Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ge gärna kommentarer

Produkter
(logga in för att koppla)

Dadischa

Medlem
Känner att efter jag tog en bild som finns i mitt album nu så känner jag att jag skulle vilja att ni kommenterar den och säger vad ni tycker och tänker om den.
Det är min första blomm-bild så ha gärna det i baktanken. Men jag hoppas ni vill ge mig både bra och konstrktiv kritik.

Mvh Linda

Bilagor

• Flower by linda.jpg
    Flower by linda.jpg
    19.4 KB · Visningar: 330
Får väl vara snäll och skriva något då.
Börjar med det negativa.
Rörig bakgrund, beror troligen på att du kör med kitoptiken som har dålig ljusstyrka, är det 18-55:an eller?
Oskarp, fokus ligger på kronbladen till vänster, kan vara för att du kört på autoläget, kameran väljer då själv en fokuspunkt, jag såg knappt att det sitter en fluga i blomman.
För att vara ett blommakro känns den lite tajt beskuren i sidorna och ljuset är väldigt ojämnt.

Det som är bra då.
Till att börja med så är det bra att du lägger ut en bild, det visar att du VILL lära dig, det är i övrigt ett bra försök som är plåtat på rätt nivå med en bra tanke bakom. Nu är det ju synd att allt inte gick som det skulle.

Prova med att ställa över kameran på "Blomman".
För att lätta upp skuggorna kan du reflektera in lite solljus med ett vitt kartongark.
Prova lite olika inställningar och tänk på vad som skiljer sig mellan bilderna, lycka till.

Det har jag redan gjort. men ingen säger något :/

Inget större fel på bilden om du är nybörjare.Inte behöver du byta bort kit optiken,men om bakgrunden inte kan difusas pga optikens ljusstyrka.så kan man ju fejka bakgrunden tillfälligt själv. Bakgrunden är rörig men jag har sett värre ex med finare grejer än vad du har.Det är inte utrustningen som gör fotografen utan snarare bildseendet.

Det har jag redan gjort. men ingen säger något :/
Det är hopplöst, det där. Det publiceras så oerhört mycket bilder där så det ska fasen till att få nån att kommentera de alster man lägger ut.
Jag tycker att du gör rätt som går ut och explicit ber om det så här. Helt rätt. Hur ska du annars få respons?

Till din bild...:
Åtgärd 1: Fokus på flugan i blommans mitt. Om allt annat är suddigt och bakgrunden rörig så okej. Men flugan och blommans mitt måste vara knivskarpa.
Åtgärd 2: Skit fullständigt i alla som säger att du måste byta ut kitgluggen! Det finns dom som vunnit fototävlingar med hjälp av den. Den faktor som påverkar bildens kvalitet mest av allt är utrustningen bakom kameran.

Annars kan jag hålla med om det där att bakgrunden är störande rörig, men jag hoppar inte bakåt av det. Den där störande oskärpan får mej däremot att haja till. Jobba på den biten och återkom.

En fråga: Visst använder du dej av att låta kameran mäta in sej och fokusera innan du exponerar? Om du inte förstår vad jag menar så säg till så kan jag försöka guida dej.

ANNONS