ANNONS
Annons

Givande ljuskurs den 20 sept, eftermiddagsgänget

Produkter
(logga in för att koppla)
Lokalen (eller lokalerna snarare - jag har ett alternativ) finns i Eskilstuna. Det är en stor f d verkstad som just nu håller på att rivas ur för en total ombyggnad i vinter. Massor av yta, massor av takhöjd. Blixt i taket kan vi nog glömma.

ljus

hej

Hur lyckas man med en sådan bild med tanke på ljuset ,hur många blixtar och hur mycket kapacitet i watt , eller används en reflektor rakt i ansiktet utan paraply eller någon reflex.
Skulle du kunna tänka dig beskriva så mycket som möjligt angående utrusningar mm. , jag funderar på att köpa några blixt för studio men vill inte investera på fel utrustning.

Tack på förhand

Bilagor

• m_dsc_0378croplågupplös.jpg
    m_dsc_0378croplågupplös.jpg
    69.2 KB · Visningar: 209
Re: ljus

maxbox skrev:
hej

Hur lyckas man med en sådan bild med tanke på ljuset ,hur många blixtar och hur mycket kapacitet i watt , eller används en reflektor rakt i ansiktet utan paraply eller någon reflex.
Skulle du kunna tänka dig beskriva så mycket som möjligt angående utrusningar mm. , jag funderar på att köpa några blixt för studio men vill inte investera på fel utrustning.

Tack på förhand

Det där är ljusuppsättning nr 4 som du finner en bild på om du rullar uppåt i inläggen. En enkel Elinchrom 100FX med ca 20 graders raster ovanför och lite bakom fotografen, samt en motsvarande blixt med 44 cm reflektor och raster snett bakom modellen för hårljus. Raster käkar ljus på blixtarna, men ändå har dessa både 100Ws-blixtar klarat bilderna galant.

Lite kuriosa:
Ljusflödet från blixtarna mäts i energi och ej effekt, dvs i wattsekunder (Ws) och ej watt (W).Effekten är mycket hög hos blixtarna, men då denna effekt släpps loss under endast bråkdelen av en sekund så är energin ändå ganska rimlig.

Senast ändrad:
Sista ljussättningen (nr 5) Full kanon rakt på!

Här är en enda blixt, placerad ca 5m framför och lite till vänster om modellen. Ös på allt som går och plåta. Ger en intressant skugga till höger om modellen. Bilden nedan är lite miserabel, men den enda jag tyvärr har fått med mig som visar blixten med pottreflektorn.

Bilagor

• dsc_0540f.jpg
    dsc_0540f.jpg
    96.4 KB · Visningar: 190
En bild från ljussättning 4

Nu har vi en blixt högt ovan fotografen som lyser rakt på snett uppifrån....

Bilagor

• dsc_6168r-web.jpg
    dsc_6168r-web.jpg
    17.2 KB · Visningar: 202
Och en från uppsättning no.5

En bild från sista ljussättnings uppsättningen.

Bilagor

• dsc_6190r-web.jpg
    dsc_6190r-web.jpg
    17.3 KB · Visningar: 198
Å ibland blir det fel

Glömde att skriva tillbaka vitbalansen från glödlampa till något som funkar bättre med blixt.
Man man kanske skulle glömma det lite oftare. Jag ÄR svag för blått ...

Bilagor

• dscf3528-400.jpg
    dscf3528-400.jpg
    21.3 KB · Visningar: 198
Hej,

Det var verkligen kul att göra detta. Här kommer ett litet bidrag som jag har kört igenom Lightroom.

Kul att se era bilder.
-Göran

Bilagor

• img_0736.jpg
    img_0736.jpg
    55.6 KB · Visningar: 182
Senast ändrad:
Re: Re: Och en från uppsättning no.5

Janne H skrev:
Lite mera kontrast i dina bilder skulle nog vara bra tror jag.

/Janne

Känns som din fortsättningskurs med bl.a kort intro i Photoshop kommer göra susen för min bilder.
Tackar för feedback, snart kan jag säkert även ljustera bilderna så de mera kan förmedla känslan av modellen i ljuset.

Ses den 26.e.

/Johnny

maxbox skrev:
Undrar hur blir efekten med en sylver paraply.

Problemet med alla typer av paraplyer är att de sprider ljuset ¨överallt¨ utan den kontroll som reflektorer, med eller utan raster, och softboxar ger.
Ljussättning för mig är att styra ljus dit jag vill ha det och därmed få skuggor där jag vill ha dem :)
Kontroll.

mvh.

/Janne

Ooops, vad hände nu då?

Inspirerad av Jannes kurser så får dottern slita varg som fotomodell. En ny mini-Ida?
:)

PS, Janne! Inga paraplyer finns med här... :)

Bilagor

• vanessa.jpg
    vanessa.jpg
    73.3 KB · Visningar: 138
Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar