Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Garantin på begagnad kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rhodugune

Medlem
Gäller garantin fortfarande vid köp av begagnad kamera?

Jag är rätt ny här, provade och söka på garanti, men hittade inget och finns det redan en sådan tråd, blir jag glad om jag blir hänvisad dit. :)

Är i begrepp att köpa min första systemkamera och tanken har slagit mig, att har man tur så kan man få lite mer för sina slantar, om man köper begagnat.

Men jag har hört att garantin inte alltid följer med en vara när den sälj begagnad, är det någon som vet vad som gäller?

Tjänar man på att köpa begagnat, är det värt risken att köpa en kamera utan att säkert veta dens historia?
Jag välkomnar er erfarenhet och hur ni tycker hur man ska göra. :)

Kram, Maya
 
Hej,
jag kollade just detta med Cyberphoto, men det är möjligt att det skiljer från butik till butik, men där gällde garantin även för den som köpt begagnat. Svaret jag fick från Cyberphoto:

Garantin gäller även för honom/henne. Det är datum på kvittot som är aktuellt och blir det problem så ändrar man bara till den rätte kundens adressuppgifter så löser det sig.
 
Tack för det snabba svaret, jag får helt enkelt kolla med butiken där kameran jag är intresserad av är köpt. :)
 
Menar du fabriksgarantine eller garantin säljaren ger? Åtminstone när jag en gång köpte en objektiv (från privatperson) med fabriksgarantin kvar gällde den när jag garantirenoverade den men inte när den kunde inte renoveras, originalsäljaren (dåvarande Fotovideo, nu Rajala) sade att garantin gäller endast original köparen och dom ska inte ersätta/byta objektiv. Om jag hade skickat den tillbaka till privatperson jag köpte den från hade den dock fungerat. Däremot när jag har köpt från begagnade objektiv/kameror (i sig från England) har jag fått garantin för begagnade grejor, den varierade lite men var 1-3 månader.

Tänker köpa en reservkamera snart och ska mest sannolikt köpa begagnad, bortsett ovannämnd objektiv har jag inte haft några problem...
 
Tack för ditt långa svar, så det är så det fungerar. :)

Det är bra att veta vad man får när man köper en begagnad kamera, när det gäller garantin, för man vet aldrig om det blir något fel på kameran eller att den går sönder.

Är det värt att kameran är billigare, emot att garantin kanske inte täcker på samma vis, som om man köpt den ny?

Tack igen, Maya
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.