Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gatufoto som ny grupp

Produkter
(logga in för att koppla)

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Vi har byggt en funktion som kallas grupper och vi tänkte att Gatufoto verkar vara en lämplig grupp att lansera det hela med.

http://www.fotosidan.se/groups/gatufoto/index.htm

Jag skall utse en ansvarig snarast. Just nu är det jag som står som ansvarig.

Jag har satt att man måste ansöka om medlemskap (medlemskap kommer krävas för att kunna lägga bilder i poolen) för Gatufotogruppen.

Om ni inte tycker det är en bra "typ" så kan det vara Helt öppen eller Helt stängd (man kan inte ansöka utan måste bli inbjuden). Säg till om ni vill ändra detta.

Återkom med synpunkter.

Så fort vi satt detta så slår jag om så Poolen styrs av Gruppens regler.

Jag ser det som positivt att man får ansköka om medlemskap i gruppen, tror att det behövs lite "styrning" i form av mer aktivt agerande.

Att det skulle krävas en inbjudan ser jag som negativt då risken finns att någon inte blir inbjuden av andra orsaker än det fotografiska.

Jag tror Ansökan är lagom också. Bra mellannivå! Bara att ansöka på så det blir ett bra gäng snabbt! :)

Mycket bra idè.
Det behövs ett bild-filter och gärna arbetsprov före medlemsansökan.
/Thomas..

Som jag skrev i den andra tråden tror jag det är bra med en grupp där man ansöker och visar att man har lite hum om vad det går ut på. Bra att man får länka bildexempel för det ställer lite krav på oss att tänka till. Blir lite som ett inträdesprov/arbetsprov även om det här inte är fråga om det utan mera som ett prov på att man fattat galoppen. Tror det här kommer att vara en positiv sak för fotosidan med lite mera uppstyrning/inramning och "krav", för att de som verkligen går in för sitt forograferande inte ska tröttna.

Ja, anmälan är nog en bra idé. Det finns som sagt mycket i poolen som väl inte platsar där.

Jag ser bara ett problem med ansökningsförfarandet: Hur går det till rent praktiskt när en ansökan behandlas, vem agerar domare? Finns det någon som vill ta på sig en sån uppgift? "- Tyvärr dina bilder är inte gatufoto-aktiga nog, du är inte välkommen".
Men det kanske inte är något problem, bara jag som är onödigt blödig.

Verkar lovande det här. Vad vi gjort igår är att blogginlägg kan taggas med olika "intressekategorier", och en av dem är Gatufoto. Det innebär att vi även kan länka in blogginlägg som handlar om ämnet.

Nästa steg blir att vi styr över så att det är medlemskap i gruppen som krävs för att kunna lägga bilder i poolen.

Att vara den som godkänner måste någon ta hand om. Just nu har jag tagit bollen. Den lilla "motiveringstexten" och med länkning till bilder känns väldigt bra och gör det mkt lättare. Hittills har alla varit väldigt motiverade så det har varit enkelt att bestämma. Det är klart att det kanske kännas svårt att tacka Nej, men jag tänker mig att den som är ansvarig skall slippa ta de diskussionerna utan vi har en standardtext som säger att "får du ett Nej så respektera det. Vill du klaga så gör det till redaktionen".

Jag tror också att vi skall lägga till ett klotterplank nertill under gruppen. Där kan informella saker skrivas, sådana som inte riktigt är en forumtråd men som ändå är en intressant för gruppens "interna" kommunikation.

Jag känner att "gruppfunktionen" kan drar Fotosidan.se mer mot sociala funktioner men jag tror att det kan vara ett bra sätt att adressera problemet "det har blivit för stort".

Några funderingar på ovanstående?

Är det förresten ngn som kan göra en liten "logga/signum" för gruppen. Den skall ligga ovanför rubriken Gatufotografering. Den skall vara 320x (max) 100 px. Ladda upp era förslag här så kan vi välja en.

Nu vet jag inte vad KFIB är för något, men om man inte är beredd att skriva en kort beskrivning så är det kanske så att man inte skall vara med. Inget konstigt med det.

Jag tror faktiskt inte att allt är för alla och det är bra med lite krav ibland.

Klubb För Inbördes Beundran. Det finns en risk för det med tanke på vad som anses vara gatufoto här. Cartier-Bresson, sv/v , motljus, skuggor, nära gärna med 15 mm osv osv.
En aning trist om alla plåtar så liksom.

Jag provade den typen av gatufotobilder på onexposure.net men där blev de inte godkända eftersom de var så vanliga. :)

Ja det där är klassisk argumentation så fort allt inte är för alla. Spelar ingen roll om det gatufoto eller schackklubben. Jag tycker att det kan vara stimulerande att det krävs lite av de som vill vara med.

mohei skrev:
Klubb För Inbördes Beundran. Det finns en risk för det med tanke på vad som anses vara gatufoto här. Cartier-Bresson, sv/v , motljus, skuggor, nära gärna med 15 mm osv osv.

Jag provade den typen av gatufotobilder på onexposure.net men där blev de inte godkända eftersom de var så vanliga. :)

Testa att ladda upp det du tycker är bra eller kul gatufoto!

Förhoppningsvis blir det en alltför stor grupp för att kunna kalla det för KFIB. Sedan att det skapas små grupper av fotografer som gärna kommenterar varandra är bara naturligt av flera skäl. -Bl.a kan det som du nämner, bero på likriktning i smak och uppfattning om vad som är gatufoto. Jag ser själv gärna fler färgbilder och färre speglingar i skyltfönster. Det innebär naturligtvis inte att jag inte kommer posta bild med skyltfönster om jag tycker att just min är den bästa som gjorts! ;)

Så gå med iaf, om du har en annan syn på hur det borde se ut. Du behöver inte kommentera eller ens titta på det som inte passar dig!/mvh peter

mohei skrev:

Tror du missuppfattat lite. Finns inga krav vad gäller svartvitt,ej heller motljus och skuggor eller brännvidd. men givetvis bör man ha lite hum om vad det är fråga om och det är därför man ska ge bildexempel och förklara sig lite vid inträdet.

Nu aktuelle Martin Parr är väl en av nutidens främste gatufotografer och han plåtar mest i färg. Vad gäller onexposure.net så finns där väl massor med oerhört vanliga, medhårsstrykande landskapsbilder i färg, typ "alienslem", men även en hel del vanlig, och bra svartvit gatufotografi, bl.a Bengan Björkboms. Men jag tror det är lättare att få "alienslem" godkänt där. (det får jag säkert äta upp???).

Alienslem!
Så uppfriskande. Ska tala med Svenska Akademin om detta. Blir ju som fittstim och finansvalp. Ett nytt ord. Som "skruttmulle" som är mitt nya favoritord.
Angående onexposure, så testade jag tre bilder som blev "godkända". Huvva, ska man bli glad? Näe. Det är en rätt trist sajt (med alienslem åsså), så det blir inga fler bilder där.
Martin Parr, ja. Han har en stor produktion och har varit flitig. Respekt. En del av hans bilder är verkligen bra.
Sen låter det ju trivsamt med en gatufotogrupp. En anledning till att gatufoto har sitt berättigande
är att du som medborgare (fortfarande) har möjlighet att fritt dokumentera din omvärld i bilder. Tänk om den rättigheten inte fanns?
Det finns säkert mörkermän både där (och till och med här) som gärna skulle se att den rättigheten
inskränktes. Vi skulle till exempel då tillåtas fotografera löv, vattenfall (alienslemvarianten), pippifåglar eller älgar? Men inte människor i gatumiljöer.

Nu ska kanske inte tråden handla om onexposure, men jag måste säga att trots att jag besöker den ganska ofta,(aldrig prövat att posta).-Så är den faktiskt ganska trist. Funderar lite också på det där M.Heinakroon skrev om vad hon tyckte va tråkiga bilder, men ändå valde hon inte bara att fotografera sådana. -Utan också posta dem där, med ett negativt resultat pga de har så "liknande bilder". Både lite märkligt och motsägelsefullt av Monika, men faktum är när jag tittar på bilder där så blir jag ofta uttråkad. Här på FS händer det iaf ngt oväntat då och då. Ett faktum som jag tycker talar för att ett ev. juryförfarande vore förödande.

peter6611 skrev:
Nu ska kanske inte tråden handla om onexposure, men jag måste säga att trots att jag besöker den ganska ofta,(aldrig prövat att posta).-Så är den faktiskt ganska trist. Funderar lite också på det där M.Heinakroon skrev om vad hon tyckte va tråkiga bilder, men ändå valde hon inte bara att fotografera sådana. -Utan också posta dem där, med ett negativt resultat pga de har så "liknande bilder". Både lite märkligt och motsägelsefullt av Monika, men faktum är när jag tittar på bilder där så blir jag ofta uttråkad. Här på FS händer det iaf ngt oväntat då och då. Ett faktum som jag tycker talar för att ett ev. juryförfarande vore förödande.

Inte ett dugg märkligt. :)
Jag testar mig fram i livet. Provar olika sätt att plåta. Kanske hittar jag en egen stil, kanske inte.
Dessa två "standardgatufotobilder" blev ratade på onexposure. "Väntan" blev också ratad på Pentax Photo Gallery.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1044405.htm
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1041426.htm

På onexposure och Pentax Photo Gallery är det en liten klick människor som bestämmer vad som ska publiceras. Det är förödande för ens egen utveckling. Och det verkar vara lite KFIB över dessa webbsidor. Så vill jag inte ha det på FS.

Särskilt den första bilden med perrongen var ju riktigt bra...Men om de tyckte att de hade för många sådana, så.....skit i det! Jag tror att din idé om nya gatufoto är fel. Antagningen dit är inte ett nålsöga, inte heller en flaskhals,- utan snarare en procedur för att försäkra gruppen om att du har en blekaste aning om vad du postar innan du gör det! Jag hoppas nog som du, att det blir lite mer variation. Men det bästa i det nya systemet är att slippa alla vilsna spam bilder! Jag hoppas att du reggar dig!

ANNONS