Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gigantiska filer

Produkter
(logga in för att koppla)

Marcuzo

Medlem
Hej
Jag har just börjat med Photoshop Elements 8 och bearbetar RAW-filer. Jag har en Canon30D så mina ursprungsRAWfiler är cikra 8MB. Jag märker att när jag sparar om en bearbetat RAW-fil (blir då automatiskt i formatet .PSD så blir filerna gigantiska. Allt från 20MB - 50MB. Gör jag något enkelt fel eller är det helt enkelt så att .PSD blir så här stort.

Har ni något tips på hur man ska spara istället? Tänker mig följande digitala workflow:

1 Importera bilderna till Elements (bara RAW)
2 Göra det justeringar som krävs (exponering etc)
3.Spara bild (men behåll gamla RAW-bilden

Marcus
 
Du får ursäkta om jag låter dum, men 50mb är verkligen inte stort från en Raw-fil..

Har du kollat så inställningen för "ut-storlek" är inställd på original-filstorleken, dvs inställd på samma megapixel som din kamera ska ha?

Sparar du ut raw-filerna som 16 eller 8 bitar? 16 bitar behövs bara om du ska fortsätta bildbehandla psd-filen i tex Photoshop efteråt.
 
Jag är inte världens bästa på arbetsflöde kanske, men jag gör så här.
Jag har Lightroom skall sägas oxå...

1: kopiera in bilderna från minneskort till mapp på hårddisken.
2: ta in bilderna i LR som de rå-format de kommer från kameran.
3: behandla efter tycke och smak
4: exportera som .jpg-filer till en undermapp som skapas i mappen från punkt 1.
5: bränn hela mappen från punkt 1. Du får således alla råfiler plus skapade .jpg-filer och allt sparas.

Jag använder aldrig .psd-filer utan för mig är det fullt tillräckligt att ta fram de bilder jag ska lämna ut i .jpg och sedan spara ALLT jag har jobbat med. På så sätt kan jag lätt hitta igen det kunden en gång fått ut och jag sparar alla ändringar jag gjort i rå-filen och ytterligare småändringar gpår fort att fixa.
 
Hej
Jag har just börjat med Photoshop Elements 8 och bearbetar RAW-filer. Jag har en Canon30D så mina ursprungsRAWfiler är cikra 8MB. Jag märker att när jag sparar om en bearbetat RAW-fil (blir då automatiskt i formatet .PSD så blir filerna gigantiska. Allt från 20MB - 50MB. Gör jag något enkelt fel eller är det helt enkelt så att .PSD blir så här stort.

Har ni något tips på hur man ska spara istället? Tänker mig följande digitala workflow:

1 Importera bilderna till Elements (bara RAW)
2 Göra det justeringar som krävs (exponering etc)
3.Spara bild (men behåll gamla RAW-bilden

Marcus

En bild på 50 mb är inte gigantisk (i alla fall inte i min värld). Men de kan ju vara väldigt opraktiskt beroende på vad man ska göra med bilderna.

Att det blir "automatiskt .PSD" beror kanske på att du har adderat lager eller använt justeringslager el dyl. Då kan bilden bara sparas i PSD (och ibland Tiff).

Välj "spara som" och spara en kopia i jpeg om det passar dig bättre. Värt att veta är att det är bara på disk jpeg filer är mindre (viktmässigt). När du har den öppen i Elements väger den lika mycket som en PSD-fil (om man bortser från lager, antal bitar osv). Ursprungsbilden kan du spara och ha som en "master" i PSD-format, eller annat oförstörande format.
 
Komplettering

Tack för extremt snabba svar. Nej då, du låter inte dum - bara jag som är fullständigt novis.

Tänkte mig så här: Filen från kamera till Elements är 8MB, helt plötsligt blir den 50MB. Förstod (eller förstår fortfarande) inte varför den blir så mycket större.

Kan nog mycket väl vara så att jag sparade dessa i 16 istället för 8.

Var är det jag ställer in "inställningen för utstorlek"?

Finns det egentligen någon anledning att spara i .PSDformat efter en "standardbehandling"? Dvs det enda jag gör är några få justeringar, fixar till skärpan lite och sedan sparar. Tappar jag något om jag istället för .PSD väljer .JPG?
 
Ingen mening

Tack för extremt snabba svar. Nej då, du låter inte dum - bara jag som är fullständigt novis.

Tänkte mig så här: Filen från kamera till Elements är 8MB, helt plötsligt blir den 50MB. Förstod (eller förstår fortfarande) inte varför den blir så mycket större.

Kan nog mycket väl vara så att jag sparade dessa i 16 istället för 8.

Var är det jag ställer in "inställningen för utstorlek"?

Finns det egentligen någon anledning att spara i .PSDformat efter en "standardbehandling"? Dvs det enda jag gör är några få justeringar, fixar till skärpan lite och sedan sparar. Tappar jag något om jag istället för .PSD väljer .JPG?

Det är väl ingen större mening att spara i psd-format om det bara handlar om grundjusteringar för en jpg-bild. Du har ju kvar raw-bilden (för du slänger väl inte den och sparar en psd (som tar större plats och innehåller mindre data) istället???)
 
Tack för extremt snabba svar. Nej då, du låter inte dum - bara jag som är fullständigt novis.

Tänkte mig så här: Filen från kamera till Elements är 8MB, helt plötsligt blir den 50MB. Förstod (eller förstår fortfarande) inte varför den blir så mycket större.

Kan nog mycket väl vara så att jag sparade dessa i 16 istället för 8.

Var är det jag ställer in "inställningen för utstorlek"?

Finns det egentligen någon anledning att spara i .PSDformat efter en "standardbehandling"? Dvs det enda jag gör är några få justeringar, fixar till skärpan lite och sedan sparar. Tappar jag något om jag istället för .PSD väljer .JPG?

När man väl gått vidare från Rawformatet till PS eller Elements så är råformatets fördelar borta. Om man då har redigerat vidare och använt lager, masker, textlager, osv, är det bra att spara sin PSD-fil om man vill göra ändringar igen. Innan dess har du förmodligen "moderbilden" kvar i sitt råformat.

Nu jobbar jag förvisso med foto och retusch m.m. så i mitt fall MÅSTE jag kunna gå tillbaka och ha alla lager m.m. i PSD-formatet intakt. Som hobbyfotograf tycker jag inte att man behöver krångla till det, det kan vara tillräckligt krångligt ändå.

Så, om du bara gör basjusteringar kan du mycket väl spara ut en jpg som slutfil. Råformatet har du ju kvar ändå.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.