Annons

Gatufoto för nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)
dJb skrev:
Jag har redan klämt lite på den och har blivit tillfrågad om jag inte vill ta och valla runt den en sväng på stan.. tror jag ska nappa på erbjudandet. :)

Mitt första intryck är iaf att den verkar mycket trevlig. Sökaren är mycket bra och slutaren är väldigt tyst. Betydligt tystare än på min Bessa (frid över dennes minne :) )
Jag återkommer med en mer ingående bedömning.

/D

Har du dödat Bessan?
 
timeUnit skrev:
Har du dödat Bessan?

Hehe ja... tyvärr. Den blev utsatt av en attack av ett vitt sauternesvin när jag förvarade dem båda i en väska.. Vinflaskan gick sönder, något som i princip aldrig händer.. Till en början fungerade den men efter ett tag så slutade mätsökarmekanismen att fungera antagligen beroende på att glasen och speglarna kladdat ihop på nåt sätt. Hade den inne på kamerateknik men de kunde inget göra och Robert White kunde bara konstatera att det enda var att skicka den till Japan för rengöring. Vilket nog inte skulle bli så billigt. Jag har annonserat ut den här men funderar på att kanske behålla den som ett vidvinkelhus då man inte har behov av skärpeinställning. Tiderna och automatiken fungerar trots allt än så länge..
 
Nu är det klart detta objektiv kommer jag att köpa .Canon Objektiv EF 50 mm f/1.4 USM , tror ni detta kommer att funka bra för gatufoto???...
 
Jag har precis börjat försöka mig på gatufoto (det här är även mitt första inlägg här på fotosidan så hej alla glada!) så här kommer mina egna, helt amatörsmässiga, observationer; Du behöver knappast något ljusstarkt objektiv eftersom du kommer vilja blända ner en del ändå för att få bättre skärpedjup.

50mm fungerar när man som jag (och du?) är nybörjare på det här med gatufoto men du kommer helt klart vilja ha mycket mer vidvinkel förr eller senare. Jag har det snorbilliga canon EF 50mm f/1.8 men använder mycket hellre kitobjektivet (18-55mm f/3.5-5.6).

I vilket fall som helst så är det där med blygheten ett mycket större problem än utrustningen. Jag jobbar på det i alla fall. :)

--
Magnus Blikstad
 

Bilagor

  • fel_hall.jpg
    fel_hall.jpg
    26.8 KB · Visningar: 316
dJb skrev:
Hehe ja... tyvärr. Den blev utsatt av en attack av ett vitt sauternesvin när jag förvarade dem båda i en väska.. Vinflaskan gick sönder, något som i princip aldrig händer.. Till en början fungerade den men efter ett tag så slutade mätsökarmekanismen att fungera antagligen beroende på att glasen och speglarna kladdat ihop på nåt sätt. Hade den inne på kamerateknik men de kunde inget göra och Robert White kunde bara konstatera att det enda var att skicka den till Japan för rengöring.

Aj, surt. Men för den våghalsige borde det nog gå att plocka av toppkåpan och rengöra själv - mätsökarmekanismen är ju iaf mekanisk. Fast det kan ju behövas specialverktyg förstås.

Jag har fått justera mätsökaren på min Canon 7 med eltejp pga att jag inte har Canons verktyg TO6A-C151-747A eller motsvarande (det måste vara en väldigt tunn fast nyckel) som behövs för att justera mätsökarföljaren. Givetvis gick det att justera den åt ena hållet med en vanlig skruvmejsel - men det var fel håll :( .

/Anders - våghalsig klantskalle
 
andgi skrev:
Aj, surt. Men för den våghalsige borde det nog gå att plocka av toppkåpan och rengöra själv - mätsökarmekanismen är ju iaf mekanisk. Fast det kan ju behövas specialverktyg förstås.

Jag har fått justera mätsökaren på min Canon 7 med eltejp pga att jag inte har Canons verktyg TO6A-C151-747A eller motsvarande (det måste vara en väldigt tunn fast nyckel) som behövs för att justera mätsökarföljaren. Givetvis gick det att justera den åt ena hållet med en vanlig skruvmejsel - men det var fel håll :( .

/Anders - våghalsig klantskalle

Jag har funderat på det men mätsökaren innehåller ett 70-tal små delar och ingen verkstad i Sverige kunde fixa det och Robert White i UK där jag köpte kameran kunde bara rekommendera Cosina själva i Japan för en sådan rengöring men man kan ju alltid öppna och se hur det ser ut. :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.