** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ger 50/1.4 kortare skärmedjup än 50/3.5?

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Hrrmm!

zwc skrev:
Okej, du fick mig. Jag kan absolut ingenting om högtalare eller ljud, men det lät som en bra liknelse! :)

Då kan du knäcka "stormarknadssäljaren" nästa gång du ska köpa ljud och han braskar på med att högtalarna är på 300 watt, genom att försiktigt fråga efter känsligheten. När han mumlar något ohörbart frågar du efter rabatt!

För att återvända till objektiven.

Jag kanske har missat något inlägg men 1,4 objektiv har väl bättre återgivning vid 5,6 än ett 3,5 objektiv, alltså skärpan. Så finns det något skäl att välja 3,5 före 1,4. Är 3,5 ett bättre val på någon parameter?

Mvh Bruno

Re: Re: Re: Hrrmm!

Curacao skrev:
Då kan du knäcka "stormarknadssäljaren" nästa gång du ska köpa ljud och han braskar på med att högtalarna är på 300 watt, genom att försiktigt fråga efter känsligheten. När han mumlar något ohörbart frågar du efter rabatt!

Jag kanske har missat något inlägg men 1,4 objektiv har väl bättre återgivning vid 5,6 än ett 3,5 objektiv, alltså skärpan. Så finns det något skäl att välja 3,5 före 1,4. Är 3,5 ett bättre val på någon parameter?

Mvh Bruno
Ofta (men udda undantag finns) är 3,5 bättre på parametern 'pris'. :)

Re: Re: Re: Hrrmm!

Curacao skrev:

Mvh Bruno
Förstår nog inte hur du tänker där.
Ett ljusstarkare objektiv behöver inte vara skarpare än ett ljussvagare. Många gånger är de ljusstarkare objektiven tillvernas dyrare och finare alternativ men det är inte alltid att skärpan är bättre. Högre ljusstyrka ger ofta en mer komplicerad konstruktion. Sedan ökar ju vikten också. Mitt 85/1,2 väger nästan som en 70-200/2,8 zoom och det är mycket glas som skall flyttas när den fokuserar så det går inte jätte snabbt.
Sedan har du priset som brukar öka rejält. Så visst finns det gott om skäl att välja ett ljussvagare alternativ om man inte absolut måste ha ljusstyrkan för att kunna fota överhuvudtaget. Till exempel inomhussport.

Senast ändrad:
Re: Re: Re: Re: Hrrmm!

Flash Gordon skrev:
Förstår nog inte hur du tänker där.
Ett ljusstarkare objektiv behöver inte vara skarpare än ett ljussvagare. Många gånger är de ljusstarkare objektiven tillvernas dyrare och finare alternativ men det är inte alltid att skärpan är bättre. Högre ljusstyrka ger ofta en mer komplicerad konstruktion. Sedan ökar ju vikten också. Mitt 85/1,2 väger nästan som en 70-200/2,8 zoom och det är mycket glas som skall flyttas när den fokuserar så det går inte jätte snabbt.
Sedan har du priset som brukar öka rejält. Så visst finns det gott om skäl att välja ett ljussvagare alternativ om man inte absolut måste ha ljusstyrkan för att kunna fota överhuvudtaget. Till exempel inomhussport.

Det blev nog "lite" fel där. Det var nog alla MTF-kurvor där man jämför normalzoomar med fast 50mm optik som flimmrade förbi min inre syn.

Som sagt "över min horisont", så jag håller där.

Mvh Bruno

Detta var en väldigt lustig diskussion.. Antingen så skämtar ni och leker en löjlig ordlek när ni säger att det blir lika kort skärpedjup på 50/3,5 och 50/1,4 med båda inställa på sina största bländartal, eller så pratar ni helt enktelt om något lika meningslöst som fjärde-decimals-skillnader mellan olika MTF-kurvor.. dvs, något som inte spelar någon som helst roll eller syns i praktiken/på bilderna.

Det BLIR kortare skärpedjup med 50/1,4 inställt på bl.1,4 än med 50/3,5 inställt på bl.3,5

Den teorin har iaf har iaf alltid fungerat för mig...

(Iofs hade jag enorma problem med studiofotografering trots korrekt ljusmätning i studio för några år sen, allt blev underexponerat hur jag än mätte ljuset...)

Danlo skrev:
Det BLIR kortare skärpedjup med 50/1,4 inställt på bl.1,4 än med 50/3,5 inställt på bl.3,5
Och det blir SAMMA skärpedjup med 50/1.4 inställt på bl 3.5 som med 50/3.5 inställt på bl 3.5.

