Annons

Glapp mellan objektiv och kamerahus på A200

Produkter
(logga in för att koppla)

rpr

Ny medlem
Hejsan. Har läst lite om glappande objektiv. Mitt 3.5-5.6/18-70 glappar på min a200. Är det nån annan som har Sony som har märkt samma sak? Är ett väldigt minimalt glapp, 1mm (om ens det). Det var mest snack om Canon i dom andra trådarna om detta....

Är det själva fokusringen som glappar eller är det i själva fästet till objektivet?

Jag själv har ett 1mm glapp i fokusringen när man tar tag i det och vickar det lite lätt

Ja fokuseringen glappar lite. Men själva objektivet oxå.... Inte så det sitter tok löst utan man måste ta i en aning. Det glappar i samma riktning som man snäpper fast objektivet.

Det är ju inte presspassning med kona i bajonetterna så dom låser fast sig.... Så det är nog enbart normalt med lite glapp..

Det är ju inte presspassning med kona i bajonetterna så dom låser fast sig.... Så det är nog enbart normalt med lite glapp..

En stillsam undran från en som följt den tokroliga debatten om Råd & Röns "test" av DSLR. Är det normalt att Sony-kameror tillhandhåller "lite glapp"? Jag har haft Nikonkameror sen 1968 och inte 17 har det varit glapp någonstans någonsin ... / FiCa1

En stillsam undran från en som följt den tokroliga debatten om Råd & Röns "test" av DSLR. Är det normalt att Sony-kameror tillhandhåller "lite glapp"? Jag har haft Nikonkameror sen 1968 och inte 17 har det varit glapp någonstans någonsin ... / FiCa1

Läser du hur det glappar innan du skriver?? Tror inte det. För då hade du aldrig skrivit är jag rätt säker på.. Det handlar ju inte om glapp som glapp betraktat om du läser mer noga och inte försöker va så snabb... :)

Och testaren R&R VS smått tjuriga Nikon är ju höjdpunkten hittils i år på humor inom "kamera"... Men jag har snäppet svårt att förstå kopplingen du gör iofs till att objektiv glappar lite i åtdragningsriktningen ... Vilket för alla saker som inte skruvas fast eller dras fast med kona gänga eller liknande är normalt.. En bajonett är ju ingen hermetiskt tight tillslutning direkt på en kamera..

Läser du hur det glappar innan du skriver?? Tror inte det. För då hade du aldrig skrivit är jag rätt säker på.. Det handlar ju inte om glapp som glapp betraktat om du läser mer noga och inte försöker va så snabb... :)

Och testaren R&R VS smått tjuriga Nikon är ju höjdpunkten hittils i år på humor inom "kamera"... Men jag har snäppet svårt att förstå kopplingen du gör iofs till att objektiv glappar lite i åtdragningsriktningen ... Vilket för alla saker som inte skruvas fast eller dras fast med kona gänga eller liknande är normalt.. En bajonett är ju ingen hermetiskt tight tillslutning direkt på en kamera..

Oj, oj. Men som sagt, mina Nikon har aldrig glappat. Vare sig i bajonetter eller i fokusringar. That's it. That's all ...

Hejsan. Har läst lite om glappande objektiv. Mitt 3.5-5.6/18-70 glappar på min a200. Är det nån annan som har Sony som har märkt samma sak? Är ett väldigt minimalt glapp, 1mm (om ens det). Det var mest snack om Canon i dom andra trådarna om detta....

En LITEN anings glapp i vridriktningen på objektivet är sällan nåt att bry sej om.
Det som KAN strula pga sådant glapp kan vara OM kontakterna mellan optik-kamerahus inte kommer mitt för varandra, DÅ kan det krångla eftersom kommunikationen kan påverkas.

Annars, det du nämner ( 1mm glapp i vridriktningen) är inte nåt att oroa sej för bara som sagt själva elektriska funktionerna jobbar som dom ska, typ ljusmätning, AF och bländarstyrningen.

Nikon har haft en del SMÅ glapp på D90/18-105, vilket tydligen berott på att det lilla hålet som objektivets låsspärr ska hamna i är någon 10-dels mm för stort (alt spärrpinnen varit nån 10-dels mm för smal)
Oftast inget strul, men det har hänt det påverkat kommunikationskopplingen, då en garantisak.

Glappet i fokusringen är oftast helt normalt, det finns på väldigt många olika objektivmodeller.
Som regel gör det att risken minskar att det går sönder.Skall man göra det glappfritt helt blir det så stumt att minsta lilla extra SMÅstöt lätt pajar det hela, och dyrare göra det "stumt"...
Detta lilla lilla glapp gör att det inte lika lätt går sönder + är billigare.
Den "fjädring" som finns gör att objektivets rörliga del hålls centrerad.
Men visst känns det lite småsunkigt på sätt och vis...
Mitt Canon EF 24-85 tex har en hel del sådant (fokusrings)glapp, men fungerar iaf sen många år helt som det skall.

Senast ändrad:
Oj, oj. Men som sagt, mina Nikon har aldrig glappat. Vare sig i bajonetter eller i fokusringar. That's it. That's all ...

Jag anser du bör skärpa dig då du faktiskt skriver i en topic där kameraanvändare söker få reda på hurvida där är något riktigt fel eller inte...

Men du kan tydligen inte skilja på topictyp och topictyp... Utan för dig är alla topics plats för fjantiga märkesgrejer...väx upp ...

Du har med all säkerhet ett spel/glapp i "vridriktningen" om du tester att vrida/rucka på objektivet när det sitter på kameran...för det är knappast sådan precition i inpassningen mellan objektivet/kamerahuset att det sitt 100% stumt mot/i varandra utan det är en viss tolerans....jag har haft detta spel/glapp på alla mina Nikonhus och det märks främst vid tyngre objektiv som tex 70-200...är helt normalt.

Du har med all säkerhet ett spel/glapp i "vridriktningen" om du tester att vrida/rucka på objektivet när det sitter på kameran...för det är knappast sådan precition i inpassningen mellan objektivet/kamerahuset att det sitt 100% stumt mot/i varandra utan det är en viss tolerans....jag har haft detta spel/glapp på alla mina Nikonhus och det märks främst vid tyngre objektiv som tex 70-200...är helt normalt.

Jo då. Visst finns ett minimalt "spel", men då får man ta i rätt rejält. Försökte markera att jag skämtade lite med hjälp av symbolerna, men det funkade tydligen inte så bra. Däremot vidhåller jag att glapp som skulle föranlett mig att över huvud taget fundera om ngt var fel, det har jag faktiskt aldrig haft. Känslan av Franz Jaeger-kassaskåp har dominerat. Den enda modell som inte haft den känslan rätt igenom är D50, även om inte den heller har "glappat".

Hej
Glapp är det nog i alla mer eller mindre. Sen kan man ju hoppas att det är högre kvallite (mindre glapp) på dyrare kamror.
Det var samma sak för x år sedan. Glappet var en av de negativa sakerna med bajonett jmf med skruv påstod folk då. Men nu finns bara bajonett.

Jag har en Sony A100 som har ett glapp i bajonetten som den bör. Dock har jag även tillgång (jobbet)till en Nikon D80 och den har ett störr glapp, som ibland gör att inte AF funkar. Men om man bara vride lite så funkar det igen.

Det man kan tillägga är att kit objektiven har plastbajonett vilket med tiden gör att det kan uppstå glapp då detta slits.

Finns även vissa gamla objektiv som har en mer åt "fransjäger" hållet passning dessa gör mig dock rädd för att skada bajonett och kamra motfästet. Även olika objektiv har olika passning så klart. Det finns ju toleranser i all tillverkning.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto