Annons

Ge mej ett uppdrag i Paris!

Produkter
(logga in för att koppla)
Hur parisaren överlever en dag på stan utan att trampa i hundskit.

Treflig resa och tänk på att ställa om klockan en timma
 
RolandM skrev:
Hur parisaren överlever en dag på stan utan att trampa i hundskit.

Treflig resa och tänk på att ställa om klockan en timma

Roland - jag tänker ställa klockan... i ett skåp. Hemma. Tar ingen klocka med. Semester. :)

Konstigt det här med skit, du är säkert den femte i den här tråden som "snackar skit"... Har varit i Paris några gånger, men aldrig märkt att det skulle förekomma så väldans mycket hundskit överallt? Skall försöka hålla ögonen öppna... kanske jag hittills trampat i högar utan att märka nått... :)
 
Paris i enbart svart och vitt, och då menar jag bara svart och vitt. Mellantoner skall alltså till varje pris utlämnas så långt det är möjligt. Max tio bilder. Trots begränsningarna skall betraktaren självklart genom dina bilder verkligen uppleva Paris. Inga endimensionella dussinlösningar duger således. Klarar du den utmaningen är du mångsidig! Ha en trevlig resa förresten.
 
På tal om........

Var ett tag i paris.
Hittade en flicka och var kär.
Så hittade jag en annan flicka och var kär.
Då hittade dom varandra och så hamnade jag i bologneskogen.
På morgonen vaknade jag i solsken, med människor vandrandes i alla riktningar.
Stornödig mot min vilja blev jag tvungen uppsöka en buske.
Prova det.
Och ta sen bilder på alla först nyfikna miner, men miner som sen sakta förändras när dom börjar förstå vad du pysslar med.
Jag lovar att du får se alla miner i världen på världens kortaste tid. (för mig var den tiden i "missär" och ångest dock oändlig)
Ps:
Du behöver ju inte gå hela den krokiga vägen som jag gick. (Även om den första delen var trevlig.)
Mvh/-Anders
 
Re: På tal om........

Chano skrev:
Var ett tag i paris.
Hittade en flicka och var kär.
Så hittade jag en annan flicka och var kär.
Då hittade dom varandra och så hamnade jag i bologneskogen.
På morgonen vaknade jag i solsken, med människor vandrandes i alla riktningar.
Stornödig mot min vilja blev jag tvungen uppsöka en buske.
Prova det.
Och ta sen bilder på alla först nyfikna miner, men miner som sen sakta förändras när dom börjar förstå vad du pysslar med.
Jag lovar att du får se alla miner i världen på världens kortaste tid. (för mig var den tiden i "missär" och ångest dock oändlig)
Ps:
Du behöver ju inte gå hela den krokiga vägen som jag gick. (Även om den första delen var trevlig.)
Mvh/-Anders

Ok, avdelning intressantare förslag! Fast om jag håller kameran med höger hand och stöder med vänster så... ja, får väl satsa på snabba slutartider då så jag hinner styra emellanåt också. :)

Den krokiga vägen låter onekligen trevlig :). Men min flickvän åker med till Paris... är inte säker på att hon skulle applådera om jag övernattade med två brudar i bologneskogen för att uppfylla ett uppdrag som jag fick på Fotosidan... :)

"Jo, men älskling, jag lovar... jag gjorde det bara av konstnärliga syften! Jag var bara ute efter att ta den perfekta bilden!"

:-D
 
Snarare så fick jag sparken av både när dom upptäckte varandra. så jag vaknade "ensam".
Nåja. tror förövrigt att du ska se mitt förslag som en liten rolig skithistoria.:0)
Och som ett varnande exempel.
Mvh/-Anders
 
Senast ändrad:
Re: Re: På tal om........

Highweiss skrev:
Ok, avdelning intressantare förslag! Fast om jag håller kameran med höger hand och stöder med vänster så... ja, får väl satsa på snabba slutartider då så jag hinner styra emellanåt också. :)

Den krokiga vägen låter onekligen trevlig :). Men min flickvän åker med till Paris... är inte säker på att hon skulle applådera om jag övernattade med två brudar i bologneskogen för att uppfylla ett uppdrag som jag fick på Fotosidan... :)

"Jo, men älskling, jag lovar... jag gjorde det bara av konstnärliga syften! Jag var bara ute efter att ta den perfekta bilden!"

:-D
Oh! Har du flickvän. Då är saken biff.
Köp en basker, en bagette, en blå/vit randig tröja och en röd skarf. Låt henne sedan ha bagetten under armen och en cigg i munnen när hon kommer cyklande mot kameran så man får kända byggnader i bakgrunden.

På så sätt undviker ni även att se ut som turister :)
 
Re: Re: Re: På tal om........

Nekomy skrev:
Oh! Har du flickvän. Då är saken biff.
Köp en basker, en bagette, en blå/vit randig tröja och en röd skarf. Låt henne sedan ha bagetten under armen och en cigg i munnen...

Vänta, vad hände med tröjan och skarfen? ;-)

På så sätt undviker ni även att se ut som turister :)

Avancerat kamouflage... Men så fort vi öppnar munnen och säger. "Jö nö seppa..." så blir vi avslöjade... :)
 
Sonnaren skrev:
Henri Cartier-Bresson tog denna bild av Ile de cité 1952. hur ser det ut i dag?
Helst med tidig morgondimma och i B/W.
Lycka till!!
Us

Ulf - var nere vid Siene idag och knäppte några bilder på Ile de cité a la Cartier-Bresson... men till min stora sorg fick jag för en stund sen veta att Cartier-Bresson dött...! En av historiens kanske mest betydelsefulla fotografer har gått ur tiden! Men huvudsaken är väl att vi aldrig glömmer hans fotografier!

I morgon stiger jag upp 5 och tar första metron in till stan. I hopp om morgondimma!

Cartier-Bresson är död.
Länge leve Cartier-Bresson!
 
Paris!

Gaer de Nord 700m till höger, europas största utomhusmarknad. Hitta en tjurig, mörkhyad "parisien", få henne glad genom ditt fotograferande!!! Tres bien!!!

Mvh KW
 
Highweiss skrev:
Ulf - var nere vid Siene idag och knäppte några bilder på Ile de cité a la Cartier-Bresson... men till min stora sorg fick jag för en stund sen veta att Cartier-Bresson dött...! En av historiens kanske mest betydelsefulla fotografer har gått ur tiden! Men huvudsaken är väl att vi aldrig glömmer hans fotografier!

I morgon stiger jag upp 5 och tar första metron in till stan. I hopp om morgondimma!

Cartier-Bresson är död.
Länge leve Cartier-Bresson!
Ja, det är tråkigt men är man så gammal som HCB var har man sin frihet att gå när man finner det lägligt - du förstår vad jag menar.
Men gör ditt bästa av "uppdraget".
Titeln på din bild skall kunna vara "Ode till HCB".
Lycka till!!
Us
 
Har inte läst igenom alla förslag hoppas denna inte har kommit upp annars är den värd att repeteras. Pere-Lachaise kyrkogården ska vara väldigt mäktig att beskåda och då framför allt Jim Morrisons grav (Sångaren i The doors).
 
Fattiga och Rika

Har inte läst igenom hela länken så kanske är detta inte nytt, men en sak som slår mig när jag är i Paris är att kontrasten mellan fattig och rik sällan blir tydligare än där...
 
Nåjo kära vänner - nu har ni säkert lidit av svåra sömnproblem, ångest och grym stress över att jag inte hört av mej efter min Parisvistelse. Här är jag, helskinnad och med väskan full med foton. Kom faktiskt hem för tre veckor sen... :)

Faktum är att jag inte riktigt uppfyllt så rysligt många av era förslag. Det här skulle jag leverera:

"...skall jag plåta inliners enligt Mats förslag."

Sorry, var i Bretagne när det begav sig... :-/

"...och Ile de cité 2004 för Ulf."

Jepp, plåtat! Men dock utan morgondimma trots två försök med väckning vid 5-snåret på morgonen. Men dock plåtat.

"...och skit för Jonas om jag råkar snubbla över en lämplig hög."

Sorry! Visst såg man en hög här och en hög där, men inte markant mer än i Helsingfors eller Stockholm!?

"...och romantik för flertalet av er."

Tja, några rutor, men inget speciellt bra...

Och var finns bilderna? På min hårdskiva... Kan nån vänlig själ tipsa mej om hur jag lämpligast sorterar upp dem på nätet!!! Nån form av färdigt ramverk? Gärna något mindre invecklat...? Har funderat och funderat på hur jag lämpligat skall lägga upp dem, men kommer ingen vart!

En stackars bild har jag nu lagt upp här på FS...

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=242645

Andreas
 
Highweiss skrev:
"...och skit för Jonas om jag råkar snubbla över en lämplig hög."

Sorry! Visst såg man en hög här och en hög där, men inte markant mer än i Helsingfors eller Stockholm!?
Ha! Om du inte såg fler hundhögar än så, hur många klev du i då!!?? :D
 
Jag har varit i Paris ett tiotal gånger sedan 1992 och har ännu knappt sett en hundskit. Det KAN ju bero på att man 1991 förbjöd hundskit(!) samt åker omkring med städmaskiner jämt o ständigt.
 
fotografera kända saker som ingen gjort förr..

ett exempel.. frihetsgudinnan i paris, man kan nästan se (ok, kanske med lite god vilja..) en nike-swoosh under hennes fot. hur många har fotat det (utom kanske jag då..)

/J
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.