Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Givande ljuskurs den 20 sept, eftermiddagsgänget
- Trådstartare Christian Hollmann
- Start datum
maxbox
Aktiv medlem
ljus
hej
Hur lyckas man med en sådan bild med tanke på ljuset ,hur många blixtar och hur mycket kapacitet i watt , eller används en reflektor rakt i ansiktet utan paraply eller någon reflex.
Skulle du kunna tänka dig beskriva så mycket som möjligt angående utrusningar mm. , jag funderar på att köpa några blixt för studio men vill inte investera på fel utrustning.
Tack på förhand
hej
Hur lyckas man med en sådan bild med tanke på ljuset ,hur många blixtar och hur mycket kapacitet i watt , eller används en reflektor rakt i ansiktet utan paraply eller någon reflex.
Skulle du kunna tänka dig beskriva så mycket som möjligt angående utrusningar mm. , jag funderar på att köpa några blixt för studio men vill inte investera på fel utrustning.
Tack på förhand
Bilagor
Christian Hollmann
Aktiv medlem
Re: ljus
Det där är ljusuppsättning nr 4 som du finner en bild på om du rullar uppåt i inläggen. En enkel Elinchrom 100FX med ca 20 graders raster ovanför och lite bakom fotografen, samt en motsvarande blixt med 44 cm reflektor och raster snett bakom modellen för hårljus. Raster käkar ljus på blixtarna, men ändå har dessa både 100Ws-blixtar klarat bilderna galant.
Lite kuriosa:
Ljusflödet från blixtarna mäts i energi och ej effekt, dvs i wattsekunder (Ws) och ej watt (W).Effekten är mycket hög hos blixtarna, men då denna effekt släpps loss under endast bråkdelen av en sekund så är energin ändå ganska rimlig.
maxbox skrev:
hej
Tack på förhand
Det där är ljusuppsättning nr 4 som du finner en bild på om du rullar uppåt i inläggen. En enkel Elinchrom 100FX med ca 20 graders raster ovanför och lite bakom fotografen, samt en motsvarande blixt med 44 cm reflektor och raster snett bakom modellen för hårljus. Raster käkar ljus på blixtarna, men ändå har dessa både 100Ws-blixtar klarat bilderna galant.
Lite kuriosa:
Ljusflödet från blixtarna mäts i energi och ej effekt, dvs i wattsekunder (Ws) och ej watt (W).Effekten är mycket hög hos blixtarna, men då denna effekt släpps loss under endast bråkdelen av en sekund så är energin ändå ganska rimlig.
Senast ändrad:
Christian Hollmann
Aktiv medlem
Sista ljussättningen (nr 5) Full kanon rakt på!
Här är en enda blixt, placerad ca 5m framför och lite till vänster om modellen. Ös på allt som går och plåta. Ger en intressant skugga till höger om modellen. Bilden nedan är lite miserabel, men den enda jag tyvärr har fått med mig som visar blixten med pottreflektorn.
Här är en enda blixt, placerad ca 5m framför och lite till vänster om modellen. Ös på allt som går och plåta. Ger en intressant skugga till höger om modellen. Bilden nedan är lite miserabel, men den enda jag tyvärr har fått med mig som visar blixten med pottreflektorn.
Bilagor
Christian Hollmann
Aktiv medlem
Janne H
Aktiv medlem
Re: ...och så här kan resultatet bli!
Ljus o skuggor är kul
Snyggt Christian.
/Janne
Christian Hollmann skrev:
Ganska hyggligt i alla fall. Inte helt vit bakgrund, men ok ändå?
Ljus o skuggor är kul
Snyggt Christian.
/Janne
maxbox
Aktiv medlem
Janne H skrev:
Japp, inga paraplyer här inte ;-)
/Janne
Undrar hur blir efekten med en sylver paraply.
Christian Hollmann
Aktiv medlem
Janne H
Aktiv medlem
Re: Och en från uppsättning no.5
Lite mera kontrast i dina bilder skulle nog vara bra tror jag.
/Janne
Joppe_72 skrev:
En bild från sista ljussättnings uppsättningen.
/Janne
Joppe_72
Aktiv medlem
Re: Re: Och en från uppsättning no.5
Känns som din fortsättningskurs med bl.a kort intro i Photoshop kommer göra susen för min bilder.
Tackar för feedback, snart kan jag säkert även ljustera bilderna så de mera kan förmedla känslan av modellen i ljuset.
Ses den 26.e.
/Johnny
Janne H skrev:
/Janne
Känns som din fortsättningskurs med bl.a kort intro i Photoshop kommer göra susen för min bilder.
Tackar för feedback, snart kan jag säkert även ljustera bilderna så de mera kan förmedla känslan av modellen i ljuset.
Ses den 26.e.
/Johnny
Janne H
Aktiv medlem
maxbox skrev:
Undrar hur blir efekten med en sylver paraply.
Problemet med alla typer av paraplyer är att de sprider ljuset ¨överallt¨ utan den kontroll som reflektorer, med eller utan raster, och softboxar ger.
Ljussättning för mig är att styra ljus dit jag vill ha det och därmed få skuggor där jag vill ha dem
Kontroll.
mvh.
/Janne
Christian Hollmann
Aktiv medlem