Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ge mej ett uppdrag i Paris!

Produkter
(logga in för att koppla)
hmmm,
eftersom mitt fartygsprojekt tydligen är ute på djupt vatten försöker jag med ett nytt uppdrag.

Beväpna dig med en dalahäst (eller annat "typiskt svenskt" föremål och fotografera olika personer du möter med denna i handen. Detta kan vidareutvecklas med att objekten håller något typiskt franskt i den andra handen, en baguette kanske.
 
reecoy skrev:
hmmm,
eftersom mitt fartygsprojekt tydligen är ute på djupt vatten försöker jag med ett nytt uppdrag.

Beväpna dig med en dalahäst (eller annat "typiskt svenskt" föremål och fotografera olika personer du möter med denna i handen. Detta kan vidareutvecklas med att objekten håller något typiskt franskt i den andra handen, en baguette kanske.

Magnus, jag är från Finland. :). Men kanske en vodkaflaska, kniv eller yxa kunde fungera lika bra... :) Nä, men allvarligt talat så är det där ingen dum idé. Måste bara komma på vad som Finlands svar på dalahästen...! Och det är förvånansvärt svårt...!
 
Highweiss skrev:
Magnus, jag är från Finland. :). Men kanske en vodkaflaska, kniv eller yxa kunde fungera lika bra... :) Nä, men allvarligt talat så är det där ingen dum idé. Måste bara komma på vad som Finlands svar på dalahästen...! Och det är förvånansvärt svårt...!

Så farligt svårt är det ju inte... Ta en flaska Lapin Kulta eller en HK-korv (eller som du själv föreslog en flaska Koskenkorva...) Jag tror inte Finland har någonting lika konkret som svenskarnas Dalahäst. Men det kanske inte behöver vara något finskt, utan något annat som ligger nära ditt hjärta. Jag såg någon fotograf här på Fotosidan som hade fotat en Karlsson på taket-docka/nalle överallt omkring i Sverige. Det var ganska roligt...

Mvh. Lennart - Finländare även jag
 
Jag skall vara med på Friday Night Roller 13:e augusti. Det är en mycket imponerande och sevärd företeelse. Varje fredagkväll mellan 22:00 och 01:00 åker tusentals med inlinesåkare en bana runt på Paris gator. Poliseskort och allt....

Info


Det är nattfotografering och action samtidigt....utmaning nog??
 
Steroetyper!

Det finns ett antal franska stereotyper från , damen med hunden är en. En annan är mannen på cykel, med basker, på väg till sin favoritbaggeteria på andra sidan stan för att handla sin morgonbaguette. Det finns bilden på traktorn på motorvägen eller någon trafikerad stadsdel. Det finns målarna från montmartre. Det finns äppelodlarna som odlar pommac, cider och inte minst vinodlarna. De franska rapparna i norra stadsdelarna/förortrna. De franska kyparna. Försök hitta så många stereotyper som möjligt. Och varva gärna med "kontraster" som inte alls förknippas med detta.
 
Hej.
Är inte Paris, kärlekens och romantikens huvudstad??

Gör en svit med förälskade par som på olika sätt visar sin kärlek till varandra.

/Jacob vP
 
Addera

Ta Jacobs förslag och addera Pont Neuf så kan du göra din egen "De älskande på Pont Neuf"
 
Tag bilder på turister som fotograferar alla sevärdigheter så man inte ser vad de fotograferar men man ändå kan ana det.

Det andra Paris. De fattigare och lite sämmre kvarteren långt från den pustsade faseden man vill visa upp; försök hitta det riktiga Paris.

Fotografera det turister kan missa eller det som Paris inte vill att turisterna skall se. Fattigdom, missär i närheten av de rika turisterna.
 
lite OT så här mitt i tråden

Aviator skrev:
Jag såg någon fotograf här på Fotosidan som hade fotat en Karlsson på taket-docka/nalle överallt omkring i Sverige. Det var ganska roligt...

ehum.. ville bara påpeka att det är inte bara en fotograf som plåtar karlsson, utan det är massor med medlemmar på fotosidan. karlsson postas runt runt i sverige och man får en vecka på sig att plåta karlsson i sin hemort med sin egen speciella stil.
alla bilder samlas sedan under projektstartarens profil men med fotografens namn i bildtiteln.
rätt kul.
vill man anmäla sig så finns här den senaste listan: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=25193
 
Ett sidoprojekt under besöket i Paris skulle kunna vara att fotografera hundarnas lortar i miljö. För lortar lär det finnas gott om där. Gärna med kända byggnader eller romantiska kärleksmöten i bakgrunden. Och hellst i svartvitt!

Väl hemma i Sverige ordnar du en liten utställning som du kallar "Skitbilder från Paris".. :=)
 
Henri Cartier-Bresson tog denna bild av Ile de cité 1952. hur ser det ut i dag?
Helst med tidig morgondimma och i B/W.
Lycka till!!
Us
 

Bilagor

  • foto20.jpg
    foto20.jpg
    14.6 KB · Visningar: 421
barret skrev:
Jag skall vara med på Friday Night Roller 13:e augusti. Det är en mycket imponerande och sevärd företeelse. Varje fredagkväll mellan 22:00 och 01:00 åker tusentals med inlinesåkare en bana runt på Paris gator. Poliseskort och allt....

Info


Det är nattfotografering och action samtidigt....utmaning nog??

Ja jävlar - det där verkar lovande! Lita på att jag dyker upp. 15,000 inlineråkare... wow!. Ser du en lång kille med en 300D så vinka! :)
 
Ok, tack alla för en massa idéer! Åker om tio dagar, så ännu hinner ni bidra...!

Har inte lyckats fastna för ett tema. Istället tänker jag välja x antal idéer och helt eller delvis förverkliga dem. Bland annat...

...skall jag plåta inliners enligt Mats förslag.

...och Ile de cité 2004 för Ulf.

...och skit för Jonas om jag råkar snubbla över en lämplig hög.

...och romantik för flertalet av er.

Skall läsa ignom tråden några gånger till och väntar givetvis på fler uppdrag ännu. Så listan kommer att kompletteras...!
 
Hehe... det slog mej just att jag är i Paris när de dopingstinna Tour de France-grabbarna tramppar i mål...! Lägger till det på listan...!
 
Hur skulle det vara med nyskapande bilder på de 'vanliga' motinven i Paris: Eiffeltornet, Champs Elyses, Triumfbågen... Dvs bilder på vilka det klart syns vad som finns på bilden, och att man tydligt känner igen staden, men en typ av bild som inte synts tidigare (eller i alla fall inte ofta).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.