Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gatufoto för nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)
!

Uttryck skrev:
Men om meningen m det arrangerade är att få med den ickearrangerade verklighetens reaktioner på bild så är det väl ändå nån form av gatufoto eller?

Ja du har kanske rätt…om vi jämställer "sova på kudde" med en konsert eller ett torgmöte, som kan anses vara "arrangerade"…där går vi runt och fotograferar "publikens" reaktioner. Förmodligen kommer våra bilder av publikens reaktioner att räknas in i kategorin "gatufoto". Så varför inte dina?

Ps. Jag tyckte rent spontant att din idé var "häftig". Hoppas du kan förverkliga den! Ds.
 
Uttryck skrev:
Att träna på gatufoto i sin hemstad där man kan råka på nån man känner är nog värst för många i alla fall om man bor i en mindre stad som jag gör. Man får lätt för sig att alla tycker att man är lite suspekt när man springer omkring och fotar på stan "helt utan anledning" typ.

Så är det…en "suspekt typ"…åtminstone i början‚men det glömmer människor fort om du alltid har en kamera med dig…å då kan du fota "hej vilt" bland alla du känner och alla andra med:)

Fortsättt vara en "suspekt typ" :)!
 
Uttryck skrev:
Ska kolla m syrran. Namnet både på tjejen o hästen låter bekant. Kallas hennes syster för Guggi möjligen? Jag har själv haft häst också så det är möjligt att jag vet vem det är.

JAAAAA!!!det är hon!!!!
gud vad kul!! syrran kallas för Guggi och heter Gunilla tror jag. duktig på dressyr.
"Orkan" är ett svenskt halvblod som jag gråtit så MYCKET över att jag sålde....min älskade Pålle.
Det var jag som red in honom själv.han har skitfina gångarter....
Snälla kan du inte kolla upp hur jag skulle kunna få tag på henne...får jag tag på syrran får jag tag på Anna-Lena.Du kan ju be dem maila mig på [email protected] så kan dom ta kontakt med mig först....det skulle vara underbart snällt....eller om du kommer ihåg vad Guggi heter i efternamn. evigt tacksam för hjälp om det går..:-D
 
Personligen gillar jag HCB:s bilder mycket. Men jag läste att många av hans verk (pojken med vinflaskan, kyssen mfl) är iscensatta. Någon som vet om det är så? Inte för att bilderna blir sämre, men spontaniteten försvinner lite.
 
Uttryck skrev:
Tycker ö h t att det är lite svårt att förklara varför man är fascinerad av gatufoto för en icke fotointresserad. Bilder tar man ju bara på vackra vyer, blommor o människor man känner typ är ofta den gängse uppfattningen. Även om jag också gääärna fotar blommor o människor jag känner också.


Blommer och vackra vyer å sånt, det växer man ifrån!

Gatufoto e för modiga och vuxna fotografer!! ;)
 
klerk skrev:
Personligen gillar jag HCB:s bilder mycket. Men jag läste att många av hans verk (pojken med vinflaskan, kyssen mfl) är iscensatta. Någon som vet om det är så? Inte för att bilderna blir sämre, men spontaniteten försvinner lite.
Om det är som du skriver så håller jag med dig…spontaniten försvinner. Nu vet vi ju att HCB bekymrade sig föga om teknik…filmerna framkallades och kopierades av ngn annan(som kunde hantverket bättre än HCB). Personligen har jag en bild i skallen – en bild som jag skulle kunna ta om "arrrangerad" – min "mästarbild". Tycker dock att det vore orätt…ety bilden skulle inte vara "dokumentär" utan arrangerad.
 
dobos skrev:
Bengt, jag tycker det är lite gradskillnad mellan att fota på gatan i fredliga Sverige och att fota fattiga/kriminella i andra länder med lite hetsigare kultur. Modigt att ta den bilden, vill jag säga. Själv är jag mycket mer försiktig utomlands, känns betydligt mer olustigt när man inte är på hemmaplan. Lagar och regler kring fotograferande på gatan kan också vara helt andra i andra länder.

//Lasse

Håller med om gradskillnad....!

Men tror Sverige håller på att närma sig Europa även i det hetsiga avseendet.....!

Har faktiskt haft några diskussioner (I Stockholm nyligen) då jag fått förklara "den svenska friheten att kunna fota alla utomhus.." ;)

Och det är nytt för mig.
/B
 
ulfc skrev:
Bra! Vi är allesammans modiga och vuxna fotografer! Kan vi få mer sådant:)

Ps. Benganbus…peppa oss mer!Ds.



Tack Ulf! :)

Försökte med mitt inlägg på nå't sätt "välta bikupan" för att få litet fart på gatufotodebatten...." ;)

Men för att försöka vara litet seriös,
jag tycker att gatufoto kräver ett viss mått av mod..
Mod att möta människor,
även i småstäder Karin! :)

/B


Ps. Visserligen är jag född/uppvuxen i Stockholm,
men bor numera i en liten håla utanför,
och där går det fint att kuta runt med kameran! :)
"Där e han me kameran" säger dom, "han e ofarlig"! ;)
 
Benganbus skrev:
Tack Ulf! :)
Men för att försöka vara litet seriös,
jag tycker att gatufoto kräver ett viss mått av mod..
Mod att möta människor,
även i småstäder Karin! :)
/B;)

Visst är det lite så?
att våga utsätta sig...
för mig handlar det precis om det att våga närma sig en situation, flera människor eller en.
Jag tycker nämligen om att gå nära...vilket oxo gör att "objektet" oftast blir medvetet om en i den stund man tar bilden.
Ofta får man ett litet leende och man ler tillbaka i samförstånd att man delade ett litet ögonblick
det är det som jag tycker är häftigt.
det killar liksom lite i magen..jag gillar känslan av fjärilar i magen när jag fotar.
 
Eller så kan man bli bjuden på en whirrepinne från nåns fickplunta också. Om man bjuder på ett leende efter man fotat någon man inte känner. Hände nyligen i Barcelona. Jag gillar inte whiskey så min man fick istället.

Som med den här bilden...

Cigarren

Fotad på 85mm ca. Men killen som har blicken in i kameran tyckte bara att det var kul och blev nyfiken på varför jag fotade publiken istället för att se på när Barca gjorde mål.
 
Uttryck skrev:
Eller så kan man bli bjuden på en whirrepinne från nåns fickplunta också. Om man bjuder på ett leende efter man fotat någon man inte känner. Hände nyligen i Barcelona. Jag gillar inte whiskey så min man fick istället.

Som med den här bilden...

Cigarren

Fotad på 85mm ca. Men killen som har blicken in i kameran tyckte bara att det var kul och blev nyfiken på varför jag fotade publiken istället för att se på när Barca gjorde mål.


Hej Karin!
"Suzy" här. Tycker att bilden blev ngt just därför att mannen tar ögonkontakt.
alla andra tittar framåt.Lite whiskey kan man ju stå ut med.
 
Karin kollade på dina bilder i Barcelona
Du skall veta att dina bilder är så inspirerande.
Jag blir jättesugen på att fota.
du får absolut inte säga att du inte "vågar" då skulle det missas många bra bilder tror jag.
Jag gillar dessa jättemycket-

"Tjejkompisar"
"Kvällsrunda med hunden"
"Inte så glad"
"Ursäkta mig damen, men jag var nog före dig..."
-(vilket ansikte kvinnan har)
"Är räkorna fina idag?"
 
Håller med. Karins gatufotande har potential!

Blir själv väldigt sugen på att ge mig ut och på lördag tänkte jag eventuellt ta en tur i Köpenhamn och sen besöka Brassai-utställningen på Louisiana! :)

/D
 
suzy n skrev:
Hej Karin!
"Suzy" här. Tycker att bilden blev ngt just därför att mannen tar ögonkontakt.
alla andra tittar framåt.Lite whiskey kan man ju stå ut med.

Ja, och med denna man fick jag ju possitiv kontakt med också. Och det hela blev ju ett minne i sig då han bad sin polare, han m cigarren att bjuda på lite whiskey.

Folk i publiken blev lite nyfikna när jag fotade dem. Vissa blev kanske lite "störda" också men det får man ta.

Ja, kanske lyckades jag m mina gatufotobilder i Barcelona. Det är ju dock mitt första "seriösa" försök förstås. Kul att ni gillar bilderna. För mig känns många av bilderna verkligen som frysta ögonblick m personer som jag kommer att minnas även om jag inte ens pratat m dem.

Att våga ja, i Barcelona så släppte den spärren helt för mig. Var ju där på vuxensemester utan barn också så då kan man ju lättare koncentrera sig och ta lite tid på sig med fotandet.

Men måste våga lite mer på hemmaplan också. Davids fina Luleå-bilder var ju kanonfina, så dom blev jag inspirerad av!
 
suzy n skrev:
Visst är det lite så?
att våga utsätta sig...
för mig handlar det precis om det att våga närma sig en situation, flera människor eller en.
Jag tycker nämligen om att gå nära...vilket oxo gör att "objektet" oftast blir medvetet om en i den stund man tar bilden.
Ofta får man ett litet leende och man ler tillbaka i samförstånd att man delade ett litet ögonblick
det är det som jag tycker är häftigt.
det killar liksom lite i magen..jag gillar känslan av fjärilar i magen när jag fotar.


Då e 15 mm toppen! ;)

Då måste man vara nära, annars blir det inget! ;)

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/549688.htm


Här står jag med axeln mot tåget! :)

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/516463.htm
 
Uääääh, jag blir fnoskig. Man hinner ju aldrig ut innan det blir för mörkt för att fota:-(
Har fått jordens inspiration av tråden, men vad hjälper det när det är svart som en säck så fort man är ledig...
 
Makten skrev:
Uääääh, jag blir fnoskig. Man hinner ju aldrig ut innan det blir för mörkt för att fota:-(
Har fått jordens inspiration av tråden, men vad hjälper det när det är svart som en säck så fort man är ledig...

Då hjälper det endast att skaffa sig ett väldigt ljusstarkt objektiv eller försöka fota där det är lite belysning. Jag har kört m mitt Sigma 30mm/1.4 när det är taskigt ljus.

Och jag har dessutom fått svar från två teaterskoleelever så mitt kuddprojekt (se längre upp i tråden) kanske ev kan bli av. Nån gång när jag har tid i vår.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.