Annons

Gissa gluggen!

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tror inte man ska lägga för stor vikt vid just detta test av ett antal olika anledningar.

För det första blev slutartiden rätt lång, ca. 1/3 sekund. Tyvärr är inte mitt stativ av högsta kvalitet, varför det kan ha uppstått viss skakningsoskärpa. Jag försökte komma runt detta genom att använda fjärrutlösare, men endast på 100mm.

Skärpan kan ha hamnat lite olika för de olika bilderna. Detta kan ha påverkat, även om skärpedjupet rent teoretiskt borde bli tillräckligt för att kompensera för detta.

Det utsnitt som använts för bedömningen ligger inte mitt i bilden, utan lite snett ner åt höger. Optimal skärpa finns rimligtvis i mitten.

Det finns säkert andra saker som kan ha påverkat som jag inte kommer på just nu.

Syftet med testet var först och främst för min egen skull att bilda mig en grov uppfattning om skillnaden mellan mina objektiv. Sen tyckte jag att det blev en kul grej att lägga ut på FS. Hoppas ni tycker det samma.
 
Det som slår mig är att 50/1,8 och Sigma 100-300/4 är erkänt skarpa gluggar, men att de antagligen toppresterar vid betydligt större bländaröppning.Kul att se att nya 105 VR funkar bra vid bl 8. Jag tycker mitt gamla funkar bäst ganska öppet.

/Peter
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.