Annons

Gimp 2.8!

Produkter
(logga in för att koppla)
Är inte alla ojämna nummer utvecklingsversioner? Jag tror att 2.9 är utvecklingsversionen av 3.0, dvs det är först i version 3.0 som buggar är borta, funktionalitet på plats och versionen är stabil.

/Karl
Det må så vara. Den sväljer mina 16-bitars Tiff nu iaf. Däremot har den redan hunnit stänga ned sig två gånger. Får väl se efter första omstarten om det blir bättre.

Det må så vara. Den sväljer mina 16-bitars Tiff nu iaf. Däremot har den redan hunnit stänga ned sig två gånger. Får väl se efter första omstarten om det blir bättre.

Om du kör dom udda versionerna borde du vara aktiv på deras forum och berätta vad du har problem med. Förmodligen kommer ingen slänga sig över problemen, men dom vill inte ha några buggar i 3.0.

/Karl

16 bitar i all ära men när kommer 32 bitars stöd?

Nu blandar du ihop saker och ting.

16 bitar är antal bitar per färgkanal, tror ingen suktar efter 32 bitar per kanal än, 16 bitar är mer än nog. 32 bitar brukar vara 8 bitar per färgkanal och en alphakanal vilket även GIMP stödjer.

/Karl

Nej, jag menar HDR-bilder. Du har länge kunnat slå ihop en HDR i Photoshop och spara som 32-bitars fil. Sedan Lightroom 4.1 har Lightroom kunnat redigera dessa filer. Istället för 5 stegs exponeringsjustering får du 10.

Nu blandar du ihop saker och ting.

16 bitar är antal bitar per färgkanal, tror ingen suktar efter 32 bitar per kanal än, 16 bitar är mer än nog. 32 bitar brukar vara 8 bitar per färgkanal och en alphakanal vilket även GIMP stödjer.

/Karl

Jodå, det finns en hel del som suktar efter 32 bitar, både som heltal och som flyttal. Det här blogginlägget pekar på att det kommer att stödas i 2.10...

Mvh,
Richard

Nej, jag menar HDR-bilder. Du har länge kunnat slå ihop en HDR i Photoshop och spara som 32-bitars fil. Sedan Lightroom 4.1 har Lightroom kunnat redigera dessa filer. Istället för 5 stegs exponeringsjustering får du 10.

32-bitar måste vida överstiga 10-steg om 16-bitar skulle vara 5-steg.

/Karl

Detta kanske är helt fel; men kan det inte ha att göra med att för varje steg fördubblas/halveras ljuset, då blir 10 steg mycket mer än 5...

Låt mig veta om jag har fel eller rätt

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto