ANNONS
Annons

Glad amatör ska köpa sin första SLR

Produkter
(logga in för att koppla)
Det låter som du borde läsa några grundläggande artiklar om fotografering, finns en hel del här på fs om du söker, eller köpa nån bra bok :).

Men i korthet är 18-55 som du säger ett "allround". Brännvidden(-erna) (18-55) talar helt enkelt om hur mkt du får med i bilden. Det är ett zoomobjektiv, där du får bredast bild med 18 och "snävaste" med 55. 18-55 täcker normalt synfält kan man säga lite förenklat.

Objektiv med högre brännvidder är teleobjektiv, dvs ännu smalare synfält eller "du kommer närmare". Alltså bra om du vill ta fågelbilder tex. 55-200 är alltså en telezoom när du zoomat till 200mm kommer du nära tex en fågel som sitter 10 m bort i ett träd. Vidvinkel är tvärtom, låga brännvidder gör att du få med mycket (tex Canon 10-22), en fågel i ett träd 10 m bort blir en liten prick bara. På 10 har du nära "grodöga-effekt", du kan tex få med nästan hela interiören i en bil (bara lätt överdrivet).

Det finns fasta objektiv också med bara en brännvidd, men de flesta börjar med zoomar. Och då gärna kitzoomen som ofta är prisvärd. Så är tex fallet med Canons 18-55 IS. Ett ovanligt bra kitobjektiv, men se till att det kommer med IS. Det kan vara en skillnad på 400D och 1000D där, 400D har sålts i flera år utan IS. IS betyder bildstabilisering men varför det är bra får du kolla upp på wikipedia ;)

Jag har ju ingen erfarenhet av Digic 3 så egentligen vet jag ju inte vad det innebär i praktiken. Vad är det man får, ansiktsigenkänning? Något mer? ...

Jag tycker det hela är en prisfråga, är 400D markant billigare än de nya kamerorna kan det mycket väl vara ett bra köp. Bildkvalitén lär i alla fall vara likvärdig.
Nja, det lär nog skilja en del i just bildkvalité mellan de olika processorerna, framför allt på höga iso. Dessutom kan jag tänka mig att AF är både snabbare och säkrare med Digic 3.

Klart VR/IS/AS är värt pengarna, köp vilken modell som helst som har det inbyggt. Jag kan inte benämningarna på Canon o Nikons modeller med inbyggd stabilisering, men alla Olympus, Pentax och Sonykameror har det nuförtiden. Fråga dig fram och välj sedan den du tycker känns bäst i händerna!

Nja, det lär nog skilja en del i just bildkvalité mellan de olika processorerna, framför allt på höga iso. Dessutom kan jag tänka mig att AF är både snabbare och säkrare med Digic 3.

Vad grundar du antagandet om bättre bildkvalité på? Canons marknadsföringssnack eller tester?

Det här skriver t ex dpreview:

"The Canon 1000D is essentially a 400D with couple of features pruned away and a newer processor at its heart. This might not sound like a recipe for unexpected image quality quirks. And it isn't. Canon can be quite conservative with its updates and very consistent with its image processing.

The result is a camera that produces exactly the results you would expect: colorful, sharp (slightly over-sharpened), reliable images."

Jag tolkar det som om bildkvalitén är i princip oförändrad.

Jag såg att 1000D bara klarar 1.5 bps i RAW, det är ju lite klent. 450D är nog ett bättre val, eller som sag 400D OM, jag säger OM, man kan få den till ett bättre pris MED den nya kitlinsen med IS.

Mvh
Anders

Klart VR/IS/AS är värt pengarna, köp vilken modell som helst som har det inbyggt. Jag kan inte benämningarna på Canon o Nikons modeller med inbyggd stabilisering, men alla Olympus, Pentax och Sonykameror har det nuförtiden. Fråga dig fram och välj sedan den du tycker känns bäst i händerna!

Varför förvirra trådskaparen? Du vet väl mycket väl att Canon och Nikon INTE har stabiliseringen inbyggd i huset. Båda metoderna har sina respektive fördelar.

Om man vill dra igång den debatten - stabilisering i huset vs. objektivet - så finns det ju ett antal trådar att väcka till liv! :)

Mvh
Anders

Egentligen är det inte vilken kamera du ska köpa som du ska fundera på så mycket. Kameramodeller byts ut med jämna mellanrum och nya funktioner tillkommer i kamerahusen. Fundera också lika mycket på vilket system du ska börja köpa in dig i, vilka objektiv, blixtar och annat. Där skiljer det sig åt en hel del mellan de olika märkena. Har dina kompisar Canon kan det ju vara trevligt att antingen byta kompisar eller köpa en kamera så man kan låna saker av varandra. Tänk ett par tre år framåt och fundera på vad du tror om ditt fotograferande då och köp system efter det. Bra objektiv är dyra men överlever flera kamerahusbyten.

Varför förvirra trådskaparen? Du vet väl mycket väl att Canon och Nikon INTE har stabiliseringen inbyggd i huset. Båda metoderna har sina respektive fördelar. ...

Jo, men i de som kommit i år har de väl infört det? D90, 40D o 50D t ex? Trodde alla live-view kameror också hade stabilisering, men de kanske alltid levererar kitoptik med stabilisering? Det går ju lika bra, för många köper ändå inga fler objektiv så det kvittar.

Jo, men i de som kommit i år har de väl infört det? D90, 40D o 50D t ex? Trodde alla live-view kameror också hade stabilisering, men de kanske alltid levererar kitoptik med stabilisering? Det går ju lika bra, för många köper ändå inga fler objektiv så det kvittar.

Nej. Näe. Nej om du menar i husen. Ja så är det nog. Nja, LV i nuv. form används sparsamt så slutsatsen låter lite för långtgående. :)

Jag trodde du hängde med K-G!? :)

Nej, Canon och Nikon har INTE stabilisering i huset, det finns ingen som helst koppling mellan live view och stabilisering vad jag vet.

Vad som har hänt är att allt fler billiga gluggar från Canon & Nikon fått stabilisering, inklusive många av de som säljs i kit med kamerorna.

Mvh
Anders

...
Nej, Canon och Nikon har INTE stabilisering i huset, det finns ingen som helst koppling mellan live view och stabilisering vad jag vet.
...

Det är faktiskt lätt att se effekten av IS i displayen. Enklaste kollen: Sätt på LV, kör handhållet, zooma displayen fullt och sikta på något nån meter bort, det räcker. Aktivera IS med halvpress, det syns direkt när IS är på resp. av (stadig bild - darrig bild).

Lånar tråden lite...

Jag är också på jakt efter min förta systemkamera. Men tänker inte lägga ut ngr större pengar på min första SLR eftersom jag inte vet om det även blir den sista.
Varit inne på D40 och Canons 400d, men även andra i samma prisklass är intressant. Inte snöat in på ngr speciella krav utan dom kommer säkert om jag byter upp mig till dyrare SLR längre fram.
Nu till min fråga; Är det ngn som har koll på kommande cashbacks för kamror i den lägre prisklassen?

Det är faktiskt lätt att se effekten av IS i displayen. Enklaste kollen: Sätt på LV, kör handhållet, zooma displayen fullt och sikta på något nån meter bort, det räcker. Aktivera IS med halvpress, det syns direkt när IS är på resp. av (stadig bild - darrig bild).

Jo, men vad som menades var att om en kamera har LiveView så är det inte samma sak som att den har stabilisering i huset.
Och om du gör samma experiment fast håller ögat i sökaren så ser du skillnaden på att ha stabiliseringen i huset kontra objektivet. Med stabilisering i objektivet får du en stadig sökarbild medan det skakar när du tittar i sökaren på kameror med stabilisering i huset.

Lånar tråden lite...

Jag är också på jakt efter min förta systemkamera. Men tänker inte lägga ut ngr större pengar på min första SLR eftersom jag inte vet om det även blir den sista.
Varit inne på D40 och Canons 400d, men även andra i samma prisklass är intressant. Inte snöat in på ngr speciella krav utan dom kommer säkert om jag byter upp mig till dyrare SLR längre fram.
Nu till min fråga; Är det ngn som har koll på kommande cashbacks för kamror i den lägre prisklassen?

Respektive märkes marknadsavdelningar lär vara de enda som har koll på det. Allt annat blir spekulationer.

Jo visst är det så. Det jag menade var att bara för att en kamera har live view så är det inte givet att den också har stabilisering inbyggd i kamerahuset vilket KG tycktes tro.

Mvh
Anders

Lånar tråden lite...

Sony A200 A300 anser jag är dom två mest prisvärda kamerahusen som nu säljs i Startserienivåerna.. Samt medför att alltid stabilisering är befintlig..All optik oavsett beg eller ny får därmed stabilisering.. A300 har dessutom en Live view av högsta klass som går att använda med även vinklingsbar skärm..

Har även sett andra ifrån andra märken säga detta att dessa två är dom som ger mest kamera per krona. Så det är inte helt bara märkestroende som sagt ..Dessa Sonykameror är verkligen mycke kamera per krona utan tvekan...

Samt dessa kameror inte urtömnda på funktioner. Utan har växtkraft så man inte behöver byta ut huset så fort då man växer med fotandet.....

Så missa inte dessa två alternativ i dina urval..

och. Glöm inte heller titta på Pentax.. Kanske passar Pentax fördel med vädertätning just din typ av fotande..

...Vad som har hänt är att allt fler billiga gluggar från Canon & Nikon fått stabilisering, inklusive många av de som säljs i kit med kamerorna.

Men då e allt gott och väl, för "glada amatörer" köper säkert inga extra gluggar och skulle de göra det köper de säkert nytt och billigt och får IS på köpet. När det blir dags för bättre gluggar har nog Canon o Nikon kommit ikapp.

Skillnad på oss gamlingar som gärna fyndar 20 år gamla kvalitetsobjektiv och jublar åt stabilisering hver gang...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar