Bozi
Aktiv medlem
Hej,
Undrar bara om jag är en “gnällspik” om jag inte accepterar 2 döda pixlar (minst) efter service för samma problem? Eller är det så att man måste leva med döda pixlar i en digitalkamera?
Jag har haft inne min Canon 20D två gånger nu för att få ordnat ett problem med vita fläckar som uppstått på en del bilder (inte alla). Första gången så kunde verkstaden inte återskapa problemet (hade skickat med en CD mer fler bildexempel). Det man då gjorde var att plocka bort lite döda pixlar från CCD:n.
Men problemet var inte borta. När fick tillbaka den så var det fortfarande samma problem och jag fick rådet att skicka tillbaka den igen för backrep. Gjorde som de sagt och returnerade den igen. Efter ett par veckor fick jag en bekräftelse från Canon RCC att de tagit emot den från verkstaden. Efter ett par veckor till fick jag besked om att de inte heller kunde återskapa problemet utan vill ha kompletterande info om hur bilderna var tagna. Skickade då in komplett bildinfo.
Jag fick efter ytterligare någon vecka besked om att de hittat felet och att de bytt ut CCD:n. Kameran fick jag igen i onsdags och tog mina första kort nu i dag lördag.
Döm om min förvåning när jag ser att det är minst två ”döda” punkter som återkommer. Dessa syns TYDLIGT om jag zoomar in till 66,7 % i Photoshop.
Är jag gnällig om jag inte accepterar detta? Helst vill jag nu att de byter ut kameran då det uppenbarligen är något annat fel som de inte får i ordning på. Hur stor är chansen till det?
(sammanlagt har min kamera varit borta i ca 8-9 veckor)
Mvh
Bosse
Undrar bara om jag är en “gnällspik” om jag inte accepterar 2 döda pixlar (minst) efter service för samma problem? Eller är det så att man måste leva med döda pixlar i en digitalkamera?
Jag har haft inne min Canon 20D två gånger nu för att få ordnat ett problem med vita fläckar som uppstått på en del bilder (inte alla). Första gången så kunde verkstaden inte återskapa problemet (hade skickat med en CD mer fler bildexempel). Det man då gjorde var att plocka bort lite döda pixlar från CCD:n.
Men problemet var inte borta. När fick tillbaka den så var det fortfarande samma problem och jag fick rådet att skicka tillbaka den igen för backrep. Gjorde som de sagt och returnerade den igen. Efter ett par veckor fick jag en bekräftelse från Canon RCC att de tagit emot den från verkstaden. Efter ett par veckor till fick jag besked om att de inte heller kunde återskapa problemet utan vill ha kompletterande info om hur bilderna var tagna. Skickade då in komplett bildinfo.
Jag fick efter ytterligare någon vecka besked om att de hittat felet och att de bytt ut CCD:n. Kameran fick jag igen i onsdags och tog mina första kort nu i dag lördag.
Döm om min förvåning när jag ser att det är minst två ”döda” punkter som återkommer. Dessa syns TYDLIGT om jag zoomar in till 66,7 % i Photoshop.
Är jag gnällig om jag inte accepterar detta? Helst vill jag nu att de byter ut kameran då det uppenbarligen är något annat fel som de inte får i ordning på. Hur stor är chansen till det?
(sammanlagt har min kamera varit borta i ca 8-9 veckor)
Mvh
Bosse