Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gissa motivet igen

Produkter
(logga in för att koppla)
Lägger in en bild till bara för att den blev kvar och visar hur vacker den är.
Min dagligt använda kosa.
 

Bilagor

  • moj3.jpg
    moj3.jpg
    7.6 KB · Visningar: 244
Nome Nescio skrev:
En kåsa?

Aha, kallas 'kosa' i Sverige! 'Kuksa' i Finland. Måste, högst motvilligt, eränna att din kosa är mycket snyggare än min kuksa, Chano. (Kuksi betyder 'tur' på finska. Jag ser det som min tur-skål - både i svensk och norsk betydelse. - Öh, det blev invecklat det här...)

Jag tror att bilden visar en bikaka.
 
gitte edelman skrev:
Aha, kallas 'kosa' i Sverige! 'Kuksa' i Finland. Måste, högst motvilligt, eränna att din kosa är mycket snyggare än min kuksa, Chano. (Kuksi betyder 'tur' på finska. Jag ser det som min tur-skål - både i svensk och norsk betydelse. - Öh, det blev invecklat det här...)

Koksa här betyder - Titta eller se- Vet inte vilket språk det är. Inte svenska, troligen inte samiska, Möjligen dialekt. Säger det bara ibland när andan faller på.
Född i ingemansland.
-Anders
 
Senast ändrad:
Nu blir jag väldigt ivrig på det etymologiska fältet.
Kosa, kuksi, ... tala om trådförvrängning!

Ifall jag vinner (som vanligt ;) ) får Chano ta över. Jag ska på styrelsemöte i fotoklubben - jag sysslar med FOTO också, tro det eller ej! Sen blir det puben, likaså som vanligt, he, he.
Cheerio!
(Kvarn? Har du också druckit en halv pava vin till maten, Chano?)
 
gitte edelman skrev:
Nu blir jag väldigt ivrig på det etymologiska fältet.
Kosa, kuksi, ... tala om trådförvrängning!

Ifall jag vinner (som vanligt ;) ) får Chano ta över. Jag ska på styrelsemöte i fotoklubben - jag sysslar med FOTO också, tro det eller ej! Sen blir det puben, likaså som vanligt, he, he.
Cheerio!
(Kvarn? Har du också druckit en halv pava vin till maten, Chano?)

Minst. Och jag är inte färdig än.
Men det där med att du vinner som vanligt var väl en liten överdrift.
Jag är väl ändå kungen här....(lyssnar efter pletis applåder.)
Dra på pubben du. Här har du ju redan visat din underlägsenhet.
Men ta det det lugnt där med att visa dina förmågor.
Skämt och sido så kan man även mot ett visst motstånd i lillhjärnan medge att du är rätt bra på det här med att gissa motivet.
Sagt med en viss motvilja naturligtvis.
Mvh/-Anders. Ha så kul.
 
Nu hängde jag inte med på Kåsa sveängarna,

Men nej, det är inte bi, eller bi-detalj. Inte heller en stekpanna.
Jag trodde de slitna skulle avsläja allt för snabbt.
 
Då tar jag det.
Inget man direkt förknippar med Lappland men ändå är en del av Lappland som är unik.
I sverige unikt på gränsen till utrotning på grund av bl a skogsbruket. Här i Lappland är det enbart skogsbruket som dödat denna.
Andra arter i samma familj finns över hela sverige och även i hela världen.
 

Bilagor

  • pitt1.jpg
    pitt1.jpg
    32.8 KB · Visningar: 219
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.