enligt konsumentköplagen har du rätt att få pengarna tillbaka om varan har vad man kallar ett väsentligt fel, vilket jag personligen tycker det här verkar vara. Har dessutom felet uppstått under de första 6 månaderna räknas det enligt lagen som ett ursprungligt fel, vilket förbättrar dina chanser mot din säljare.

/Mikael
 
Hej

glömde skriva att de givetvis har rätt att åtgärda felet, men inte hur många gånger som helst, tror gränsen ligger någonstans vid 3 gånger innan återköp kan genomföras.

/Mikael
 
Hej igen, och tack för era svar.

Det har inte bara varit eller är ett par död pixlar. På en del bilder så har det sett ut som en mindre myggsvärm av vita "fläckar". Så ibland behöver jag inte leta efter dem :)

För mig personligen är det en väldigt dyr kamera och som jag avser att behålla så länge den är hel. För rent tekniskt har den allt som jag behöver och mer därtill :) Att då ha en kamera som man vet är behäftad med ett fel som verkar komma och gå som det vill är i alla fall inte något som jag accepterar.

Mikael - kameran är äldre än 6 månader, över 1 år nu i december, och jag reklamerade den första gången i somras (under garantitiden). Självklart ska de ha en chans att reparera kameran men om det är ett periodiskt fel som de konstaterat så är ju frågan om inte felet återkommer igen? Även efter deras nya försök. Därför vill jag helst ha en ny kamera.

Mvh
Bosse
 
Det är det som jag menade med väsentligt fel och jag råder dig att kontakta din kommunala konsumentvägledare för mer detaljerad information.

/Mikael
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.