Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gammalt olympusobjektiv på EOS 400d

Produkter
(logga in för att koppla)

agegbg

Medlem
Jag har läst lite här och där att folk har använt pentaxobjektiv på sina kameror, så tog jag upp farsans gamla Olympuskamera en OM10

Där sitter ett fast 50 mm ZUIKO objektiv.

Min fråga är enkel,

Ska jag ens försöka hitta en adapterring för detta objektiv?

MVH
Markus
 
Jag antar att det är en 50/1.8 (det är den vanligaste modellen), objektivet är riktigt bra (men de är de flesta 50 mm) men inte enastående.

Det går utmärkt att använda detta objektiv med en adapter för Canon EOS, jag har en själv. På din 400D blir objektivet ett kort tele (motsvarande 80 mm) vilket brukar passa bra för porträtt, vid porträtt vill man ofta ha kort skärpedjup vilket du också har möjlighet till med största bländare f/1.8.

Men att fotografera med adaptrar är lite knöligare än att använda EF-objektiv, först och främst det finns flera olika typer av adaptrar med den enkla varianten får du ingen automatik alls att tala om. Sökarbilden i EOS kamerorna är inte gjord för manuell fokusering vilket gör det knepigt att fokusera, ljusmätningen påverkas också av sökarbilden varför den upplevs som ganska opålitlig. Många använder histogrammet och provar sig fram till rätt exponering.

Den lite smartare modellen av adaptrar gör livet lite enklare, adaptern är utrustat med ett så kallat AF-chip vilket gör att fokusstödet fungerar (den gröna punkten lyser när motivet är i fokus), men ljusmätningen fungerar fortfarande som tidigare.

Med den senaste modellen av smartare adaptrar får vi även fungerande ljusmätning med objektivet på full bländare i M-läget, vi kan då välja både tid och bländare på kamerahuset och se direkt på ljusmätaren vilken exponering vi får (men vi får fortfarande blända ned själva innan vi trycker på avtryckaren). Vi kan även programmera in objektivets brännvidd så att den finns med i exif-informationen, förutom använd tid och bländarvärde.

Själv har jag nyligen skaffat mig den sistnämnda typen av adapter och tycker att först nu känns det meningsfullt att använda mina gamla objektiv annat än som utslag av ren experimentlusta.

Adaptrar köper man enklast och billigast från ebay.com, den enklaste modellen finns från c:a 100 kr medan den mest avancerade kostar c:a 350 kr. Vill du bara leka så köp den billigaste, men vill du verkligen använda objektivet rekommenderar jag klart den smartare adaptern som du hittar här:

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dl...45283&ssPageName=STRK:MEWAX:IT#ht_4108wt_1113

Jag har själv handlat av denna säljare och de levererar till Sverige fraktfritt på c:a en vecka.

Tänk också på att gamla Olympus objektiv går att köpa ganska billigt idag, om det skulle visa sig att du gillar att fotografera med manuella objektiv.
 
Hej !

Förutom att exponeringen kan bli lite lustig, se Saras svar, så går det alldeles utmärkt att använda OM-optik.

Jag har ett sånt här:
http://www.kaffebrus.com/adapter-olympus-till-canon-eos-897.html,
och en från LP-foto utan chip,
men passformen i denna är inte bra.
Den varianten Sara förespråkar verkara vara bättre.

Det var en bonus att kunna använda OM-optik på Canon, min "skärpelista" ser ut så här, detta med 40D, med fullformat kanske den blir annorlunda:

Kanonskarpa, ingen inbördes ordning:

Zuiko 24/2,8
Z 50/1,4
Z 35-70 3,5-5,6 ( fanns oftast i kit med OM40 )
Z 50/3,5 macro (i macroområdet, slås sedan av 50/1,4)
Z 135/2,8
Canon 70-200 4LIS


Skarpa:

Canon 17-55 /2,8
Zuiko 85/2,0
Z 100/2,8
Z 50/3,5 macro utanför macroområdet.



Bra

Z 50/1,8



Används ej

Z 35/2,8
Z 35/2,0
Z 35-70 /3,6
Z 75-150 /4
 
Rekommenderar även OM Zuiko 50/1,4, 24/2,0, 28/2,0, 35/2,0

Rekommenderar även OM Zuiko 50/1,4, 24/2,0, 28/2,0, 35/2,0

OM Zuiko MC 50/1,4 (MC/multicoated är viktigt)
OM Zuiko MC 24/2,0 (MC/multicoated är viktigt)

är nog det allra häftigaste i normal- och vidvinkeloptik som någon japansk tillverkare någonsin haft. Bättre än Canons egna, ligger i Carl Zeiss för Canon-klass med ett eller två plus efter.

och 28/2,0 jämte 35/2,0

är inte långt efter. 2,8-objektiven är också bra men 1,4 och 2,0 ger en sökarupplevelse som är enastående.

För den som använder 5D eller annan fullformatare:

Leta efter ovanstående samt även OM Zuiko MC 21/2,0 och Fisheye OM Zuiko 16/3,5 med inbyggda filter – effekten är en aning bortkastad på en kamera som inte utnyttjar fullformatet, så jag rekommenderar inte köp för ägare av 10-50 och 300-500-serien.

Pris i förhållande till prestanda kompenserar fullständigt böket med tappad automatik.

Olympus gamla OM-telen blir däremot klådda av Canons moderna motsvarigheter.
 
Senast ändrad:
Hej,

Jag sitter i samma båt, och har i farsans skåp hittat ett Olympus 35-105 1:3.5-.4.5 Makro som har suttit på ett Olympus OM707.
Jag är dock bosatt i Ungern och kommer inte att beställa en adapter på nätet, men undrar om samma adaptrar kan funka för mig.

Nu kommer jag ju rätt billigt undan för ett Makro-objektiv, men ställer ändå frågan: är det värt att köpa en adapterring till min EOS 350D? Är det ett dugligt objektiv för en nybörjare?

Om jag blir av med AF bryr jag mig inte, då jag oftast gillar att köra MF ändå.
 
HeJ !

Ibland släpar Katten in nått och sitter stolt och väntar på beröm ......... .

Olympus var tidigt, minns jag rätt så var de först, ute med AF , men de gjorde en variant av otik med nästan samma fattning som OM, det gick att sätta OM optik på 707 serien och även på någon sorts halvmanuell variant.

Däremot gick det inte att sätta AF optiken på äldre OM-hus, det fanns ingen
avståndsinställning, om det finns någon bländarring vet jag ej.
förutom detta flyttades låsningen från optiken till huset.

Detta retade givetvis Olympusfans och många övergav märket.

För att det sak gå att använda behövs en avståndsring och en bländarinställning, adaptern kan ju limma , men det är ju inte så kul.

//MW
 
Hm, ja jag kommer "släpa" med objektivet tillbaka hem till Budapest imorgon så får man väl se om man ger sig på att försöka lyckas använda det.
Tråkigt om man skulle köpa saker som inte funkar men samtidigt värt ett försök.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.