Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Glöm inte småfåglarna...

Produkter
(logga in för att koppla)

Jeppe

Aktiv medlem
Ni tänker väl på småfåglarna? Ni i norr har ju haft vinter en längre tid nu.

Här till Skåne kom vintern först i går kväll/morse.. Snöade 3 dm i natt (vilket i Skånska mått är smått astronomiskt) ;)

Bilagor

• fagelbord.jpg
    fagelbord.jpg
    45.7 KB · Visningar: 757
Hos mig äter dom sig så feta så man får snart köra runt dom i speciellt byggd småfågelsulky,och nu på morgonen serverades en hel kasse frallebullar vid en and och svanmiddag intill Kävlingeåns snöinbäddade strand.
Resultatet av detta blev en mindre blodblåsa på höger tumme när en svan lite väl glupskt tog miste på denna och en bit innanmäte.
mvh/Gunte..

Missade...

Missade förra våren en kanonbild: vi har ett fågelbord på gården. Under det satt grannkatten en dag i mars, fixerade de flygande godbitarna med blicken och slickade sig om munnen...

Beträffande snön i Skåne: är det så att när det väl snöar hos er, då SNÖAR det?? Det driver väl igen ganska mycket pga det öppna landskapet?

/Janne

Nädå..här här glöms inga fåglar bort. Jag hänger upp några talgbollar varje dag + en del jordnötter på marken. Så fåglarna här verkar också må gott! :=)

Jag upptäckte i somras att en skatfamilj uppehöll sig här i min trädgård. Tydligen fanns det en hel del mat i gräsmattan. Det är mycket trevligt att se hur de 5-6 ungarna (som inte liknar vuxna skator i sin teckning) nu har utvecklats till just vuxna fåglar och dessutom fortfarande återvänder till min trädgård. Så det är faktiskt allra främst för de som jag fodrar i vinter. Men här är många kråkor liksom några koltrastar också. Dock inga småfåglar som det verkar! Jag tänker dock slå upp ett fågelbord för dessa..det kan kanske passa de bättre.

Även i Blekinge är det snö..ca 2 dm. Det är helt enkelt en helt otroligt fin dag idag! :=)

Jag har precis tillbringat två dagar i snöfall med att fotografera fåglar. Bilder kommer när jag får tid att framkalla, välja och skanna!

/Pontus

Hmmm, hängde upp torkade grisfötter till hundarna (i björken) för att dom skulle kämpa lite extra.

Mina hundar har inget behov av det onekligen utan sket fullständigt i fötterna.

Efter ca två veckor är dom helt söndertrasade. Hörde skatorna belåtet skratta i trädet.
Annars tycker jag det är svårt att kombinera katt och fågelbord.

Vilken av dom matar man????

Inte hararna heller...

Här i Sörmland har det också varit ovanligt mkt snö. Med skarsnö i botten blev det svårt för hararna att hitta mat så nu sitter/ligger dom förnöjt och mumsar av hästarnas morgonhö som vi lägger ut kvällen innan i hagarna. (Bara dom inte avslöjar det för alla sina släktingar också) ;-)

Brukar alltid mata de små.

Här i Roslagen har det kommit massor av snö men det är ganska normalt.

Själv väntar jag på Domherrarna. De brukar dyka upp i slutet på vintern i stora skaror. Runda, trinda och fantastiskt vackra attackeras fågelbordet under en kort stund. Sen är de borta till nästa år.

Skulle vara trevligt att få dem på bild men det har aldrig blivit av.

Vi får se om det med lite planerande kan bli verklighet detta år.

gunte skrev:
Hos mig äter dom sig så feta så man får snart köra runt dom i speciellt byggd småfågelsulky,...

hahahahaha!!! ;óD
*vrider mig av skratt*
va underbart, det skulle jag vilja se!
när det händer, kan du inte ta en bild då?
*lol*
;o)

En mycket fin dag i dag med sol och -33 grader.
Och visst matar vi fåglarna här uppe.
Är det riktigt kallt (-35 och mer) mer än en vecka får man ibland gå ut för att plocka in dunbollarna som håller på att dö vid fågelbordet när mörkret faller på eftermiddagen.
Då måste man vänta till vädret har blivit närmare noll innan man släpper ut fåglarna annars dör dom eller man får plocka in dom igen. Varför vet jag inte..kanske omställningen kan bli för stor eller att det ändå finns fukt i fjädrarna efter att ha varit inne.
Om jag får lust någon gång ska jag berätta om en talgoxe som efter att ha varit inne en vecka inte ville flytta ut ...men inte nu.

Per Vinter:

ca 75 kilo solrosfrö (ekorrar älskar också solrosfrö.)
25-40 kg hampfrö
10-20 kg Diverse fettklumpar från ren och älg magar. (bl a mesars och lavskrikors favorit.)
En hel del bröd och andra rester till rävar och andra matgäster.

-Anders

Har precis fyllt upp med solrosfrön och jordnötter. Handlar nya talgbollar senare idag. OK så??
Leksand idag: 30 cm snö, -9, strålande solsken, inte ett moln (värdelöst fotoväder förstås).
Us

Hos min far i Kiruna så har vi en plats bakom huset där vi slänger matrester, fiskrens etc. Kråkor, skator, harar samt rävar är ganska vanliga besökare men några lite mer udda typer har förirrat sig dit ibland.
När min far klev upp en morgon så satt det en havsörn där och glufsade i sig, den hade väl flugit över fjällen från Norge och ville äta upp sig lite innan den flög tillbaka. Antar att det var speciella vindar som fört fågeln över fjällen.
Sen så har han även sett Järv-spår bakom huset, men aldrig lyckats få syn på själva djuret.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar