Annons

Glömde kameran på biltaket...

Produkter
(logga in för att koppla)

H.Berglund

Aktiv medlem
Efter dagens flugfisketur satte jag mig i bilen och körde iväg hemåt. Jag hade just gjort ett idiotiskt misstag. Min Nikon D40x stod kvar på taket på bilen. När jag inser detta är det dock försent. Jag vänder tillbaka och hittar den på vägen i flera delar tillsammans med mitt Nikkor 55-200. Det är bara skrot kvar av alltihop.

Jag har under en tid funderat på att ta ett steg upp vad det gäller kamera. Jag har länge funderat på en Nikon D300. Men den är just nu lite väl dyr för min plånbok. Jag har nu kollat lite på en Canon EOS 50D och tycker den verkar helt ok.

Jag skulle gärna vilja ha lite köpråd. Har som sagt fotot med Nikon innan och gillar verkligen Nikon, men jag är inte främmande för att byta till Canon. Vad säger ni om att skaffa en EOS 50D som nästa steg? Jag funderar även på en Nikon D90, fördelen med den är att jag är van med att använda Nikon, men jag har fått för mig att jag för mer för pengarna om jag köper en EOS 50D

Senast ändrad:
Aj aj

Jag kan tänka mig att ett par väl valda ord flög ur munnen på dig när det hände. Själv hade jag nog fällt en tår eller fler om min älskade 40D blev till skrot sådär.

Det här har en väldigt stor potential att bli en Canon vs Nikon tråd och självklart är jag canon människa från början. Men jag tycker fortfarande att du skall följa din känsla. Känner du någon med en canon så kan du ju be att få testa först.

Jag gjorde en snabb jämförelse på Cyberphoto och fick fram att D90 är billigare men att det skilde en massa i funktioner och liknande 50D'n har fler pixlar och möjlighet till högre iso, däremot har D90'n en filmfunkton om man gillar sånt.

Det beror lite på vad du vill ha, själv är jag dödskär i DPP, Canons rawkonverterare och bildhanteringsverktyg. men fulkomligt förbannad på deras linsskydd.

Båda har för och nackdelar men tänk på att det är viktigt att du är nöjd med systemet, om du inte kände dig riktigt hemma med nikon innan kanske det kan vara dags att byta nu, det kanske tillochmed var fotogudarna som gav dig en chans^^

må din gamla D40 vila i frid

PS. Glömde nämna att d90'n använder SD kort istället för Compact flash. DS

Senast ändrad:
Ja jag kan lova att ett par mindre fina ord kom över mina läppar när jag plockade upp den ur diket och jag ser grus rasa ut ur huset.

Jag gjorde också lite jämförelser mellan D90 och EOS 50D och kommer nog till samma slutsats som du. Filmfunktionen i D90 intresserar mig inte speciellt mycket även om det skulle vara trevligt nån enstaka gång. Det 50D vinner i prestanda vad det gäller seriebildtagning och ISO vägs inte upp av en filmfunktion enligt min mening.

Just nu är mina största dubier; kommer jag trivas med systemet. Ska ta en vända på stan imorgon och klämma å känna lite på en Canon.

Tar gärna emot fler tips om för och nackdelar med de olika alternativen.

Då jag har föregångaren till 50'an så tror jag ju säkerligen att du kommer bli nöjd med den, har haft min i snart trå år tror jag det blir. och är lika nöjd som dagen jag fick den.

Jag kan i princip ingenting om nikons system och hur det fungerar, men jag tycker att Canons är väldigt användarvänligt iaf. enkla menyer etc. största skilnaden jag märkt på när jag testat en kompis är att zoomen är åt andra hållet på optiken. alltså du vrider åt motsatt håll, det kan ta ett tag att vänja sig vid. annars så finns ju optikutbud och liknande, jag har hört att nikons blixtar är strået vassare än canons motsvarigheter.

vad finns det mer... vad jag vet är iaf canons grejjer väldigt hållbara. jag har turligt nog inte råkat ut för en sådan situation ännu där min kamera fått bevisa detta men jag har hört från andra canon ägare som tappat kameran i golvet utan att någonting verkar ha hänt.

det är nog allt jag har just nu.

....Även om filmfunktionen inte är något du kommer att använda så har D90 andra styrkor. Enligt mig så ser hög ISO bilder betydligt bättre ut. ISO 1600 och uppåt så ser det i alla bilder jag har sett, bättre ut från en D90 än en 50D. Bruset i mörka partier är mycket mer monokromt och "snyggare". En bild i ISO3200 omgjord till svartvitt har jag testat just mellan 50D och D90 ett flertal gånger, och det är klar skillnad!

Sen ska du ju ta i beaktande vilken optik du föredrar och tänker köpa. Det kan vara så att en viss optik endast finns hos det ena märket, eller att ena märket har en betydligt bättre variant av den brännvidden du tänker använda. Jag skulle säga att skärmen, reglage och den intuitiva menyn på D90 är vassare än 50D. Men det är subjektiva åsikter...så försök prata med någon som testat båda eller gå till en handlare som kan visa båda och KAN produkterna...

Lycka till!

Mitt tips: begad d300.

Om du gillar hur Nikon ligger i handen och vill ha ett rejält hus, tål väl inte att åka av bilen, men iaf slamra runt lite på fisketuren. Har själv just gått dit och det är en alldeles underbar kamera med lågt brus på lite högre iso. Canonkameran kan jag inte säga mycket om då jag är Nikonist. Men har man inget speciellt intresse av filmning så skulle jag välja d300, kostar ju begad ungefär som en ny d90.

Lycka till! Och beklagar sorgen...

D90 får ofta lovord för sin låga brusnivå vid höga ISO-värden.
Titta på www.dpreview.com och jämför. De gör, i mitt tycke, väldigt seriösa tester av kameror och annan utrustning.

Beklagar förlusten. Tråkigt när sånt där händer.

Jag tycker du ska ge D90 en ärlig chans. Ang. iso-prestandan, så är det ju viktigare hur bra bilderna blir på de höga isotalen, än vilket högsta iso är. Nikon har ju blivit riktigt bra på höga iso, så det skulle inte förvåna mig om D90 presterar bättre på iso 6400 än Canon 50D gör. Kanske nån har gjort en jämförelse? Jag har använt iso 6400 ett flertal gånger på min D90, och kvaliteten är förvånansvärt bra, absolut bättre än min gamla D60 på iso 3200 (som har samma sensor som D40x). Dessutom gillar jag live-viewen som D90 har, och filmfunktionen kan vara trevlig ibland.

Förresten, har du något objektiv kvar som passar Nikon?

(E: var visst lite sen med inlägget...)

Igår skulle jag köpa en D50...men jag kom hem med en d7 ...ångrar inte en sek!
Strongt att medge att du glömde kameran på taket...det krävs gutts att komma ut med det.. Fast det är ju en trist händelse.... skulle själv bli olycklig! Lycka till med ditt val.

Igår skulle jag köpa en D50...men jag kom hem med en d7 ...ångrar inte en sek!
Strongt att medge att du glömde kameran på taket...det krävs gutts att komma ut med det.. Fast det är ju en trist händelse.... skulle själv bli olycklig! Lycka till med ditt val.

Så lycklig att det blev lite snurrigt, visst menar du 50D och 7D? Annars är jag lätt förbryllad.

Tack för alla tipsen, nu verkar det vara flest Nikonmänniskor här vad det verkar. MItt val lutar åt just Nikon D90 i nuläget, jag har visserligen inte bestämt mig än. Ska åka till en fotobutik och bekanta mig lite närmare med båda exemplaren.

Hur jag än väljer kommer jag få börja om på ny kula eftersom mitt Nikkor 55-200 satt på. Jag har bara ett kit-objektiv kvar så det har jag inte mycket användning för.

....
Sen ska du ju ta i beaktande vilken optik du föredrar och tänker köpa. Det kan vara så att en viss optik endast finns hos det ena märket, eller att ena märket har en betydligt bättre variant av den brännvidden du tänker använda.

Jag har som sagt nästan uteslutande använt mitt 55-200mm och kommer garanterat köpa något liknande igen. Kanske ett 70-300mm Jag antar att dessa finns till både Canon och Nikon.

Nu är valet gjort. Åkte till min lokala fotobutik och kom hem med en Nikon D90 + ett Nikkor 18-105 mm f/3.5-5.6 ED VR. Jag tror att jag kommer bli mycket nöjd med detta paket. Nu är det bara att börja spara pengar till ett Nikkor 70-300mm.

Nu är valet gjort. Åkte till min lokala fotobutik och kom hem med en Nikon D90 + ett Nikkor 18-105 mm f/3.5-5.6 ED VR. Jag tror att jag kommer bli mycket nöjd med detta paket. Nu är det bara att börja spara pengar till ett Nikkor 70-300mm.

Har följt denna tråd och grattar till ett bra val av kamera! Men lämna den nu för guds skull inte på biltaket !
MVH. Jonas !

Ah, den är fin, 70-300. Grattis till ett bra val. Förmodar att det blev fotoabild då? Pontus där kan mycket om Nikon och brukar kunna ge bättre hjälp än de flesta...

Ah, den är fin, 70-300. Grattis till ett bra val. Förmodar att det blev fotoabild då? Pontus där kan mycket om Nikon och brukar kunna ge bättre hjälp än de flesta...

Tackar! Ja det stämmer bra, det var på FotoAbild. Det känns mycket bättre att köpa utrustning i en riktig fotobutik istället för t.ex. OnOff eller liknande. Fick mycket bra service och hjälp.

Har följt denna tråd och grattar till ett bra val av kamera! Men lämna den nu för guds skull inte på biltaket !
MVH. Jonas !

Tack! Ja jag hoppas verkligen att jag har lärt mig den läxan. Konstigt att jag gjorde det, i alla andra lägen har jag varít så noga med att tänka mig för och skydda kameran, och så gör jag en sån här tokgrej.

D90 var ett mycket bra val, den är snäppet vassare än 50D vad gäller bildkvalitet, framför allt brusnivån på lite högre iso.

Eftersom du kan köpa en 50D för 7000 (eller mindre om du beställer från ex. holland) lär du omöjligtvis hitta en bättre ny kamera för så lite pengar, särskilt vad gäller den mekaniska kvaliten.
Då kan du lägga några extra tusingar på bra objektiv istället.
Om pengar inte är något problem spelar det förstås ingen roll. Då är nog 7D det bästa Canon har just nu i den klassen.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto