Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Glas mot vit bakgrund

Produkter
(logga in för att koppla)

Patrik.o

Ny medlem
Hej på er alla

Jag har lyckats gå bet på en bild jag lovat att ta.
De ska ha ett glas (färglöst) fotograferat med en kritvit bakgrund.
Och jag tänkte att det är nog inga problem men men.

Jag har det mesta som finns till en kamera samt studio så utrustningen är det inge fel på bara hjärnsläpp av mannen bakom kameran.

Har ni förslag på inställningar samt utrustning för dessa bilder?

Tacksam för all hjälp.
 
Hej på er alla

Jag har lyckats gå bet på en bild jag lovat att ta.
De ska ha ett glas (färglöst) fotograferat med en kritvit bakgrund.
Och jag tänkte att det är nog inga problem men men.

Jag har det mesta som finns till en kamera samt studio så utrustningen är det inge fel på bara hjärnsläpp av mannen bakom kameran.

Har ni förslag på inställningar samt utrustning för dessa bilder?

Tacksam för all hjälp.

Prova med svarta skärmar på ena eller båda sidorna alldeles utanför bilden. Du kan behöva experimentera med avståndet till glasen mm.
 
Sett från dig:

kamera - glas - vit bakgrund

Svarta skärmar på höger och vänster sida för att skapa konturer av glaset (annars blir det liksom ingenting).

Sätt en blixt bakom/under glaset (så den inte syns) och riktad mot den vita bakgrunden.

Att slå blixten direkt mot glaset dödar allt liv i bilden och det blir bara grått och tråkigt.
 
Prova med svarta skärmar på ena eller båda sidorna alldeles utanför bilden. Du kan behöva experimentera med avståndet till glasen mm.

Exakt, det mörka speglas in i glasets konturer, beroende på glaset kan det också behövas något mörkt ovanför glaset. Tänk på att det mörka inte nödvändigtvis måste vara svart. Något annat som också kan hjälpa är att ha ett rejält avstånd till den vita bakgrunden som då inte reflekterar in fullt så mycket ljus i glaset och det där mörka, avståndet gör bakgrunden till en storleksmässigt mindre ljuskälla.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.