Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gimp 2.8!

Produkter
(logga in för att koppla)
Äntligen!

Har sett fram emot att ha allt i ett fönster, hoppas det funkar smidigt!

Ska se om man kan få tag på nya gimp till senaste ubuntu.

Nu inväntar vi för övrigt nästa(?) version med 16 bitar/kanal.

Har sett fram emot att ha allt i ett fönster, hoppas det funkar smidigt!

Ska se om man kan få tag på nya gimp till senaste ubuntu.

Nu inväntar vi för övrigt nästa(?) version med 16 bitar/kanal.

Det byggs nog på en hel del håll just nu...

Hoppas att det inte tar lika länge till nästa version nu bara.

Hej,

Efter 3,5 års utvecklande så är äntligen Gimp 2.8 släppt.

Läs mer på:
http://www.gimp.org/

och:
http://www.gimp.org/release-notes/gimp-2.8.html

/Anders

Kul, ska testa så fort som möjligt.

Tidigare har nya versioner sparat egna inställningar, ex nerladde
filter, men det står en rad som antyder att denna inte gör det,
spara / kopiera innan .

i min XP så finns de under:
C:\Documents and Settings\Tjatte\.gimp-2.6 Tjatte är user.

//MW

Gimphoto kan ju vara ett alternativ. Det är Gimp men med ett mer photoshopliknande interface.
http://www.gimphoto.com, om man kikar under development så skriver de "I hope in this new year i can deliver Gimphoto for Mac and the NEXT version of Gimphoto based on GIMP 2.6.8."

Vad kör ni för operativ som fått 2.8 redan?

Vare sig Windows eller Ubuntu har fåt binaries än och kompilera det själv orkar jag inte.

/Karl

Läste precis ett inlägg från Gimp-folket på G+.

2.10, alltså utvecklingsversionen, kan redan nu spara png i 16 bitar/kanal. XCF går att spara med > 8 bitar/kanal. Transform- och måleriverktyg arbetar i 32 bitar/kanal.

Det går att välja mellan 8, 16 eller 32 bitar/kanal i heltal. 16 eller 32 bitar/kanal flyttal.

Läste tidigare att ungefär 90% är migrerat till GEGL.

Det händer saker i en rasande fart nu... :)

Vad kör ni för operativ som fått 2.8 redan?
Vare sig Windows eller Ubuntu har fåt binaries än och kompilera det själv orkar jag inte.

Det stämmer, jag upptäckte också detta när sourceforge började funka igen.
Jag laddade ned installern för Windows versionen 2.8 rc1 tillsvidare, eftersom mitt linux system är under ominstallation/uppgradering just nu. Jag hade kört v2.7 innan (dvs utvecklingsversionen) men har inte upplevt några problem med den, och en Release Candidate ska ju vara ännu stabilare...
Hittills har det funkat bra iaf.
På mitt linuxsystem kommer jag att köra Fedora17, som släpps om 18 dagar. Där kommer Gimp 2.8 att finnas, se http://fedoraproject.org/wiki/Features/GIMP_2.8
Tills dess får jag tvingas stå ut med Windows7... :-(

Läste precis ett inlägg från Gimp-folket på G+.

2.10, alltså utvecklingsversionen, kan redan nu spara png i 16 bitar/kanal. XCF går att spara med > 8 bitar/kanal. Transform- och måleriverktyg arbetar i 32 bitar/kanal.

Det går att välja mellan 8, 16 eller 32 bitar/kanal i heltal. 16 eller 32 bitar/kanal flyttal.

Läste tidigare att ungefär 90% är migrerat till GEGL.

Det händer saker i en rasande fart nu... :)

Det är inte mycket som saknas nu för att kunna jobba proffisionellt med GIMP. För privat bruk är det mycket godsaker som kommer.

/Karl

"..Än så länge är bara själva källkoden till Gimp 2.8 släppt men färdigkompilerade versioner för Windows och Mac OS X väntas inom kort."

Gimp 2.8

Det är inte ovanligt att det dröjer en vecka för dom att kompilera GIMP. Vilket jag faktiskt tycker är lite dåligt.

Hade kunna hålla med om det varit en kommersiell produkt, men detta handlar om opensource, där entusiaster oftast lägger sin fritid helt obetalt. I det hänseendet är en vecka helt okej för mig...

Installerde just nu, några snabba kommentarer :

Installationen gick bra, inga överraskningar.

Tidigare Gipmversion togs bort, mer senare.

Uppstarten gick ok, fick en massa felmed från en dll som antagligen används
av ett installerat "Texture" filter, efter att klickat igenom dessa gick allt
bra.

Installerade filter, historik mm fanns kvar, om alla filter fungerar , ja visar sej, det gjorde
inte alla innan heller, en del har sluttat att fungera i tidigare installationer, när dessa
installeras med paket är det ibland besvärligt och just då ansträngande att
finna vad som är problemet och ev rensa bort .

Ritplattan, efter att hittat inställningen (tror jag, lite lustiga tecken) fungerade
mycket bättre, även tillsammans med musen.

----------------

Jag använder Photoprint från :
http://www.blackfiveimaging.co.uk/index.php?article=02Software/01PhotoPrint
som ger en väldigt bra utskriftskvalitet, den använder GTK bibloteket som tex
fås via Gimp, enklaste sättet, men verkade inte må så väl med G8.

Löste detta med att återinstallera V2.6.12 vilket gick alldeles utmärkt, det använder ett
annat namn på bibloteket än G8, så det fungerade bra, verkar så just nu.

//MW

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto