Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Glugg till 30D

Produkter
(logga in för att koppla)
robnil skrev:
.....Kvalite måste ha bevisat sin duglighet...

....... Och sedan får man väl betänka hur bra sigmas extenders är oxå? Med 2.8 bör man ju kunna hänga på en 2x kanske? Något som L inte klarar av (med bibehöllen AF på 30D sägs det iaf (<8f)

Finns ett tänkvärt talesätt:
"ett säkert uppträdande kan dölja oceaner av bristande kunskap" ;) dvs Du skall inte tro på allt du läser.....

Nu är det så att en 2x konverter funktion med AF ges varken av objektivet (må vara "L" eller inte") eller konverterns kvalitet (olika fabrikat) utan av kamerahuset.

De allra flesta hus från Canon klarar AF upp ("ner") till bl 5.6. Det är alltså den "resulternade" ljusstyrkan av objektivets egna med reduktionen som ges av konvertern.
En 1.4x konverter (oavsett fabrikat - det handlar om optiska lagar) ger ett bländaresteg sämre ljusstyrka. En 2x konverter ger två bl steg försämring. Medför att med en 2ggr konverter måste objektivets "egna" ljusstyrka vara 2.8 för att AF skall fungera (minst 5.6).

Special: Canaon hus i "1-serien" klarar bl 8 på den centrala fokuspunkten. Medför att med t ex en 1D MkII kan man använda t ex EF 400 /5.6, eller EF 100-400 L IS med konverter 1.4 med bibehållen AF på den centrala punkten.

Special 2: Man kan "lura" kameran att tro att objektivet har större ljusstyrka med att tejpa vissa stift på kontakten. Har ingen egen erfarenhet, men finns massor av trådar om detta.

Special 3: Vissa "pirat" zoomar har max ljusstyrka 6.3 på längsta brännvidden. De "fuskar" och "meddelar" kamerahuset att det är bl 5.6. T ex Tamron o Sigma har den "fulingen"

Hejsan Robert,

har själv 70-200 f4 L och måste säga att den är riktigt bra. Har hyrt och lånat både Canon 70-200 2.8 och likaså Sigmas motsvarigheter. De är superbra - ingen tvekan om det - men behöver du inte ljusstyrkan, kommer du bara att upptäcka att de är tunga som attan, som Leif skriver. Efter en dag med en sådan i väskan, så köper du en resoptik istället. f4 kommer med i väskan, 2.8 gör det inte (men det beror ju på vad du ska använda den till). Kan inte påstå att bildkvaliteten är mycket bättre iheller - i varje fall inte så jag kan se...

Har även betat av Sigmas och Canons optik på 70-300 hållet (utom Canons IS version på +10 KSEK), och tycker personligen att 70-200 vinner även mot dem, även med 1.4 converter på. I mitt tycke är den mest prisvärda av L-gluggarna på telesidan. Hyfsat billigt som begagnat också, vilket var den investering jag gjorde.

17-70 Sigma får min röst också. Kör själv en Tamron 28-75 som standard - bra och prisvärd - men man kan ju inte kalla den en vidvinkel precis.

Och sen får man väl hälsa dig välkommen i 30D klubben också.
MVH
Janne

Man tackar tackar :)

Var och klämmde på Sigma 17-70/2,8-4,5 DC och den passar mig alldeles utmärkt.

Det enda som saknas nu är dom sista slantarna. Men snart så! ;-)

För er som undrar vad jag ska handla:
Canon EOS 30D
Sigma 17-70/2,8-4,5 DC Macro 1:2,3
Sandisk CF Extreme III 2GB

Väska har jag :)

Damoor skrev:
Du sparar dom tills du har råd med att köpa canon ef 85/1,8

Du får motivera lite mer i dina inlägg.

Och nja jag tror jag hoppar. jag vill ha någorlunda vidvinkel och då det är <50mm jag jobbar mest i så är inte en 85 glugg lika intressant för mig.
Kanske blir ett senare köp.

Läste på photo.net igår och då lovprisade han ljusstarka fasta objektiv som överlägsna zoomarna. Han t.o.m. rekommenderade dem till nybörjare eftersom de (läs jag) ändå bara tenderar att använda zoomen för att beskära istället för att anpassa perspektivet.

Han tipsade om en canon 50/1,8 som är helt fantastiskt billig (1100 kr) som han menar är kanon.

Han säger även att ett objektiv med mindre bländare än 2.8 inte är nått att ha eftersom man då blir hänvisad till långa slutartider eller blixt i princip i alla situationer utom utomhus i starkt solsken (kanske överdrev mitt referat en aning men i princip så).

Det sistnämnda tycker jag låter lite överdrivet men visst, inomhus är det knivigt med korta slutartider.

Kommentarer till detta?

Ursäkta min frågvishet, men ska man investera nära två månadslöner i en leksak (alltså nått jag troligtvis inte kan tjäna pengar på) så måste man ju fråga :)

Jag är också rätt nybörjare i sammanhanget, men jag vet så mycket att det inte är alla gånger man kan gå närmare/längre bort (om man inte klipper i efterhand d.v.s.). Sen så är det smidigt att ha en zoom när man vill ändra perspektiv.
Dessutom är det betydligt smidigare att ha en zoom på kameran än 5 gluggar i väskan... och rejält mycket billigare.

så sant så sant, men man vill ju inte göra avkall på kvaliten. Lägger ju inte 15 - 20 lökar bara för att få grejjer som är halvkassa... eller oxå är det precis det jag kommer att göra :D

Det är långt från halvkassa grejer. Men när det gäller såhär mycket pengar så tänker i alla fall jag köpa en bra vidvinkel-normalzoom och känna efter vad jag använder mest. Sen när man vet det kan man köpa läckra fasta gluggar där man plåtar mest :)

Uett skrev:
Efter mycket tafflande med digitala kompaktkameror, X antal rullar film och mycket om och men så var det då dags att äntligen uppgradera sin newbie-rigg med en digital systemkamera!

Jag har tokfastnat i canon eos 30d efter att ha vägt mellan den, 400d och nikon d80.(ha dock gärna synpunkter på val)

Men nu kommer den stora frågan. Vilket objektiv?
Jag har kikat på EF-S 18-55 F:4.5-5.6 som många butiker vill slänga med som kit, men det känns rätt tafatt.

Jag skulle vilja ha ett med ungefär samma brännvid fast bättre kvalité och lite lättre Ljusstyrka. Då jag har en begränsad budget så får det inte kosta allt för mycket heller.

Någon som har något förslag?

Tack på förhand!

/Johan

Edit: kanske ska tillägga att jag planerar att handla en ~70-200 eller något i den stilen när jag känner att jag har behov och pengar :)

Tja Johan,
Jag kan varmt rekommendera Sigma 18-50 2.8. Kalasfin Glugg!

/ G

Makten skrev:
Vad är det som säger att småbildsformatet ska vara standard? När det gäller digitala systemkameror är APS-C standard idag, så varför inte lära sig det istället?
Fast det är väl en sanning med modifikation.

D100, D70, D200, D1/2X, S2 m.fl: 23.6x15.8mm
20D, 30D, 400D m.fl: 22.2 x 14.8 mm
1d-serien: 28.7 x 19.1 mm

Robert - 50 1.8 är kanon till det priset. Känns lite plastig, men skarpt som bara den. Sen börjar man lusta efter 1.4, 1.2 osv... Men har du pengar över så är 1.8:an trevlig. Canon 85 mm är också bra, men då betalar du lite mer och på 30D är det ett minitele och ska du fota inomhus, får du ha ett stort hus.

2.8 och inomhus - nu finns det ju lika bra alternativ, med lite mer vidvinkel. Rekommenderar dock fortfarande Sigman 17-70 som hyfsad allround lins... Sen finns det andra alternativ som ligger på 2.8 som nämndes här tidigare (Sigma och en ny Tamron, har jag för mig) men har inte provat något av dem... Men betänk att köper du dem har du en lins som motsvarar paketlinsen du får till, fast med 2.8 över hela skalan. Skulle nog rekommendera dig som startar ut att ha ett lite längre objektiv ändå som start. Och inget av alternativen är halv-kassa. De är bra grejor. Sen finns det ännu bättre men som kostar mycket mer.

Om du ska fota mycket inomhus kanske ska du spara på gluggarna och köpa en blixt istället. Blir mycket trevligare ljus med extern blixt. Faktiskt väldigt mycket bättre...

Janne E

ÄNTLIGEN!

SÅ! Nu har jag äntligen beställt kameran! :-D :-D

Blev en 30D med kitobjektivet (18-55) tills vidare. Det var faktiskt billigaste sättet att få huset. :p Så win-win.
Och lugn, det blir en finare glugg som gör mer rätt för huset senare ;-)

Ett Sandisk CF Extreme III 4GB blev det också,

Känns underbart!

hur kunde det bli billigare att få huset med än utan kit? Utan ligger den ju på 10 nånting?

Det får du fråga inet är jag rädd för :p

Kolla länken så får du se. Jag har inte hittat bara huset billigare.

Så jag klagar inte! :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar