Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Gitzo GT2531LVL
- Trådstartare Mcnab
- Start datum
lofling
Aktiv medlem
Jag kommer inte ihåg nu, men jag har för mig att de flesta brukar rekommendera att inte använda 2-serien från Gitzo för mer än 200 mm. Jag kollade själv efter Gitzo och var länge inne på ett 3541 men köpte sedan två Feisol istället. Ett med 32 mm och ett med 37 mm ben. Det med 32 ska motsvara Gitzo 2-serien har jag för mig. Det stativet är inte helt stadigt vid långa slutartider och 300 mm.
snap01
Aktiv medlem
Många som kör större optik 400- kör med 3541, jag själv kör med 2541 som väger 1,6 kg. Kameror objektiv jag använt är tex 1ds mark 2 med 300 2,8 och D3x med 70-200 2,8vr. Jag hade serien innan som hette 2881 om jag inte minns fel det var oxå kolfiber men med jobbiga skruvringar. På dom nya gitzo så har du g-lock som funkar grymt bra. Mitt 2541 är riktigt stadigt jag tycker det faktiskt är värt pengarna för det funkar verkligen perfekt.
Jag använder mitt stativ dagligen. Ska du köra överlag stora gluggar så kan du kanske behöva 3541 men jag valde bort det pga vikten o jag har aldrig haft några problem med stadigheten på min 2541.
Något gitzo stativ har aldrig vält för mig däremot så har ett manfrotto stativ vält pga att ett ben åkte in trots det var åtdraget med följd av att D3x o 14-24 åkte i backen med följd att motljusskyddet på 14-24 pajade.
Det är samma agentur på gitzo o manfrotto så jag fick kompensation med ett riktigt bra pris på det nya gitzo stativet.
Jag använder mitt stativ dagligen. Ska du köra överlag stora gluggar så kan du kanske behöva 3541 men jag valde bort det pga vikten o jag har aldrig haft några problem med stadigheten på min 2541.
Något gitzo stativ har aldrig vält för mig däremot så har ett manfrotto stativ vält pga att ett ben åkte in trots det var åtdraget med följd av att D3x o 14-24 åkte i backen med följd att motljusskyddet på 14-24 pajade.
Det är samma agentur på gitzo o manfrotto så jag fick kompensation med ett riktigt bra pris på det nya gitzo stativet.
lofling
Aktiv medlem
jag har aldrig haft några problem med stadigheten på min 2541.
Jag måste fråga, med vilka objektiv är det och har du provat långa slutartider, runt 1/50 s?
snap01
Aktiv medlem
vilka tider? allt från 45 sekunder ner till normala tider beroende på motiv. Objektiv? jag använder många så allt från vidvinkel till tele. Jag har även haft andra stativ som manfrotto, cullman o ingen är i närheten av stadighet om man ser till vikten på gitzo stativet. Jag kände härom dan på feisol på en fotobutik o den känns ruggigt plastig o inte stadig alls däremot så är prislappen billig men det är en billig kopia på gitzo.
Mcnab
Aktiv medlem
Jag tyckte att det var en bra grej med den inbyggda level mittpinnen. Som det är på LVL
Men det verkar som att den bara finns i 2531:an
Nu kommer jag säkert inte ha den utfälld max troligen så sitter jag mest ner i ett tält eller liknande och har kanske bara 1 eller 2 sektioner ute. Då borde det väl vara stabilt nog.
Men jag vill ju inte köpa för klent det första jag gör.
Kanske får titta på en GT3531 Mountain
Nu kommer jag säkert inte ha den utfälld max troligen så sitter jag mest ner i ett tält eller liknande och har kanske bara 1 eller 2 sektioner ute. Då borde det väl vara stabilt nog.
Maxe
Aktiv medlem
Jag tyckte att det var en bra grej med den inbyggda level mittpinnen. Som det är på LVL
Har 3531 till 500/4 och det fungerar mycket bra!
// Johan