Så, nu har vi rett ut det. Fler frågor? ;-)

intresant

intressant duskussion :). Vill inte döda diskussionen än men jag tror jag förstår vad frågeställaren är ute efter.

Re: intresant

Tonyeagle skrev:
intressant duskussion :). Vill inte döda diskussionen än men jag tror jag förstår vad frågeställaren är ute efter.

Har du lust att dela med dig till mig som inte förstått det? Är det T vs "vanlig" bländare?

Per.

Det borde ju bli samma skärpedjup, men kan det vara så att optiken nedbländad till 3,5, har "bättre kvalitet" på skärpan, än optiken vidöppen på 3,5?

Frågeställaren undrade om T-värdet, dvs den ljusförlust som uppstår genom att linserna inte släpper igenom exakt 100% ger förlust av skärpedjupet, men detta gör dom inte!

Däremot så ökar tiden som bilden behöver exponeras vid ett högre T-värde.

Rajt?

zwc skrev:
Frågeställaren undrade om T-värdet, dvs den ljusförlust som uppstår genom att linserna inte släpper igenom exakt 100% ger förlust av skärpedjupet, men detta gör dom inte!

Däremot så ökar tiden som bilden behöver exponeras vid ett högre T-värde.

Rajt?

Detta mynnar ut i följande fråga:

Är objektiven graderade i T-värde eller i matematiskt bländarvärde (brännvidd/öppning)?

Jag vet inte svaret, tyvärr. Kanske är frågan besvarad i tråden redan?

Per.

perstromgren skrev:
Detta mynnar ut i följande fråga:

Är objektiven graderade i T-värde eller i matematiskt bländarvärde (brännvidd/öppning)?

Jag vet inte svaret, tyvärr. Kanske är frågan besvarad i tråden redan?

Per.
Jo det har besvarats tidigare. Men jag underlättar och lägger in länken som Göran tidigare gav oss.
http://en.wikipedia.org/wiki/F-number#T-stops
Jag tyckte det skulle vara intressant och se vad mina Canon objektiv har i t-värde i förhållande mot uppgivet f-värde. Det mesta kan man ju hitta på nätet men här gick jag bet
Förmodligen är det liten skillnad. Kankse någon som lyckas bättre än jag att hitta några siffror i cybespace.

skärpedjup eller acceptebar oskärpa

Det verkar som om många inte vet vad sk skärpedjup är. Egentligen är det ju en accepterbar nivå på oskärpa det handlar om.

Vid avbildning av en punkt går ju ljusstrålar från punkten in i objektivet, både i mitten och i kanterna. Strålarna bryts ihop till en punkt igen i filmplanet om skärpan är rätt inställd. Om inte bryts de till en punkt bakom filmplanet. Genom att blända ner tar man bort de ljustrålar som kommer från kanten på objektivet och som träffar filmplanet längre från det ställe där punkten skulle avbildas vid skarpinställning. Med en hålkamera får man således oändligt skärpedjup (i teorin).

Flash Gordon skrev:
Jo det har besvarats tidigare. Men jag underlättar och lägger in länken som Göran tidigare gav oss.
http://en.wikipedia.org/wiki/F-number#T-stops

Tack!

Svaret är att T-värdet inte används på en typisk kamera, alltså(*). Då faller hela diskussionen, gör den inte?

Per.

*) "T-stops are sometimes used instead of f-stops for exposure purposes, especially for motion picture camera lenses. " (min emfas)

ErlandH skrev:
...och varför har inte alla bilar V8-motorer med 300 hk?

Varför har inte alla ringar diamanter? Jo, för att det kostar!

Ju högre bländaren är, desto dyrare blir det att tillverka eftersom en större bländare kräver större optik.

Jämför tex storleken på en 70-200 f/4 och f/2.8, samt prisskillnaden, så ser du hur det fungerar i praktiken. (-:

ErlandH skrev:
...och varför har inte alla bilar V8-motorer med 300 hk?

För att det är för lite. :)

För att knyta an till början av tråden så upplevde jag det där med minimalt skärpedjup när jag i midsommarkvällen skulle ta ett ögonporträtt på en tjej. 135mm bländare 1.8 på närgränsen 77cm ger mig hela 1.6mm med bra skärpa.
Det var hopplöst, jag satt på huk och gunga (runda tassar).
Fick en bra av 15 bilder.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar