Annons

Gimp 2.8!

Produkter
(logga in för att koppla)
Detta kanske är helt fel; men kan det inte ha att göra med att för varje steg fördubblas/halveras ljuset, då blir 10 steg mycket mer än 5...

Låt mig veta om jag har fel eller rätt

Du vill nog uttrycka det där en gång till, i varje fall om det var ett svar på min fråga. Det råder inget som helst tvivel om att 10 steg blir mycket mer än 5... ;)

Men i varje fall, på det Karl skrev som jag frågar om så tycker min matematik att om 16 bitar innebär att man kan justera upp till 5 steg så borde 32 bitar tillåta justering på typ 10 steg, inte vida över, av den enkla anledning att 32 bitar är "dubbelt så mycket" som 16 på exakt samma vis som 10 steg är "dubbelt så mycket" som 5.

Mvh,
Richard

Okej lite förtydligande: Jag menar på det viset som ljusinsläppet ökar/minskar mellan f2.8 och f5.6. Det är ju bara två steg, men det innebär egentligen att objektivet släpper in 4 gånger mer eller mindre ljus. Alltså blir inte 10 steg 5ggr mer än 5 steg utan snarare väldigt mycket mer.
Hoppas det förtydligade något.

EDIT:
Om jag räknat rätt blir det såhär:
5 steg = 32 ggr mer ljus
10 steg = 1024 ggr mer ljus

Senast ändrad:
Okej lite förtydligande: Jag menar på det viset som ljusinsläppet ökar/minskar mellan f2.8 och f5.6. Det är ju bara två steg, men det innebär egentligen att objektivet släpper in 4 gånger mer eller mindre ljus. Alltså blir inte 10 steg 5ggr mer än 5 steg utan snarare väldigt mycket mer.
Hoppas det förtydligade något

Javisst! Antalet steg motsvarar en exponentiell skala i ljusökning/minskning som kan uttryckas som 2^s, där s är ökningen/minskning i steg. På samma sätt motsvarar antalet bitar en exponentiell skala i ökning/minskning av mängden numeriska värden man kan hantera, som kan uttryckas som 2^b, där b är ökningen/minskningen i antal bittar.

Mvh,
Richard

Javisst! Antalet steg motsvarar en exponentiell skala i ljusökning/minskning som kan uttryckas som 2^s, där s är ökningen/minskning i steg. På samma sätt motsvarar antalet bitar en exponentiell skala i ökning/minskning av mängden numeriska värden man kan hantera, som kan uttryckas som 2^b, där b är ökningen/minskningen i antal bittar.

Mvh,
Richard

Bra, då var jag inte helt ute och cyklade, däremot uttryckte jag mig lite klumpigt.

För det första så får Nikon D800 in 14.4 steg DR i en 14-bitars fil. Vi pratar här bitar per färgkanal.

Så en 16-bitars fil borde klarar betydligt mer än 5-bitar.

I en 15-bitars fil klarar också av det dubbla omfången av en 14-bitars fil. Med andra ord borde det gå att ta två D800 bilder en underexponerad 7 steg och en överexponerad 7 steg och lägga in i en 15-bitars fil där den 15:de biten är avaktiverad för den underexponerade bilden och aktiverad på den överexponerade bilden. 15-bitars bilden borde nu innehålla närmare 29 stegs information.

/Karl

Jag tror inte man behöver fundera mer på hur många steg det är. Det är bara Lightroom som har en gräns på +/-5 steg vanligtvis (10 totalt) för det är relevant för den vanliga fotografen. Det är en justermån för en normalt bild från väldigt underexponerad till väldigt överexponerad men det går fortfarande se att det är en bild.

Med en 32-bitars HDR så får man +/-10 steg i Lightroom för totalt 20. Det går från en i princip totalt svart bild till en nästan helt vit. Men det är bara ett godtyckligt val att det skulle vara just de gränserna i Lightroom som försöker ha relevanta justeringar för fotografer. Man skulle säkert kunna göra mycket kraftiga justeringar enklare i Photoshop, eller Gimp som den här tråden handlade om.

Att kunna hantera 32-bitars filer kunde förutom HDR vara relevant för astrofotografen.

I en 15-bitars fil klarar också av det dubbla omfången av en 14-bitars fil.
Du misstar dig. Vill du kunna hantera dubbla omfånget behöver du dubbla antalet bittar, inte bara dubbla antalet numeriska värden. Om vi tar ditt exempel med D800 som enligt dig klara 14.4 steg i dynamiskt omfång på 14 bitar så skulle en bit till innebära en ökning med strax över ett steg, inte 14.4...

Mvh,
Richard

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto