Annons

Glas-negativ

Produkter
(logga in för att koppla)
M-läget är en synkronisering av blixten det också fast med förtändning då M-blixtarna var tröga i starten.
 
http://www.collodion.org/

De har haft Sally Mann som elev. De kommer till Storbritannien och Tyskland i vår/sommar för workshops. Det kommer att kosta ca 3-12000 beroende på vilken workshop man väljer. Jag kommer förmodligen att åka, men jag vet inte när eller till vilket land eller alls vad jag kommer att lära mig. Nån som ska hänga med? :)
 
Häftigt! Skulle ju vara riktigt kul om man åkta några stycken! Jag har absolut ingen som helst möjlighet just nu. Men kanske senare om dem fortsätta dvs.
 
Det vore coolt som attan! Men bara om det kostar närmare 3000 kronor än 12000 som känns lite mycket, innan lottovinsten ramlar in. I så fall känns kursen i Berlin mest aktuell. Vore kul att träffa folk i verkligheten.

För den som är mer intresserad av "hur det går till", finns en trevlig liten filmsnutt längst ner på denna sida: http://www.collodion.com/press_video.htm
 
M-läget användes på femtiotalet när man körde mycket med lampblixtar av engångsmodell. X används till elektronblixt.
 
FILM) (jerevan skrev:
Det vore coolt som attan! Men bara om det kostar närmare 3000 kronor än 12000 som känns lite mycket, innan lottovinsten ramlar in. I så fall känns kursen i Berlin mest aktuell. Vore kul att träffa folk i verkligheten.

För den som är mer intresserad av "hur det går till", finns en trevlig liten filmsnutt längst ner på denna sida: http://www.collodion.com/press_video.htm

vilken tur du har, det är de tyska kurserna som är de billiga! ;)

jag hör av mig i tråden igen så fort de har svarat mer om aktuella datum och kursinnehåll. (ni kan ju också skriva och fråga om ni vill, så märker de att det finns intresse från sverige också!)
 
Jag kan ju lika gärna erkänna: jag kommer att åka till John Coffer i USA i juni och gå hans "camp tintype" workshop. Ska bli oerhört spännande och roligt!

Också mycket kul att intresset börjar dyka upp för flera här i Sverige och Europa.

Skulle ju vara kul om vi var ett antal "wet heads" här i Sverige. Go wetplate!
 
Fota min första ruller Efke R25 idag. Iofs var det bara ett test men det verkar vara en riktigt trevlig film. Blir att utforska mer imorgon. Tack för tipsen och hjälp!
 
Är det Efke-filmen som är väldigt kontrast-stark eller är det Rodinal-framkallare som gjort mina negativ så kontrastrika? Det är nästan så det är det är utfrätt högdagrar och skuggorna ska vi inte prata om. Känns ju lite synd att mista så mycket redan i negativet. Någon som har någe erfarenhet av Rodinal-framkallad efke-film?
 
Jag har fått utmärkta resultat med efke25 fotat i ei25 framkallat i R09 (liknande rodinal). Spädning 1+100, 20 grader i 17 min. Agiterat 30 sek + 10 s/varannan minut.

mvh/Matti

andreasdahl skrev:
Är det Efke-filmen som är väldigt kontrast-stark eller är det Rodinal-framkallare som gjort mina negativ så kontrastrika? Det är nästan så det är det är utfrätt högdagrar och skuggorna ska vi inte prata om. Känns ju lite synd att mista så mycket redan i negativet. Någon som har någe erfarenhet av Rodinal-framkallad efke-film?
 
Jag spädde ut Rodinal som det stod på kartongen till filmen, vilket var 1+12? Känns lite tungt jämfört med 1+100. Har jag läst av fel månne?

Märkte också att kontrasten blir mindre intensiv med mindre agitering. Agitera först 30sek+10sek per halv minut. Lite mycket. 10 sek/minut funkade bättre.
 
Rodinal är en sk snabbframkallare som måste spädas ganska mycket för att fungera som en "normal" sk utjämningsframkallare. 1+12 verkar lite, finns rekommenadtioner på digitaltruth och där är lägsta spädning av Rodinal 1+25. Lågutspädd eller outspädd arbetar Rodinal hela tiden för fullt med både högdagrar och skuggor. Högdagrarna blir svartare under hela framkallningstiden och skillnaden i täthet mellan högdagrar och skuggor blir stor. Med högre utspädning jobbar Rodinal mindre med högdagrarna men hela tiden för fullt med skuggorna och man får en mera utjämnande effekt som med vanliga utjämningsframkallare typ D76, X-tol eller liknande. Prova därför Rodinal med en högre utspädning än 1+12. Gärna 1+50 eller mer för att få maximal utjämnande effekt. Framkallningstiden vid i övrigt samma parametarar (temp, agitering osv) regelerar sedan kontrasten så att du får den där du vill ha den. Prova dig fram till rätt tider vid olika motivkontrast.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar