ANNONS
Annons

Gimp 2.8!

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är inte ovanligt att det dröjer en vecka för dom att kompilera GIMP. Vilket jag faktiskt tycker är lite dåligt.

/Karl

Det är inte ovanligt att de som bygger programmet inte gör alla binärer själva, utan det är det andra som gör så snart en källkodsrelease har gjorts. Opensource-utveckling är rätt ofta ett spritt nätverk av personer med egna intressen som gör helheten. Man kan tycka vad man vill om det, många uppskattar den öppenhet som kommer med kulturen.

Alternativet skulle vara att källkoden inte släpps till allmänheten innan alla binärer är klara, och det varierar hur snabbt det går helt beroende på frivilligas tid. Synen i de kretsarna är att det är bra att släppa källkoden direkt så kan de som är intresserade för stunden delta. Öppenhet ,liksom.

Mvh
Richard

ufraw

uftaw.sourceforge.net

/Karl

Jag får ett felmeddelande när jag har installerat ufraw "libgdk-win32-2.0-0.dll is missing" men när jag kollar i Gimpmappen så finns den där i både bin mappen och i en annan mapp! , sen läste jag på ( http://registry.gimp.org/node/26260 ) att det inte får finnas dubbletter av filen men jag har provat att ta bort filen från båda ställen (inte samtidigt :) men inget fungerar. Är det för att jag kör 64bitars och filen är för win32?

tacksam för svar

/Luke

Troligen, vad jag vet kan inte en 64-bit exe använda 32 bit dll'er, utan samma dll i 64 bit version måste installeras.

32-bitars program fungerar ju bra i Win64, dom har ju bara 32-bitars dll'er.

Det kan ju vara något problem med kompileringen av GIMP eftersom den inte kommit upp officiellt än.

Jag har själv inte installerat GIMP 2.8 vilket jag kommer göra så fort den dyker upp på deras hemsida.

/Karl

Finns GIMP i 64-bitarsvariant till Windows?
Ja, men än så länge är det bara version 2.8 rc1 som har en färdigbyggd installer och vad jag förstått enligt inläggen ovan finns inte UFRaw i 64-bitar till Windows alls ännu.
Men det påverkar ju bara de som vill avkoda RAW direkt inuti GIMP. Om man har sin RAW hantering separat så spelar det ingen roll.
För de som inte känner till det ska en rc version vara exakt samma kod och funktioner som den kommande "stabila" v2.8. Det som skiljer ska bara vara att utvecklarna kompilerat med debug-information.
Alltså är den exakt lika stabil som den kommande v2.8.

EDIT: Det verkar som om skarpa v2.8 nyss dykt upp också, http://gimp-win.sourceforge.net/stable.html

Ja, men än så länge är det bara version 2.8 rc1 som har en färdigbyggd installer och vad jag förstått enligt inläggen ovan finns inte UFRaw i 64-bitar till Windows alls ännu.
Men det påverkar ju bara de som vill avkoda RAW direkt inuti GIMP. Om man har sin RAW hantering separat så spelar det ingen roll.
För de som inte känner till det ska en rc version vara exakt samma kod och funktioner som den kommande "stabila" v2.8. Det som skiljer ska bara vara att utvecklarna kompilerat med debug-information.
Alltså är den exakt lika stabil som den kommande v2.8.

EDIT: Det verkar som om skarpa v2.8 nyss dykt upp också, http://gimp-win.sourceforge.net/stable.html

Ok, jag skall prova att installera den. Alla tidigare versioner av GIMP har varit 32-bitars, såg inget i release notesen att det nu skulle vara 64-bitars.

/Karl

Japp, GIMP 2.8 är 64-bitars och ufraw finns fortfarande bara i 32-bitars version.

GIMP 2.8 skall dock vara möjlig att installera som 32-bitars-program och då skall ufraw fungera.

/Karl

Äntligen! Har väntat länge.
Men tyvärr är det som sagt ganska segt, men det kanske löser sig i en uppdatering.

Är det någon som fått ufraw att fungerar tillsammans med GIMP i 64-bitars Windows 7?

/Karl

Har kört 2.8 nu i några dagar, och det verkar ju fungera som det ska. Passade på att bygga mig en färsk ufraw också, och det verkar spela bra ihop med varandra. För mina egna användningsfall är inte skillnaden från 2.6 särskilt stor, i och för sig, men det hela lovar gott för framtida versioner.

Vilken version av Gimp 2.8 kör du?

//Bussmicke
www.bussmicke.se

Gimp 2.8.2 är ute.

Förresten, finns det några negativa aspekter att i råframkallaren konvertera råfilen till PNG 16-bitar och därefter redigera den i Gimp kontra att använda en Tiff-8-bitar?

Gimp 2.8.2 är ute.

Förresten, finns det några negativa aspekter att i råframkallaren konvertera råfilen till PNG 16-bitar och därefter redigera den i Gimp kontra att använda en Tiff-8-bitar?

Det finns för och nackdelar. PNG 16-bitar har större bitdjup vilket är ganska uppenbart, men PNG saknar möjligheten att lagra med en färgprofil dvs PNG är dåligt om man jobbar i en färghanterande omgivning.

/Karl

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto