Annons

gammal nikon objektiv??

Produkter
(logga in för att koppla)
Hur gamla objektiv då?

Med riktigt gamla objektiv lär ljusmätningen inte fungera utan man får köra manuellt.

Alla autfokous objektiv som jag köpte till min F70 (Analog) fungerar utmärkt till min D70 och så bör också fallet vara till D50.

Om du tar med objektiv till butiken bör du få testa hur din gamla glugg fungerar till den nya kameran innan du bestämmer dig.
 
nä jag har en d 50 men så tänkte jag köpa några gluggar begagant!! Trodde kanske att det inte fuka för det va en jag känner som sa att det va nått med skärpan... och at man var tvungen att ha nya objektiv just till digitala srl kameror...
jag har itne så stor koll på det för jag har inte haft min så länge...
 
Så gott som alla objektiv passar, de som inte passar har nåt med Ai-kopplingen att göra. Detta går dock att ordna så de passar. Äldre objektiv funkar utmärkt men man får då köra helt manuellt.
Mar om Ai-modifiering finns det trådar om här på FS.

Har själv ett 55 macro av äldre sort som funkar super.
 
Jag kan bara önska lycka till att försöka få skärpan rätt utan autofokus på en D50. Sökaren är alldeles för liten, och har inga som helst hjälpmedel för manuell fokus.

Edit: Makro och liknande kan ju förstås funka, då man har så nära till objektet, men annars... nja.
 
jag hade gärna köpt modell äldre fasta ljusstarka objektiv, men det känns som att man inte kommer använda dom så mycket när ljusmätningen inte funkar med d50, annars hade det väl funkat med MF i vissa lägen om man kunde fått objektiven tillräckligt billigt. kanske skulle köpa nåt billigt 50/1.8 och testa.
 
Det dyker upp en grön punkt i sökaren som indikerar att autofokusen har hittat fokus. Man vrider helt sonika till denna gröna prick börjar lysa. Då har man fokus vid vald fokuspunkt.
 
men då kan det ju inte vara så himla avancerat med äldre objektiv utan AF, då gäller det ju "bara" att få exponeringen rätt med en d50...
 
dumbo skrev:
Det dyker upp en grön punkt i sökaren som indikerar att autofokusen har hittat fokus. Man vrider helt sonika till denna gröna prick börjar lysa. Då har man fokus vid vald fokuspunkt.
Va, är det säkert?! Vafan, då är det ju kolugnt att köpa MF-objektiv då. Jag har aldrig bråttom när jag fotar:)
För att verkligen reda ut detta; gäller det ALLA MF-objektiv, eller bara vissa?
 
makten: testa med att koppla över något af-objektiv till mf-läge å se om det funkar? hade varit intressant att veta...
tyvärr har inte technikdirekt någon svart D50 i lager, så jag har ingen D50 hemma än. dessutom såg jag att dom höjt priset från 445€till 464€ tills idag. riktigt surt att behöva betala 200 spänn extra bara för att man vill veta att kameran är i lager innan man beställer :(
 
Kameran har ju ingen aning om vilket objektiv som sitter på kameran. Det finns ju ingen överföring för Ai och det finns ingen CPU eller nånting. I praktiken kunde det lika gärna inte suttit något objektiv där alls. Så jag har svårt att tänka mig att det finns objektiv som det inte funkar med.
 
dumbo skrev:
Kameran har ju ingen aning om vilket objektiv som sitter på kameran. Det finns ju ingen överföring för Ai och det finns ingen CPU eller nånting. I praktiken kunde det lika gärna inte suttit något objektiv där alls. Så jag har svårt att tänka mig att det finns objektiv som det inte funkar med.
Nu förstår jag ingenting. Kameran har väl visst en aning om vad det är för objektiv om detta har ett chip, såsom moderna objektiv har. Hur fasen kan annars t ex brännvidd stå med i EXIF?
Det du säger gör det väl snarast svårt att tro att kameran skulle kunna hitta fokus när den inte ens vet att ett objektiv sitter där, vilket är fallet med äldre objektiv.

*förvirring*
 
Jag menar att den inte kan känna skillnad på olika MF-objektiv. Det kan vara MF 50/1.4 eller MF 400/2.8 som sitter där och kameran har ingen aning om vilket. Därför ser jag ingen anledning att det skulle kunna funka med ett MF-objektiv och inte med ett annat.
 
jag har ingen vidare aning om hur autofokus hittar fokus och så, men det är nåt slags chip som hittar fokus på nåt sätt eller? i så fall borde det väl inte spelan nån vidare roll om den vet vad som sitter på om den ändå kikar med nåt chip för att se om det man vill fokusera på är i fokus?
 
dumbo skrev:
Jag menar att den inte kan känna skillnad på olika MF-objektiv. Det kan vara MF 50/1.4 eller MF 400/2.8 som sitter där och kameran har ingen aning om vilket. Därför ser jag ingen anledning att det skulle kunna funka med ett MF-objektiv och inte med ett annat.
Jaha, nä det är klart att det inte gör nån skillnad. Frågan är bara om AF-sensorerna ens "letar" efter fokus om kameran inte tror att det sitter ett objektiv på. Har lite svårt att tro det. Att ett AF-objektiv funkar på detta sätt i MF-läge är väl dock troligt.

Edit: Testade just, och det funkar med AF-objektiv. Man behöver inte ens trycka ner halvt, vilket ju är lite märkligt. Alltså är sensornerna aktiva hela tiden! Det skulle ju faktiskt kunna peka på att det är som du säger. Det vore ju mycket smidigt må jag säga:)
 
Autofokus använder fasdetektion (jag inte inte insatt i exakt hur det funkar rent tekniskt) för att räkna ut hur mycket fel fokus ligger. Använder man autofokus så säger sedan kameran åt objektivet att flytta fokus si och så långt och det ena eller andra hållet.
I fallet med MF-objektiv så känner ju autofokusen att fokus inte ligger fel om man prickat rätt och indikerar då detta genom att tända den gröna punkten i sökaren. På vissa hus får man till och med en indikering på vilket håll man ska vrida på för att hamna rätt genom en pil på varje sida om denna punkt. Den funktionen finns inte på D50 dock.
 
Makten skrev:
Jaha, nä det är klart att det inte gör nån skillnad. Frågan är bara om AF-sensorerna ens "letar" efter fokus om kameran inte tror att det sitter ett objektiv på. Har lite svårt att tro det. Att ett AF-objektiv funkar på detta sätt i MF-läge är väl dock troligt.

Jag har gjort detta med MF 50/1.4 och MF 105/2.5 på min D70 och sjvj så funkar D50 likadant och det är likadant på flera andra hus från Nikon åxå.

Edit: Här är lite bilder från 105/2.5 med fokus justerad på detta sätt (ett litet "prestandatest" jag gjorde):
http://dumbo.mine.nu/bilder/105_2.5/
 
finns det några MF-objektiv som man har ljusmätning med även på en D50?
(nu med denna tråd blir jag lite sugen på å kika på t.ex. tradera efter något ljusstarkare MF-objektiv (kanske ett series E 50/1.8?) för en billig peng...)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.