Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Genomskinlig skugga?

Produkter
(logga in för att koppla)

Magnus Petersson

Aktiv medlem
Jag vill ha bakgrunden transparent, och skuggan skall vara genomskinlig. Jag vill kunna lägga bilden i en Power-point-presentation så att presentationen lyser igenom bakgrunden och skuggan. Jag har inga problem med att skapa bilden i PS med en färdig bakgrund. Bakgrunden är heller inga problem med att få transparent - men skuggan är värre! Jag tror felet uppstår när jag ska spara ner bilden i ett lager. Jag har sparat bilden i gif i "Save for Web".

Som sagt...bakgrunden är inga problem med att få transparent - men skuggan är värre!?

Hjälp mig om det är möjligt?
 

Bilagor

  • skugga.jpg
    skugga.jpg
    49.8 KB · Visningar: 448
Ett troligt "tyvärr"

Det du vill göra är att låta skuggan följa med och lägga sig genomskinlig över en annan bakgrund antar jag. Det skulle kräva att man använde sig av en alphakanal för att definera genomskinligheten. Mig veterligt så har inte PowerPoint stöd för genomskinlighet i bilder.

GIF-formatets genomskinlighet fungerar genom att man helt enkelt låter alla pixlar av en specifik färg bli totalt genomskinliga. I ditt fall antar jag att du valt vitt som genomskinlighetsfärg, men skuggan är inte vit utan nyanser av grått, vilket gör att den inte blir genomskinlig.

Hoppas att det sprider lite ljus över saken...
 
Hmm, vet inte om jag är rätt person att svara på det här.
Men ett enkelt sätt är att kopiera lagret, klippa ut fötterna och skorna (inte skuggan) och extrahera (filter->extrahera). Sen tar du det lagret som inte är klippt i och ändrar lagerblandning till multiplicera. Då försvinner allt det vita, även på skorna tyvärr. Men då tar du fram ditt utklippta lager och lägger över alltihop.
Lägg en färgad (typ knallgrön) bakgrund underst så får du se.

Funkar det?

MVH Daniel Hansson
 
Det är precis så jag har skapat bilden vi pratar om, men jag kan fortfarande inte använda bilden som jag beskrivit i Power-point...
 

Bilagor

  • grön.jpg
    grön.jpg
    52.3 KB · Visningar: 421
Spara bilden som PNG-24 med transparens. (Förrutsatt att du har skuggan transparent i PS)
Importera sedan i PoverPoint.

/Pär
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.