Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Glad amatör ska köpa sin första SLR

Produkter
(logga in för att koppla)
Säger du det Erik.

Och för fota allt möjligt utan begränsningar samt behöva välja olika kameror för olika fototillfällen köper man ju bara en Sony (eller pentax) med stabiliseringi huset så behöver man inte välja kameramärke för olika fotande i dessa segment vi talar om här.... Utan endast utbyta optiken mot passande och fota vad man vill såsom entusiast och hobbyist...
Vad menar du egentligen?

Efter mycket om och men har jag nu köpt mig en 1000d:) har precis kommit hem från affären så har inte hunnit bilda mig en uppfattning om kameran än men den ligger kanon i handen och försäljaren pushade den före d60n, hehe.

Tack så mycket för alla svar det har hjälpt väldigt mycket:)

Kommer garanterat behöva er hjälp till annat i framtiden:)

Bra val! .. dock ska man slå till dövörat för vad försäljare säger på de större kedjorna i allmänhet.
Expert örebro påstod t.ex att nikons 18-135 superzoom var skarpare än vad D300 sensor klarade av.

Jag är nybörjare inom foto. Min förra kamera var en såndär "sikta-och-tryck-kamera" man köper i glada färger på el-giganten. Jag hade inte en aning om alla kameratermer utan siktade och tryckte. Jag var glad och nöjd. En dag gick kameran sönder.

Nu skulle jag köpa systemkamera. Sablar vad dyra de var. Långt över vad jag hade tänkt mig. Så, en dag hittade jag på rea ett kit, en Samsung GS-1L 6 megapixel med 18-55 zoomobjektiv. Den köpte jag för 3500 kronor utan att ha en aning vad jag köpte. Och jag måste säga att det var omtumlande erfarenheter. Och det gick förvånansvärt lätt. Dock märkte jag snart att 55 mm objektiv var inte ens närheten av min färglada kamera från el-giganten. Ett tag tyckte jag till och med att min gamla kamera var mer användbar. Så det blev till att skaffa ett objektiv till. Jag hittade ett pentax-objektiv 70-300 zoom för 1500 som enligt nått test var "bästa köp". Nu kunde jag plåta på lite håll också. Fast jag måste säga att det är på tog för bökigt att behöva byta objektiv. Min gamla kamera klarade detta med en knapptryckning...

Nästan alla aspekter i denna tråd har jag inte en susning om vad ni pratar om. Jag är attans nöjd med min kamera så här långt. Mitt råd som nybörjare till er erfarna fotografer: Krångla inte till det för nybörjarna. Och ge inte råden att köpa så satans dyra grejor. Det är nog så snurrigt ändå.

Det ända är att jag nu känner att jag är kanske lite fast i märkesfällan eftersom om jag nu vill köpa lite dyrare kamera, så passar inte mina gamla saker om jag köper en nikon eller canon.

Göran: Man får fråga sig själv om detta är något man kommer ha nytta av senare då är det tyvärr lämpligare att lägga lite extra pengar istället för att köpa ev ett hus som du växer ur efter 1år. Det är inte så stor prisskillnad mellan 1000D & 450D men i längden så är 450D vassare om du vill uppdatera dina optik.

Trodde mitt 1:a tele Sigma 70-300 APO Macro var optimal men nu i efterhand jag har ett Canon 70-200 4L IS så var det inte riktigt så. Men jag frågade mig själv är verkligen detta tele som kostar 5ggr mer än Sigma värt det? Jupp alla gånger om. Jag började fota med systemare för 1:a ggn förra året & fick blodad tand ganska snabbt.

Beror på. Det kan jag inte svara på i dagsläget. Just nu känns det som jag kommer ha kvar min kamera länge till.
Jag tror också det beror lite på vad man är förberedd att spendera. Jag tyckte mina 3500 kronor kändes i inköpsögonblicket som mycket pengar för en kamera. Nu i efterhand förstår jag att det är kaffepengar i sammanhanget. Men jag är fortfarande attans nöjd med min kamera. Sen kanske jag får begränsa mitt fotande lite till vad min kamera klarar av. Jag fixar inte att hålla stabilt på fri hand på 300 mm när det börjar skymma, det är klart. Jag får hålla till godo med bra dagsljus.

Jag kan också tänka mig att man uppskattar sina dyra saker mer om man förstår vad det är för grejor man köpt. Man får nog vad man betalar för och det finns nog skäl till varför somliga saker kostar 5 grr så mycket. Jag skulle i dag mycket gärna vilja ha en riktig märkeskamera med några dyra märkesobjektiv. Ingen tvekan om det. Men jag är inte säker på att jag tycker det är riktigt värt månadsbetalningarna på GE-Moneybank.

På tal om det, finns det inga fotointresserade som fotar med kompaktkameror?

Jag fixar inte att hålla stabilt på fri hand på 300 mm när det börjar skymma, det är klart. Jag får hålla till godo med bra dagsljus.
...

På tal om det, finns det inga fotointresserade som fotar med kompaktkameror?

Det finns ju lösningen "stativ"! Det kanske bästa julklappsköpet till dig just nu ;-)

Visst finns entusiaster som kör kompakt, t o m ett proffs, och många har ju en kompakt som komplement till systemaren. Men begränsningarna i kvalitet och hastighet gör väl ändå att fler och fler som prövar systemare och står ut med storleken kör med det. Många familjer i min omgivning har skaffat systemkamera det sista året.

Men totalt sett går det väl fortfarande 10 kompaktkameror på en DSLR säljstatistiskt...eller nåt sånt. Någon som vet? För att inte tala om alla som fotar med sina mobiler nu för tiden.

Attans vad bra. Det stärker min övertygelse att det inte är kameran det hänger på, även om det hjälper till.

Jag skulle i dag mycket gärna vilja ha en riktig märkeskamera med några dyra märkesobjektiv. Ingen tvekan om det. Men jag är inte säker på att jag tycker det är riktigt värt månadsbetalningarna på GE-Moneybank.

Nja jag sparade i 1/2 år till mitt L objektiv, samma gäller för mitt nyinköpta 50D hus. Nä inga lån här inte det avskyr jag.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto