Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Glugg för att fota smycken med?

Produkter
(logga in för att koppla)

mattias_onlajn

Aktiv medlem
Min sambo är guldsmed och jag brukar fota hennes jobb men känner inte att mina objektiv är optimala för det även om det går att få till bra bilder. Använder oftast min fasta 35mm glugg.

Ska jag skaffa ett makroobjektiv för detta? Tänkte byta upp mig med nytt hus snart och skaffar gärna ett nytt objektiv för detta samtidigt. Huset blir nog Nikon d7000, känns som ett rejält steg upp från nikon d40. :)

Om du har en paketglugg, t.ex. 18-55, borde väl den duga? Jag tror de har rätt bra närgräns. Hur stora är smyckena?

Viktigare än optiken är nog ljuset. Några bra lampor och en tvättsäck från IKEA brukar vara standardrådet.

Per.

Inte lätt!

Mestadels vigselringar, vill ju ex. kunna få med små detaljer i ringskena och stenar

Plåta stilleben har olika svårighetsgrad, väldigt olika svårighetsgrad!
Att göra riktigt snygga bilder av smycken är inte lätt.
Det kräver mycket tid i form av träning träning och åter träning med såväl fotografering, ljussättning och bildbearbetning. Ofta är det åxå svårt att få småsakerna helt rena vilket gör att en hel del tid går åt till retusch även om man varit aldrig så noga med fotografering mm.
Senast guldsmeden här i stan bad mig så provade jag en del och tackade sedan nej.

/Janne Höglund

Plåta stilleben har olika svårighetsgrad, väldigt olika svårighetsgrad!
Att göra riktigt snygga bilder av smycken är inte lätt.
Det kräver mycket tid i form av träning träning och åter träning med såväl fotografering, ljussättning och bildbearbetning. Ofta är det åxå svårt att få småsakerna helt rena vilket gör att en hel del tid går åt till retusch även om man varit aldrig så noga med fotografering mm.
Senast guldsmeden här i stan bad mig så provade jag en del och tackade sedan nej.

/Janne Höglund

Ja det är riktigt svårt och det är inte utan anledning som jag alltid knäppar av kameran med både irritation och lättnad efter varje plåtning ;)

Bästa sättet är nog inte att köpa ny glugg utan ett produkttält.
Kjell o co har en billig med lampor o stativ http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=57330&path=360000000,372000000

/Stefan

Initialt kan man tro det, men det ger dessvärre bara ett fruktansvärt platt o livlöst resultat!
Det är väldigt få saker som funkar bra att plåta i tält.
Att plåta smycken o juveler kräver tvärtom ljussättning i den högre skolan om resultatet ska bli bra....

Där ser man ju klart svårigheterna med att fotografera högblanka objekt på ett bra sätt.

Någon av bilderna innehåller ju stora reflektioner av dig (?) vilket ju inte är direkt önskvärt vid produktfotografering

Ja, fotografen syns tydligt! Ett annat av de problem som nämns i tipsen ovan syns också: det är svårt att få objekten helt rena och fria från damm.

Om vi nu ska vara kritiska.

Per.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto