Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gammal scanner till ny dator?

Produkter
(logga in för att koppla)

BNelly

Aktiv medlem
Har skaffat en ny dator med Windows 7, 64-bitar. Kan jag använda min scanner Nikon Coolscan V till den?

MVH/Barbro

Nej, det kan du inte. De har inte uppdaterat drivrutinerna (dj-a Nikon) så du kan bara använda den med XP, inte senare operativsystem. Jag löste det genom att ha en liten mini-pc med xp installerat som jag enbart använder när jag scannar. Går tydligen att kringgå det genom något program, prova att googla, men för stökigt tyckte jag.

Jag hade samma problem med min ännu äldre scanner dock är det lätt att lösa. Lösningen heter Vuescan, ett kanonprogram för scanning. Kolla bara att din scanner stöds men den ska stöda det mesta.

Eftersom det försöks sälja en Nikon Coolscan på annonsmarknaden till över dubbla nypriset kan det vara värt att upplysa om det som inte framgår av annonsen, att det inte finns drivrutiner för något efter Windows xp, det vill till att man har en gammal dator

Eftersom det försöks sälja en Nikon Coolscan på annonsmarknaden till över dubbla nypriset kan det vara värt att upplysa om det som inte framgår av annonsen, att det inte finns drivrutiner för något efter Windows xp, det vill till att man har en gammal dator

Hårdvarans ålder har inget med saken att göra.

Jag är inte säker på att du har helt rätt här.

Jag laddade hem Nikon Scan 4.0.3 från Nikon:
http://support.nikonusa.com/app/answers/detail/a_id/14463

Och efter det fungerar min Coolscan IV ED alldeles utmärkt under VISTA. (32Bit)
Till Windows7 finns det däremot inte vad jag kan se.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto