Annons

Gatufotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

-cecilia-

Medlem
Jag har börjat bli taggat att ge mig ut på gator och fota människor, både som porträtt och i folkmassa. Det känns som en väldigt bra träning dessutom.

Jag var ute på en marknad igår och hade med mig kameran, men kände mig så osäker på hur och vad man får fota. Det är svårt att vara frimodig när man är så ny på det.

Hur brukar ni göra?

Kan man ta ett kort där många är med på bilden utan att fråga om det är ok?
Brukar ni fråga personer om ni får ta en bild (porträtt)? Vad säger ni då och hur brukar reaktionen vara?
Hur tänker man när man vill fota barn? Känns som föräldrarna kan ta illa vid sig om man frågar och att det sätter griller i huvudet på dem om vad man ska ha dem till?

Brukar folk kunna ta illa vid sig om man går och fotar prylar i tex loppisstånd? Det är väl ändå något man får göra bara sådär?


Förväntar mig tyvärr så mycket misstänksamhet... är det oftast det man möter eller är folk positiva?
 
Än så länge får du foto vad du vill och när du vill, på vem du vill (bortsett från skyddsobjekt och andra platser där det är förbud mot fotografering).

Min erfarenhet är att om någon tar illa vid så be om ursäkt och ta bort bilden sen brukar det inte vara några problem. Är du osäker så fråga personen om det är ok att ta en bild. Det värsta är att du får ett nej.

Finns diskussion på nedanstående länk:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=1505677
 
Som Gabriel sa så får du stort sett plåta vad du vill, så det är bara att ta kameran som jag nu skall göra o bege mig ut i stan och plåta. Jag försöker dock få bilderna när de inte ser det, men om de kommer på att man plåtar just dom så kan man även då få några bra bilder på några arga scener :D Så bara ut o plåta med dig, det e ju grymt väder ute! :)
 
http://www.youtube.com/watch?v=A8D1r5IDBRE

På videon så beskrivs det vad du får fotografera.

Du får fota vilka personer du vill, även utan deras samtycke (men det betyder inte att det är moraliskt rätt).
Detta kan vara bra att veta när du vill få till en "äkta" bild. Om man förvarnar att man fotograferar så kan bilden bli dålig eftersom de flesta människorna på gatan inte är modeller och därför så kommer de flesta att se "oäkta" och besvärade ut på bilderna.
 
Det är mest griller att få ur huvudet. Om man uppträder trevligt och bemöter folk efter bilden är tagen med ett leende brukar det ytterst sällan vara några problem. Om någon frågar så är det bara att ge positiva anledningar "För att du är så fint klädd". "jag tyckte det här var intressant" osv.

Ett sätt att få griller i huvudet är om du ser det som ett projekt, ett uppdrag du ger dig själv att dokumentera. Då har du en anledning att fotografera. Och det är ju ingen annan som är där och dokumenterar hur det såg ut. Jag har ofta svarat att jag fotograferar för ett eget projekt och det köper folk.
 
Hur tänker man när man vill fota barn? Känns som föräldrarna kan ta illa vid sig om man frågar och att det sätter griller i huvudet på dem om vad man ska ha dem till?
Är man en relativt ung kvinna (vilket du tycks vara) tror jag problemen är ganska små. Misstänksamheten är betydligt större mot oss medelålders män. Och det gäller nog inte bara om man plåtar barn, men är kanske mest påtagligt då.
 
Tack för bra svar!

Väldigt bra youtube-klipp dessutom!

Då ska jag bli lite frimodigare och börja ge mig ut på stan å fota. Ska nog börja med ett längre objektiv, trots minuset med liten bländare på det... bara för att öva :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.