Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Garantiärenden vid köp i USA

Produkter
(logga in för att koppla)
Har funderat på att köpa en 5D m3 och eventuellt något bättre objektiv på plats i USA. Nu är det ju så att Canon inte har någon världsgaranti.

Men hur hanterar man garantiärenden som uppstår? Skicka prylarna till ÅF i USA? I så fall får man ju väga fraktkostnaden mot vad man spara jämt emot att köpa hemma i Sverige.

Om det är någon som har erfarenheter av detta får ni gärna dela med er.

Eftersom det redan finns mängder med trådar som berör ämnet moms och tullavgift behöver vi inte diskutera det här.

Jag funderade på att göra precis detsamma (fast en 6D). Kamerahandlaren där menade att man skickar ju kameran inte till ÅF utan till Canon USA, och beroende på märke (han sa alltså inte Canon explicit...) kan det till och med vara så att de kräver att kameran skickas in från en adress i USA för att acceptera den.

Om detta stämmer eller inte har jag inte kollat upp, men killen i affären upplyste mig om det när jag stod med betalkortet i handen. Förmodar att han inte skulle säga det om det inte stämmer. För mig var det i alla fall nog för att hoppa över det köpet.

Ett par andra saker som kan vara bra att ta med i beräkningen är att priserna i USA är angivna exklusive skatt. Den varierar mellan olika delstater, men ligger typiskt mellan fem och tio procent tror jag. En annan detalj är att du får ett års garanti i USA medan jag fick tre år av min lokala återförsäljare här hemma i Sverige. För en 6D låg priset för utökad garanti till tre år på 349USD (ex. skatt).

Det låter konstigt att det skulle spela någon roll varifrån kameran skickas, Amerikaner åker ju på semester och tjänstgör över nästan hela världen. Det framgår av serienumret i vilket land kameran är såld, enligt vag jag hört från Canon RCC.

I Sverige kan du skicka din kamera till återförsäljaren eller direkt till en verkstad för garantiservice. Borde väl vara samma på andra ställen också, bara att det är samma kontinent där man köpte den.

Ja, det låter ju lite märkligt, och om man tänker göra ett sådant köp är det ju värt att ta reda på hur det ligger till. Man kan ju tänka sig att returadressen kameran skickas till efter service ska vara på den kontinent som den hör hemma i. Om ÅF tar emot kameran så är det ju inte ett problem, annars blir det ju lite värre.

Många gånger visar sig garantiproblem inom de första dagarna. Är man kvar i USA några veckor, eller om man åker dit lite titt och tätt (själv brukar jag vara i USA 4-5 gånger om året, sådär), så kan man reklamera på plats inom de första veckorna, eller så får man ta med den vid nästa tillfälle.

Är det en engångshändelse att man är i USA får man fundera runt den förutsättningen, förstås.

Canon garanti.

Har funderat på att köpa en 5D m3 och eventuellt något bättre objektiv på plats i USA. Nu är det ju så att Canon inte har någon världsgaranti.

Men hur hanterar man garantiärenden som uppstår? Skicka prylarna till ÅF i USA? I så fall får man ju väga fraktkostnaden mot vad man spara jämt emot att köpa hemma i Sverige.

Om det är någon som har erfarenheter av detta får ni gärna dela med er.

Eftersom det redan finns mängder med trådar som berör ämnet moms och tullavgift behöver vi inte diskutera det här.

Hej.
Så här är det:
Precis som du skriver så har Canon tagit bort den s.k. världsgarantin på kamerahus och objektiv. Man delar in världen i regioner (läs på deras hemsida om detta). USA är en del av Nordamerika regionen. Om du köper kamerahus och/eller objektiv så skall alla garantiärende gå via det företag som man köpte sakerna hos. Du svarar själv för farkten dit om du inte lyckas avtala något annat. Returfrakt kan du vara säker på att dom (företaget) också (gärna) vill ha av dig.
Jag måste skriva lite om moms och tull. Om du skulle köpa sakerna då du är i landet och inte betala moms och tull uppstår det ett problem när du får sakerna åter efter en garantirep. Tullen i Sverige kommer absolut att se att du inte fört in sakerna i Sverige enligt reglerna.
Om du i stället betalat moms och tull blir det ett helt annat läge,kanske mindre problem kort och gott.
Du skall nog kontakta tullen hur det blir med eventuell moms och tull på garantirep.
Jag själv tänkte att köpa Canon objektiv m.m från USA tills det att jag genom en kontakt i Sverige på Canon fick klart för mig det problem som kan uppstå. Jag har i stället köp allt jag behövde i Europa. Europa utgör en egen region i Canon´s värld. Samma garanti som, i moder Svea landet. Men betydligt biligare i Europa och det uppstår inga tull eller mons frågor efter som det inte finns sådat mellan länder inom EU. Jo, du betalar moms. men bara i det land där du köper dina Canon saker.Vad du slipper är tull och framför allt garantin är utan problem.

Hej.
Så här är det:
Precis som du skriver så har Canon tagit bort den s.k. världsgarantin på kamerahus och objektiv. Man delar in världen i regioner (läs på deras hemsida om detta). USA är en del av Nordamerika regionen. Om du köper kamerahus och/eller objektiv så skall alla garantiärende gå via det företag som man köpte sakerna hos. Du svarar själv för farkten dit om du inte lyckas avtala något annat. Returfrakt kan du vara säker på att dom (företaget) också (gärna) vill ha av dig.
Jag måste skriva lite om moms och tull. Om du skulle köpa sakerna då du är i landet och inte betala moms och tull uppstår det ett problem när du får sakerna åter efter en garantirep. Tullen i Sverige kommer absolut att se att du inte fört in sakerna i Sverige enligt reglerna.
Om du i stället betalat moms och tull blir det ett helt annat läge,kanske mindre problem kort och gott.
Du skall nog kontakta tullen hur det blir med eventuell moms och tull på garantirep.
Jag själv tänkte att köpa Canon objektiv m.m från USA tills det att jag genom en kontakt i Sverige på Canon fick klart för mig det problem som kan uppstå. Jag har i stället köp allt jag behövde i Europa. Europa utgör en egen region i Canon´s värld. Samma garanti som, i moder Svea landet. Men betydligt biligare i Europa och det uppstår inga tull eller mons frågor efter som det inte finns sådat mellan länder inom EU. Jo, du betalar moms. men bara i det land där du köper dina Canon saker.Vad du slipper är tull och framför allt garantin är utan problem.

Tack för ett givande svar. Det gav mig lite att fundera på..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar