Annons

Ge mig ett råd

Produkter
(logga in för att koppla)

cdfoto

Ny medlem
Jag står i valet mellan att köpa Canon EF 50mm f/1.2L USM eller Canon EF 85mm f/1.2L II USM. Finns det någon som kan hjälpa mig att välja?

Två i sig lika men ändå väldigt olika objektiv. Som sagt - vilken kamera skall den sitta på och vad är syftet med objektivet? Gissar på porträtt.

Till FF hade jag tagit åttiofemman då den är helt makalös för porträtt. Till crop hade jag valt 50

Men detta är ju två specialare som bäst kommer till sin rätt på fullformatet.

Tack för hjälpen allihop. Det lutar nog åt 85:an eftersom det kommer att bli mer porträtt i framtiden.

beror på

Jag står i valet mellan att köpa Canon EF 50mm f/1.2L USM eller Canon EF 85mm f/1.2L II USM. Finns det någon som kan hjälpa mig att välja?

Båda är bra objektiv! För FF-kameror som 5Dmk3 är 85 mm främst för ansikt- och halvkroppsporträtt medans 50 mm blir mer åt helkroppshållet. Brännvidder påverkar också skärpedjupts möjligheten en aning. Båda kan givetvis användas till både det ena och det andra beroende på avståndsmöjlighet osv.

Lycka till!

Båda är bra objektiv! För FF-kameror som 5Dmk3 är 85 mm främst för ansikt- och halvkroppsporträtt medans 50 mm blir mer åt helkroppshållet. Brännvidder påverkar också skärpedjupts möjligheten en aning. Båda kan givetvis användas till både det ena och det andra beroende på avståndsmöjlighet osv.

Lycka till!
Tack så mycket.
Calle

Jag har 85:an och samma kamera, fantastisk kombination till porträtt. Porträtt är i stort sett det enda jag använder 85:an till. Den är väl mer entydigt hyllad också än 50:an som det klagas en del på.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar