sagan
Avslutat medlemskap
Javisst, 6mp räcker väldigt, väldigt långt..man ska göra rejält stora utskrifter för att det ska synas någon skillnad, 8.2mp ger ganska exakt 300 dpi på en 20 x 30, ska man inte göra större kopior än så är det ganska bortkastat med fler mp och även då är det tveksamt med nyttan, då betrakningsavståndet normalt ökar med storleken.:O:V:E: skrev:
Visst är megapixels kul, men egentligen skiter jag fullständigt i det, klarar mig bra med de dryga 6 mp som D100'an har.
Brus (mängd och struktur), kontrast, färgåtergivning och dynamik är betydligt mer intressanta egenskaper för bildkvaliten vid en jämförelse
Ah, trevligt att se att det finns en nikonägare som håller med mig iaf ;-):O:V:E: skrev:
Jag tycker tyvärr att D100 har tillräckligt med brus redan på lägsta ISO (som tyvärr är 200, skulle åtminståne önska 100) jämfört med Canon 10D som jag testat lite snabbt.
Bildkvalitén i Canons kameror är, enligt mig, helt oslagbar och jag önskar verkligen Nikon kommer ikapp där. Hade det inte varit för alla analoga Nikon-hus och alla gluggar jag har hade jag nog köpt en Canon 10D när jag inhandlade dSLR'en.
(att D100/D70 har för mycket brus på lägsta ISO).
Min gissning är att D2X kommer ha mer brus (klart mer) brus än D100/D70.
Senast ändrad: