ANNONS
Annons

gammal nikon objektiv??

Produkter
(logga in för att koppla)
Det finns några undantag, vad gäller MF-objektiv, som faktiskt ger ljusmätning, men de allra flesta ger det inte. De som ger detta är de MF-objektiv som har CPU. Dessa kallas för Ai-P.
Ett exempel är detta:
http://www.cyberphoto.se/nikon/nikkor/45.shtml

De allra flesta ger dock inte ljusmätning på en D50. Serie E 50/1.8 ger det inte, tex.

dumbo skrev:
Jag har gjort detta med MF 50/1.4 och MF 105/2.5 på min D70 och sjvj så funkar D50 likadant och det är likadant på flera andra hus från Nikon åxå.

Edit: Här är lite bilder från 105/2.5 med fokus justerad på detta sätt (ett litet "prestandatest" jag gjorde):
http://dumbo.mine.nu/bilder/105_2.5/
Så förträffligt! Då är det, som Oscar säger, frågan om vilka eventuella MF-objektiv som ger ljusmätning. AIS?

Edit: Attans då! Jag har aldrig begripit just den detaljen. Är det för att kameran inte begriper vilken bländare som är inställd?
Nåja, man får väl gissa lite.

hmm, detta hade jag kunnat tänka mig att lägga ett bud på:
http://www.tradera.com/auction/aid_28297377

någorlunda ljusstarkt och säkert trevligt för en billig peng. när man dessutom har digitalkamera kan man ju försöka med olika exponeringar. t.ex bracketing finns väl, och borde funka bra?

Montera aldrig gluggar som inte är AI kompatibla på
nyare hus (än F2). Nerbländningspiggen kommer brytas av.

AI kompatibla är AI, AI-S, AI-P, E

Zoomarna är det område där optikkonstruktionen har gått framåt. Så det finns inte så många poänger med att montera en 20 år gammal zoom.

Jag har använt gamla AI gluggar på Nikon D70. Arbetsprocessen blir:

1. Sol 16 eller gissning (jag brukar hamna ungefär 1 steg fel)

2. Kolla histogrammet.

3. Justera exponering.

4. Kolla histogrammet.

OSV.

Senast ändrad:
ok... jag har lagt ett bud hursomhelst, samt att det verkar vara ett skarpt objektiv enligt vad jag läst.
enligt nikon så ska series e objektiven fungera med D50, dock utan ljusmätning.

Makten skrev:
Så förträffligt! Då är det, som Oscar säger, frågan om vilka eventuella MF-objektiv som ger ljusmätning. AIS?

Edit: Attans då! Jag har aldrig begripit just den detaljen. Är det för att kameran inte begriper vilken bländare som är inställd?
Nåja, man får väl gissa lite.

Ja, de billigare nikonhusen har ingen mekanisk AI koppling för bländaren. D200 och D2x har kopplingar.

D1 serien har stöd för manuella objektiv, utöver D2-serien och D200.

Ingen av D1'orna är direkt dåliga (De flesta pixelgalningar här på fotosidan som inte vet vilken skillnad ett bra objektiv kan göra är dock av en annan åsikt;) ).
Finns ett gäng använndare inkl mig själv här på fotosidan som använder den första D1an.

Efter den kom D1h som är en förfinad D1, med samma upplösning (2.6mp)

D1x som är att föredra (har 5.2mp) finns bl.a. på Ebay, för ganska överkomliga priser. De svenskar som säljer sina D1x'or i Sverige försöker nästan alltid ta ut överpris.

Fördelarna med D1x gentemot t.ex. D70 är: Snabbare AF, ordentligt vädertätad, ergonomisk och och vertikalgrepp.
Fullstor och ljus sökare.
Samma bildkvalitet men något lägre upplösning än D70.

Nackdelar: sämre batteritid. Finns dock piratbatterier som är bra mycket bättre än orginalen och dessutom billigare. (cirka 600kr tar zebramedia.com Svensk sida dock)

Finns säkert fler för och nackdelar än vad jag kom på just nu.

Ett enkelt svar i frågan

Oavsett tillverkningsår så står det AF på objektivet så fungerar det till alla digitala Nikonkameror.
Sedan lär det finnas ombyggda manuella objektiv som kan fungera, men AF är säkra kort. Med begagnade/ nybegagnade (dvs. objektiv i bra skick) har jag byggt upp min "objektivsamling" för att bl.a. testa och ha råd köpa ljusstarka objektiv
//Björn

Makten skrev:
Jag kan bara önska lycka till att försöka få skärpan rätt utan autofokus på en D50. Sökaren är alldeles för liten, och har inga som helst hjälpmedel för manuell fokus.

Edit: Makro och liknande kan ju förstås funka, då man har så nära till objektet, men annars... nja.

har inte D50 någon elektronisk mätsökare?

det har min F75'a och det gör det löjligt enkelt att hitta skärpan, då äver med manuela objektiv.. ljusmätningen försvinner men mätsökaren funkar.

..och då är ju inte F75'an direkt känd för att ha en stor sökare om man säger så.

jimh skrev:
Har inte Simon Maddock någon "läs hela tråden"-funktion? ;-)

haha nej men jag önskar att jag hade en...

är du bra på att snickra får du gärna göra en sån funktion åt mig Jim..
Jag vet inte hur många gånger jag har gjort sådär xD

Peace!
/Simon

Ett litet tillägg bara: för att "den gröna pricken" ska fungera, måste objektivet ha 5,6 eller större som största bländare.

Manuell focusering med de enkla digitalkamerorna

Jag tror jag får många instämmande med att man på de vanliga och enklare digitalkamerorna som Nikon D50/ D70/ D70s och troligen D200 saknar en snittbildsskiva för manuell focusering. Snittbildsfocusering och uttag för trådutlösare i avtryckaren är det jag saknar på de digitala kamerorna.
Hade kamrorna haft snittbild kunde vi känna oss säkrare i focuseringen. Det är ju inte alltid autofocus fungerar trots allt.
DE som håller med maila Nikon och försök påverka. Marknaden dvs. vi köpare är ju kunderna vars önskemål de skall tillfredställa, eller??
Jag har mailat Nikon i frågan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar